VVD


23-5-2006

Bedrijven introduceren "Ik kies bewust"-logo

VVD-Europarlementariër Jules Maaten pleit voor Europees systeem

Vandaag presenteren de initiatiefnemers Campina, Friesland Foods en Unilever hun "Ik kies Bewust"-logo voor voedingsmiddelen aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid. Producten die in aanmerking komen voor het logo zijn magere yoghurt, halfvolle melk en zachte margarines. Nadruk ligt op terugdringen van suiker, zout en transvetzuren.

Onlangs heeft ook het Europees Parlement bepaald dat voedingsproducenten hun claims wetenschappelijk moeten kunnen bewijzen. VVD-Europarlementariër Jules Maaten is blij met het initiatief van de industrie: "Het initiatief van het bedrijfsleven geeft aan dat het bereid is consumenten goed te informeren. Als het een succes is zal dit vrijwillige systeem hopelijk ook in Europees verband kunnen worden geïntroduceerd. Dat geeft de meeste duidelijkheid voor consumenten."