Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nlPostbus 90801 2513AA22XA 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 44 44 Fax (070) 333 40 33 www.szw.nlPostbus 90801

Ons kenmerk UB/A/2006/44042 Datum 23 mei 2006

Onderwerp Digitaal Klantdossier werk en inkomen

In het Algemeen Overleg over SUWI van 15 september 2005 heb ik toegezegd om uw Kamer op een geëigend moment schriftelijk te informeren over de opzet en voortgang van het project Digitaal Klantdossier. In het kader van de eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging en het Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007 heeft de PvdA-fractie schriftelijke vragen gesteld over het Digitaal Klantdossier. Hierbij informeer ik u terzake.

Stand van zaken Digitaal Klantdossier werk en inkomen
In mijn brief van 13 mei 2005 naar aanleiding van de aanbevelingen van de Expertcommissie o.l.v. prof.dr.ir. W.J. Keller en twee IWI-rapporten, heb ik u geïnformeerd over mijn voornemen om te komen tot een Digitaal Klantdossier.1 Hiermee wordt vermindering van administratieve lasten voor burgers bereikt evenals verbetering van dienstverlening, versterking van handhaving en verlaging van uitvoeringskosten.

Ik heb in mei 2005 aan CWI opdracht gegeven om in overleg met de ketenpartijen de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier ter hand te nemen. Voor de daartoe noodzakelijke activiteiten in 2005 heb ik een aanvullend budget ter beschikking gesteld. In het tweede halfjaar 2005 zijn door CWI ­ in nauw overleg met UWV en gemeenten ­ diverse onderzoeken uitgevoerd. De uitkomsten van de onderzoeken hebben geleid tot een plan van aanpak voor de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier werk en inkomen. In het Bestuurlijk Overleg CWI, in aanwezigheid van een vertegenwoordiging van de overige ketenpartners, heb ik hierover afspraken gemaakt.

Het bestuurlijke commitment van betrokken partijen voor de realisatie van het Digitaal Klantdossier werk en inkomen is groot. Er is een stuurgroep waarin alle betrokken partijen deelnemen. Voor het betrekken van gemeenten bij de ontwikkeling vervult het Coördinatiepunt ICT gemeenten (VNG/Divosa) een belangrijke rol.


1 TK 2004-2005, 26 448, nr. 206

Ons kenmerk UB/A/2006/44042

Het programma Digitaal Klantdossier (DKD) kent in 2006 twee hoofdsporen. Het eerste betreft het realiseren van een eerste versie van DKD. Het tweede betreft het aanscherpen van de planvorming voor de doorontwikkeling van DKD in komende jaren. Uit de voorstellen van CWI blijkt dat eind 2006 een klantportaal wordt opgeleverd dat de volgende elektronische diensten ondersteunt:

· inschrijven werk;

· aanvraag WW;

· aanvraag WWB (voor een deel van de gemeenten).
Bij deze diensten worden de reeds beschikbare gegevens voor een deel al hergebruikt, de 'omgekeerde intake'. Het Digitaal Klantdossier zal tevens een deel van de van de aanvraag- en statusgegevens van de klant bevatten. Om deze gegevens te ontsluiten worden bedrijfs- applicaties van de betrokken organisaties aangepast. Op deze wijze hebben zowel de klant (via het klantportaal) als de professionals in de keten via het Digitaal Klantdossier toegang tot de beschikbare gegevens.
In het derde kwartaal 2006 zal het onderzoek naar de functionele sanering van de formulieren en bewijslast (gegevens en bewijsstukken) worden afgerond. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zal besloten worden of er een pilot gestart dient te worden rond het scannen van documenten ten behoeve van het hergebruik van documenten binnen de keten.

De feitelijke implementatie van het Digitaal Klantdossier in de processen van de verschillende organisaties zal in 2007 zijn beslag krijgen. De snelheid van de implementatie zal per kolom verschillen. Ik heb CWI verzocht uiterlijk 1 september 2006 het implementatietraject Digitaal Klantdossier 2007 in samenwerking met de ketenpartners uit te werken, inclusief een concreet tijdpad en realisatiedata. De aansluiting tussen het systeem Digitaal Klantdossier en de implementatie in de processen van de verschillende organisaties zal worden uitgewerkt in nauwe afstemming met het Algemeen Ketenoverleg (waaronder inrichten gemeenschappelijk dienstverleningsconcept). Verder zal de stuurgroep Digitaal Klantdossier in 2006 voorstellen doen voor de doorontwikkeling en uitbreiding van het Digitaal Klantdossier in 2007 en 2008.

Voor de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier in 2006 heb ik een aanvullend budget van 19.559.000,- ter beschikking gesteld. CWI informeert mij periodiek via de reguliere kwartaal- en jaarverantwoording over de voortgang. In 2006 zal ik, mede op basis van nadere onderzoeken, met de ketenpartners afspraken maken over de verdere ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier in 2007 en volgende jaren.

Wetgevingstraject eenmalige gegevensuitvraag
Het organisatie-overstijgende Digitaal Klantdossier heeft een faciliterende functie met betrekking tot het realiseren van de eenmalige gegevensuitvraag. Zoals ik al in mijn brief van 13 mei 2005 heb aangekondigd, zal ik vergelijkbaar met de wettelijke bepalingen in België voor het einde van het jaar een voorstel indienen om de Wet SUWI zodanig aan te passen dat de klant zijn gegevens niet twee maal hoeft te verstrekken aan de SUWI-organisaties. Dit wetsvoorstel
---

Ons kenmerk UB/A/2006/44042

zal in onderlinge samenhang zowel de bevoegdheden en verplichtingen voor de organisaties regelen om gegevens te gebruiken en uit te wisselen, als de rechten en plichten van de klant in zijn verhouding tot de organisaties.
De Wet SUWI als ook materiewetgeving (m.n. de WW en WWB) en onderliggende regelgeving zullen hiertoe worden aangepast; uit oogpunt van deregulering zullen bestaande bepalingen over gegevensuitwisseling en de inrichting van de uitkeringsintake WW en WWB worden vereenvoudigd. Uit oogpunt van privacy zal het wetsvoorstel tevens, in aansluiting op de bestaande regelgeving over Suwinet, het gebruik van het Digitaal Klantdossier inkaderen. Ik zal het College Bescherming Persoonsgegevens bij dit traject betrekken. De inwerkingtreding van het wettelijk kader rond de eenmalige gegevensuitvraag in 2007 zal worden afgestemd op het implementatie van DKD.

Verbinding met de Elektronische Overheid
In het programma Elektronische Overheid werkt het kabinet aan haar ambities op het terrein van elektronische dienstverlening. Voor de (door)ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier werk en inkomen en de omgekeerde intake zijn met name relevant het Burger Service Nummer, de inrichting van basisregistraties en de Persoonlijke Internet Pagina (PIP)2. Voor de toegang van burgers hiertoe wordt gebruik gemaakt van DigiD, dat mede door CWI/BKWI ontwikkeld is. CWI participeert in de ontwikkeling van PIP, waarvan het Digitaal Klantdossier (klantportaal) op termijn deel zal uitmaken.

De SUWI-organisaties staan op deze wijze vooraan in de rij bij het realiseren van elektronische dienstverlening. CWI en de ketenpartners zijn graag bereid in het eerste kwartaal 2007 een presentatie over het Digitaal Klantdossier voor u te verzorgen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

2 Zie m.b.t. de Persoonlijke Internet Pagina ook de brief van de Minister voor BVK (mede namens de Minister van EZ en de Staatssecretarissen van Financiën en SZW) d.d. 10 april 2006, TK 2005-2006, 29 362, nr. 86.
---