Ingezonden persbericht


Persbericht week 21

DAT MAG VAN MIJ KWALITEIT HETEN
Debat TUMULT: Goed presteren in de gezondheidszorg

Dit jaar is het stelsel van onze gezondheidszorg flink omgegooid. De ideologie daarachter is helder: burgers krijgen meer te kiezen en de resulterende marktwerking gaat de zorg zowel goedkoper als beter maken. Beter? Wat verstaan burgers eigenlijk onder kwaliteit? Komen hun criteria overeen met die van verzekeraars en zorgverleners? En zal de gezondheidsmarkt in alle opzichten ten goede veranderen door die gerichtheid op 'meet- en weegbare output'? Utrechts debatcentrum TUMULT organiseert een debat over deze vragen op dinsdag 23 mei, 20.00 uur, Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht. Entree vrij. (Info en reserveren: 030-2332430/www.tumultdebat.nl)

In het panel: Niek Klazinga, hoogleraar sociale geneeskunde Universiteit van Amsterdam en voorzitter Nederlandse Public Health Federatie, Roel Steenbergen, voorzitter Raad van Bestuur Diakonessenhuis, Tom Schoen, senior beleidsmedewerker Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, Aldien Poll, manager kwaliteit en innovatie Agis en oprichter Stichting Miletus, Wolter Kloosterboer, specialist klanttevredenheidsonderzoek zorg Marketresponse. Jan van Leijenhorst, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, zit het debat voor.

Nederlanders zijn op veel grotere schaal van zorgverzekeraar veranderd dan zelfs minister Hoogervorst had voorzien, zo bleek op 1 maart jongstleden. De motieven voor de massale overstap zijn minder duidelijk. Hebben burgers vooral gelet op de hoogte van de polissen, of speelde ook de kwaliteit een rol? En zo ja: welke kwaliteit? De kwaliteit die medische professionals leveren is immers een heel ander criterium dan de servicekwaliteit van zorgverzekeraars. De kwaliteitsmeters in het panel hebben zo hun ideeën over wat burgers belangrijk vinden. Maar ook dan blijven er vragen. Kunnen verzekeraars en zorgverleners eigenlijk wel bieden wat de klant wil? Kan een gezonde burger inschatten wat hij als zieke belangrijk zal vinden? Zal het focussen op meetbare kwaliteit de zorg over de hele linie werkelijk beter maken?

TUMULT & zorgverzekeraar Agis.



Ingezonden persbericht