Ingezonden persbericht


persbericht

TOSHIBA TEC presenteert highlights RetailVision 2006

Amersfoort, 23 mei 2006 - Onder het motto 'Store innovation up-to-date' organiseerden Toshiba TEC, Banksys Nederland, Capgemini, Microsoft en RendeM op woensdag 17 mei voor de eerste maal RetailVision 2006. Een seminar over de retailwereld in de toekomst en groeiende rol van technologie op de winkelvloer. Ruim 150 genodigden luisterden naar vooraanstaande sprekers en experts in retailland. Centrale vragen: wat is het voordeel van technologie voor de retailer en wat heb ik eraan als winkelende consument?

President van Toshiba TEC Europe, Kenji Hachisu opent met een uitleg over het Japanse Monozukuri principe dat Toshiba TEC hoog in het vaandel heeft. "The ongoing process of creating new values realized in quality products and services that exceed customer expectations by applying superior technology and know-how." Als illustrerende voorbeelden van Toshiba TEC technologie noemt hij de storeMate POS en de elektronische Shelf labels van Pricer. Hachisu ziet RetailVision 2006 als een belangrijk platform. "Het is essentieel voor retail- en technologische bedrijven om elkaar te begrijpen, want we werken samen om retail succesvol te laten zijn, zowel vandaag en morgen als in de toekomst."

3e revolutie in retail

Dagvoorzitter Ron Cijs, Retail Strateeg en Directeur Pluspoint is van mening dat er steeds meer technologie de winkelvloer zal worden toegepast. "Technologische (winkel)processen gaan een steeds grotere rol vervullen voor de winkelende consument. Met andere woorden de back office wordt meer en meer front office. Naast 'onzichtbare' verbetering van processen die efficiency performance verbeteren en dissatisfiers wegnemen, zien we steeds meer aandacht voor de koppeling tussen marketing en technologie." Cijs onderscheidt een drietal pijlers die een belangrijke invloed hebben gehad binnen de retail. Op de eerste plaats noemt hij de start van zelfbediening in 1960, gevolgd door de introductie van de internetverkopen en verruiming van de openingstijden in 1995/1996. Op dit moment staan we aan de vooravond van de 3e revolutie in retail. "De invoering van steeds meer technologie op de winkelvloer zal de hele branche op zijn kop zetten."

Experience

Hans van Grieken, Vice President Capgemini bijt het spits af met een presentatie over de retailwereld van morgen waarin een belangrijke rol zal zijn weggelegd voor 'experience'!

"Het draait om de ervaring van de consument; de inzet van technologie op de winkelvloer kan daarbij ondersteunend zijn. Denk aan narrow casting, intelligente schappen, op afstand monitoren en slimme dispensers." Verder ziet Grieken in de toekomst dat functies die op dit moment gescheiden zijn, worden gesynthetiseerd in één ding. "Zo wordt de telefoon de drager van rechten en dat is heel interessant. Het wordt een kassa, ook op de winkelvloer."

Focus op 'the edge'

Jan de Jong, Worldwide Retail Industry Manager bij Microsoft stelt dat investeringen 'on the edge' leidende retailers in staat stelt om beter contact te onderhouden met klanten en leveranciers. "Zo kunnen ze beter op wensen van hun klanten inspelen en een intiemere relatie opbouwen. Retailers zullen weten wie je bent, wat je wensen zijn zodat ze deze kunnen beantwoorden als jij dat wilt." Met focus op 'the edge' doelt De Jong op de supply chain (RFID), de winkel (nieuwe technologie) en de consument (mobiele telefoon). Op de eerste plaats staat het voldoen aan de verwachtingen van de consument. Centraal hierbij staan Smarter shopping: geef klanten- de perfecte ervaring, dus geen out of stock; Smarter selling: mobiliteit op de winkelvloer: meerdere checkout opties en Smarter operations: realtime KPI's: wat gebeurt er in mijn winkel?" Verder ziet hij een groot obstakel in het feit dat van de investeringen slechts 20% bestemd is voor nieuwe technologie en 80% voor het draaiende houden van de bestaande mogelijkheden. In de gewenste situatie liggen deze percentages op respectievelijk 45% en 55%." Als tip voor de toekomst noemt De Jong: "Zorg voor een up to date infrastructuur anders ondervindt men teveel last van de legacy."

Efficiency in de back office

Jaap Lagerweij, Algemeen Directeur Sperwer Group, verantwoordelijk voor de supermarktformules SPAR en PLUS noemt de prijzenoorlog die gaande is in feite een positioneringsslag! "Om te overleven moet PLUS in ieder geval niet duurder zijn dan andere servicegerichte formules, maar onderscheidend en zeer klantgericht. We moeten onze slag maken in de back office. Daarom zijn onder de naam TOP Spin alle systemen van de PLUS organisatie en de PLUS winkels gestandaardiseerd. De doelstelling is een efficiëntere back office waardoor er meer tijd is voor de klant, minder fouten worden gemaakt, minder out of stock voorkomt en de stap kan worden gemaakt van supply chain naar demand chain." Het uiteindelijke resultaat dat Lagerweij denkt te bereiken is een nog klantgerichtere organisatie en een efficiëntere winkelorganisatie. Verder roept hij op om weer emotie te gaan verkopen. "Dat is wat retail leuk maakt, maar is de laatste tijd teveel naar de achtergrond geduwd."

Verschil tussen 'zeggen en doen'

Klaas Louis Springer is adviseur voor Food en Drug retailers bij ACNielsen en geeft aan dat uit onderzoek is gebleken dat er een groot verschil is tussen wat een consument zegt en wat een consument doet. "Vraag je een consument welke factoren belangrijk zijn bij zijn winkelkeuze, noemt hij prijs, productkwaliteit en bereikbaarheid. Als je kijkt naar hoe de consument uiteindelijk handelt, dan blijkt assortiment, productkwaliteit en bereikbaarheid belangrijker te zijn. Prijs komt in de praktijk pas op de vijfde plaats! Reden: de prijsverschillen zijn op dit moment zo klein dat een supermarkt hierop niet onderscheidend kan zijn." Waar een retailer zich wel op kan onderscheiden en waarbij een rol is weggelegd voor technologische innovatie zijn volgens Springer: het vinden van producten, het voorkomen van out of stock, efficiënte kassa afhandeling (een belangrijke added value), onderscheidend op de belangrijkste winkelmerken.

De Orange experience

Onno Rip, head of residential bij Orange ziet narrow casting niet als het toverwoord binnen de retail. "Het is onderdeel van de marketingmix, oftewel: de juiste boodschap, op de juiste plaats bij de juiste toehoorder." Het retailrecept van Orange is te zien in de flagship store in Rotterdam. Deze winkel biedt 1100m2 Orange experience en is verdeeld in 7 zones waar de consument iedere keer weer verrast wordt. "De Orange Flagship store is de ultieme Orange ervaring. Binnen de winkel zijn vier thema's terug te vinden: play, learn, enjoy en buy. Zo kunnen klanten in de hele store producten en diensten van Orange en Orange partners uitproberen. Spelenderwijs (Play) leert men hoe de producten toepasbaar zijn in het leven van alledag (Learn). Enjoy, is misschien wel het belangrijkste thema en Buy, is het "klassieke" shop gedeelte, de Orange Shop op de begane grond van de Flagship store."

Spaghetti en asperges

Piet Mars, Voorzitter RvB Afas houdt een inspirerend verhaal over modern ondernemerschap gebaseerd op: passie, doen, positief denken, krachtig leiderschap tonen en automatisering optimaal benutten. "Technologie is leuk maar moet goed worden geïmplementeerd. Het heeft zwakke benen; als het fout gaat heeft de technologie het meestal gedaan. Daarom is het belangrijk om leiderschap af te dwingen."

Een modern CRM-systeem geeft kracht, maar ga niet zelf het wiel uitvinden als je gaat automatiseren. Denk in standaards, anders wordt automatisering een peperdure aangelegenheid! ICT is niet meer weg te denken uit de retailorganisatie maar wordt soms te overdreven ingezet. Mijn devies: zorg voor eenvoud, oftewel: maak van spaghetti asperges!

Europese betaalstandaard

Vincent Roland, CEO van Banksys - in België marktleider in betaalautomaten en ontwikkelaar van beveiligingssystemen voor financiële instellingen over de hele wereld - doet een verhaal over SEPA. "SEPA staat voor Single European Payment Area, een nieuwe Europese standaard op het gebied van betalen. Zowel voor debet, credit en pinbetalingen. In 2010 moeten alle landen in Europa SEPA compliant zijn. Dat is een korte tijd voor een zeer grote uitdaging! Het slechte nieuws van de SEPA-migratie is dat iedereen van technologie zal moeten veranderen. Vooral de transitieperiode zal lastig zijn. Retailers zullen in die periode zowel de oude als de nieuwe technologie moeten ondersteunen." Roland verwacht verder, meer consolidatie en een grote 'shake out' van kleinere spelers.

Het afsluitende woord is aan Gerard Pruijn, Commercieel Directeur Toshiba TEC Nederland. "We hebben u meegenomen op reis naar de toekomst. Een goed ondernemer is altijd onderweg naar morgen en is daarbij op alles voorbereid!"

Over TOSHIBA TEC

TOSHIBA TEC Europe is een toonaangevende producent van informatiesystemen voor de retail en de industrie. Haar productontwikkeling is erop gericht te anticiperen en in te spelen op potentiële behoeften van klanten. Dat resulteert in producten die de eindgebruiker een grote toegevoegde waarde opleveren.

TOSHIBA TEC Europe is leverancier van totaaloplossingen: van consulting en systeemontwerp tot systeeminstallatie, bediening en onderhoud van point-of-salesytemen (POS), kassa's, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen.

TOSHIBA TEC Corporation heeft een wereldwijde omzet van 355 miljard yen en telt 58 kantoren die samen meer dan 13 000 mensen tewerk stellen. TOSHIBA Corporation is de meerderheidsaandeelhouder van TOSHIBA TEC, en biedt het de ondersteuning van een toonaangevende wereldwijde organisatie met een sterke aanwezigheid in vier continenten.

Voor meer informatie: http://www.toshibatec-eu.nl