Sotheby's



SOTHEBY'S
Press Release


ROODWITBLAUW BIJ SOTHEBY'S


In de veiling Moderne en Hedendaagse Kunst bij Sotheby's Amsterdam op dinsdag 23 mei 2006 komt een in deze dagen actueel kunstwerk aan bod. Het rood-wit-blauwe 'NUL-drieluik' uit 1962 ontstond uit een samenwerkingsverband tussen de kunstenaars Armando (roodgeschilderd blik op spaanplaat), Jan Schoonhoven (witgeverfd karton) en Henk Peeters (blauwe veren op doek), naar een concept van Henk Peeters uit wiens collectie het nu wordt aangeboden.
Later werd aan het kunstwerk nog een wimpel (oranje plastic sinaasappels op board) van de hand van Jan Henderikse toegevoegd. De rood-wit-blauwe kunstwerken meten elk 90 bij 40cm. Het drieluik heeft deel uitgemaakt van verschillende tentoonstellingen in onder meer Brussel (Paleis voor Schoone Kunsten), Rotterdam (Museum Boymans van Beuningen), Berlijn, Bremen, Essen, München en Apeldoorn. Verwacht wordt dat de opbrengst tussen ¤20.000 en ¤30.000 zal liggen.:p>

NUL
In 1958 richtten Henk Peeters, Armando, Jan Henderikse, Jan Schoonhoven en Kees van Bohemen de Nederlandse 'Informele Groep' op. De Informele kunst was in wezen een uitbloeifase van het naoorlogse abstract expressionisme. Zij streefden naar het oplossen van de herkenbare vorm in de materie. 'Informeel' betekende letterlijk: zonder vorm. Rond 1960 leefde overal in Europa onder jongere kunstenaars een hang naar onpersoonlijke, 'objectieve' kunst met als sleutelfiguren Lucio Fontana, Yves Klein en Piero Manzoni. Zij wilden af van het idee van het schilderij als een verbeelding van de driedimensionale werkelijkheid op het platte vlak.
In 1961 herformeerde Armando, Henderikse, Peeters en Schoonhoven zicht tot de Nulgroep. Zij kozen de naam NUL in navolging van de Duitse Zero groep, die al sinds 1957 bestond. Het was een logische voortzetting van hun streven als Informelen naar een afstandelijke, anonieme kunst, waarmee zij zich afkeerden van het extreme individualisme van CoBrA. Het grondbeginsel van ZERO was het figuratieve te reduceren. Zero wilde de werkelijkheid in essentie tonen door middel van de werkelijkheid van materialen. De kleur wit was een belangrijk middel om dit vorm te geven, met daarnaast de elementen licht, lucht en water, en de moderne technologieën. Hierbij aanvaardde de kunstenaar de dingen zoals ze waren en vermeed alle persoonlijke gevoelens.

Veiling Moderne en Hedendaagse Kunst, dinsdag 23 mei om 14.00 en 19.00 uur, Sotheby's Amsterdam
Kijkdagen: vrijdag 19 t/m zondag 21 mei, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur

Voor verdere inlichtingen:

Diana Ridderikhoff
Press Office & Marketing
Sotheby's Amsterdam
De Boelelaan 30, 1083 HJ Amsterdam
T +31 20-550 2205 F +31 20-550 2310
E diana.ridderikhoff@sothebys.com
www.sothebys.com