Houd directie AS Watson woord?
24-05-2006
Naar aanleiding van alle commotie van de afgelopen periode heeft de
directie inmiddels activiteiten ondernomen om daarmee te trachten de
rust in de winkels terug te krijgen. De structurele problemen moeten
echter definitief de wereld uit. Het CNV heeft uw hulp nodig om te
kunnen constateren of dit ook daadwerkelijk het geval is! In deze info
een verslag van het gesprek met de directie dat wij op 23 mei hebben
gevoerd.
In dit gesprek is van de zijde van AS Watson verslag gedaan van de
sessies met de filiaalmanagers. Volgens de directie zijn het
verhelderende bijeenkomsten geweest waarbij iedereen zijn zegje heeft
kunnen doen. De probleempunten die zijn aangegeven zullen worden
opgepakt en conclusies hierover zullen op korte termijn worden
gecommuniceerd. Zelf hebben wij hele wisselende geluiden gehoord.
Sommige leden geven aan dat er heel serieus en goed geluisterd is;
anderen hebben er na afloop weinig vertrouwen in en zijn bang dat
alles bij het oude blijft.
Waarover proberen wij met de directie onder andere afspraken te maken?
1. Overplaatsingen
Wij beseffen dat er binnen een grote organisatie af en toe
overplaatsingen noodzakelijk zijn. Er moeten echter duidelijke
regels zijn waaraan de werkgever zich dient te houden. Leeftijd of
inkomen dient hierbij geen rol te spelen, verschil in reistijd wel
en bedenktijd moet worden ingebouwd. Wij gaan hierover een
regeling opstellen zodat het voortaan gestructureerd kan verlopen.
2. Urennormering
Wij vinden de urennormering veel te strak en te weinig flexibel.
Dit levert een grote werkdruk op. Hierin dient verandering te
komen. Uw werkgever wil de urennorm laten checken. De urennorm
wordt vanaf begin juni door een extern bureau opnieuw getoetst. De
OR is nauw bij dit proces betrokken. Onze aanmerkingen zullen zeer
serieus worden meegenomen. Wij verwachten dat, kort nadat het
externe bureau zijn bevindingen heeft gerapporteerd, veranderingen
zullen worden doorgevoerd.
3. Niet verlengen van tijdelijke contracten
Veel signalen krijgen wij over het niet verlengen van tijdelijke
contracten. Volgens deze werknemers wordt nogal eens als reden
opgegeven dat loonkosten moeten worden teruggebracht. De directie
geeft aan dat dit absoluut geen bedrijfsbeleid is. Het niet
verlengen van een tijdelijk contract kan alleen maar op basis van
slecht functioneren.
Laat het ons weten als u andere ervaringen heeft.
4. Opnemen compensatie-uren
Wij krijgen signalen dat de compensatie-uren op zeer korte termijn
verplicht moeten worden opgenomen. In het verplicht opnemen van
deze uren schiet het bedrijf door. De directie spreekt over
incidentele situaties. Wij roepen u echter op om vreemde situaties
bij ons te melden.
5. Slechte beoordelingen
Van veel (filiaal)managers hebben we klachten gekregen dat zij
onverwachts op een d beoordeling zijn gezet. De directie
constateert dat er inderdaad sprake is van een forse toename. Zij
leggen hierbij de link naar de overgang van de onderneming van een
vrijblijvende naar een resultaatgerichte organisatie. De CNV
Dienstenbond kan slecht leven met deze uitleg. Veel managers zien
de onvoldoende beoordeling als een poging tot wegpesten. De
directie geeft aan dat hier geen sprake van is. Zij hebben
toegezegd extra te investeren in de medewerkers met een d
beoordeling. Daar waar nodig, zal extra begeleiden en coaching
plaatsvinden.
6. Flexibele inzet van medewerkers
De directie zal de regels rondom inroosteren en inzetten van
medewerkers zoals dat in de CAO geregeld is, naar alle betrokkenen
communiceren.
7. Veiligheid
De afdeling derving en veiligheid zal de komende tijd extra
aandacht besteden aan de veiligheid in met name de kleinere
winkels met hoge schappen. We houden de vinger aan de pols.
8. Werkoverleg
De directie deelt onze mening dat werkoverleg noodzakelijk is. Zij
zullen het werkoverleg stimuleren en nagaan of in de urennormering
werkoverleg opgenomen is.
9. Arbodienst Verzuimpunt
Er zal een contactpunt komen waarmee u uw klachten over
verzuimpunt ook intern kwijt kunt.
Bovenstaande is natuurlijk maar een klein gedeelte waarover wij met uw
werkgever in gesprek zijn; begin juli praten we verder. Belangrijk is
dat u verbeteringen kunt zien waar dat nodig is. Om de voortgang van
de verbeteringen te kunnen beoordelen zijn we afhankelijk van uw
signalen. Geef ons door wat er speelt. Door onze gesprekken plukt u
daar later weer de vruchten van. Dat geldt ook voor de collegas die
nog niet lid zijn van onze organisatie.
Meld u aan! Met ons staat u sterker.
Nog even voor de zekerheid. Wij zijn uw belangenbehartiger. Uw
werkgever hoort niets van uw opmerkingen dan wel lidmaatschap als u
dat niet wilt! Heeft u vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van
deze info, neemt u dan s.v.p. contact op met uw regiokantoor of anders
met uw bestuurder Marten Jukema, tel: 035-6460580 of per e-mail
handelhilversum@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV