Verkorten overstaptijd nadelig voor consument en verzekeraar

Zorgkiezer.nl

AMSTERDAM - Het verkorten van de overstaptijd voor het kiezen van een nieuwe zorgverzekering nadelig voor de consument en de zorgverzekeraar. In verband met de te verwachten premiestijging aan het eind van dit jaar is het van groot belang dat consumenten de tijd hebben om een goede vergelijking te maken. Door het grote aanbod en de complexiteit is de consument daar geruime tijd mee bezig alvorens over te stappen. Het verkorten van de termijn zal er toe leiden dat veel mensen het er door tijdgebrek maar bij laten zitten, met als gevolg minder overstappers.

Zorgverzekeraars konden het grote aantal overstappers dit jaar met inzet van veel extra middelen net aan. Door het verkorten van de overstaptijd tot een maand neemt de kans op administratieve chaos alleen maar toe. Dit concludeert ZorgKiezer.nl naar aanleiding van het voorstel van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) van vandaag.

Directeur Peter Ruys: 'Wanneer de premies stijgen heeft de consument er recht op zich goed te kunnen oriënteren op een zorgverzekering. Hij moet niet worden gedwongen tot een overhaaste beslissing tussen kerst en oud en nieuw. De zorgverzekeraars konden het grote aantal overstappers dit jaar met inzet van veel extra middelen net aan. Door het verkorten van de overstaptijd tot een maand neemt de kans op administratieve chaos alleen maar toe. Beter drie miljoen overstappers in drie maanden dan alles in een maand. Het verkorten van de overstaptijd is dan ook nadelig voor consument en de verzekeraar.'

Uit onderzoek van ZorgKiezer.nl bleek vorig jaar dat 57% van de Nederlanders voor de kerst een nieuwe zorgverzekering geregeld wou hebben. Desalniettemin bleef de polis maanden liggen. Dit leidde tot een hausse aan opzeggers (circa 25%) in de laatste weken voor de deadline van 1 maart jl. Het uiteindelijke kiezen van een nieuwe verzekeraar werd door velen pas voltooid in de laatste weken voorafgaand aan 1 mei jl. Het bekorten van de termijn tot een maand zal er toe leiden dat minder consumenten overstappen. Er zouden meer consumenten zijn overgestapt als zij meer tijd hadden gehad.

Over de initiatiefnemer
ZorgKiezer.nl, de consumentensite voor zorg en ziektekosten, is een initiatief van DGN Publishers B.V. uit Amsterdam, de makers van o.a. DeGoedkoopsteNotaris.nl.

Einde kopij

Voor vragen over het persbericht kunt U contact opnemen met Peter Ruys van DGN Publishers via 020- 616 82 00 of 06- 5355 5857 of via pers@dgngroep.nl