Verkorten overstaptijd nadelig voor consument en verzekeraar
Zorgkiezer.nl
AMSTERDAM - Het verkorten van de overstaptijd voor het kiezen van een nieuwe
zorgverzekering nadelig voor de consument en de zorgverzekeraar. In verband met de te
verwachten premiestijging aan het eind van dit jaar is het van groot belang dat
consumenten de tijd hebben om een goede vergelijking te maken. Door het grote aanbod en
de complexiteit is de consument daar geruime tijd mee bezig alvorens over te stappen. Het
verkorten van de termijn zal er toe leiden dat veel mensen het er door tijdgebrek maar bij
laten zitten, met als gevolg minder overstappers.
Zorgverzekeraars konden het grote aantal overstappers dit jaar met inzet van veel extra
middelen net aan. Door het verkorten van de overstaptijd tot een maand neemt de kans op
administratieve chaos alleen maar toe. Dit concludeert ZorgKiezer.nl naar aanleiding van
het voorstel van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) van vandaag.
Directeur Peter Ruys: 'Wanneer de premies stijgen heeft de consument er recht op zich goed
te kunnen oriënteren op een zorgverzekering. Hij moet niet worden gedwongen tot een
overhaaste beslissing tussen kerst en oud en nieuw. De zorgverzekeraars konden het grote
aantal overstappers dit jaar met inzet van veel extra middelen net aan. Door het
verkorten van de overstaptijd tot een maand neemt de kans op administratieve chaos alleen
maar toe. Beter drie miljoen overstappers in drie maanden dan alles in een maand. Het
verkorten van de overstaptijd is dan ook nadelig voor consument en de verzekeraar.'
Uit onderzoek van ZorgKiezer.nl bleek vorig jaar dat 57% van de Nederlanders voor de kerst
een nieuwe zorgverzekering geregeld wou hebben. Desalniettemin bleef de polis maanden
liggen. Dit leidde tot een hausse aan opzeggers (circa 25%) in de laatste weken voor de
deadline van 1 maart jl. Het uiteindelijke kiezen van een nieuwe verzekeraar werd door
velen pas voltooid in de laatste weken voorafgaand aan 1 mei jl. Het bekorten van de
termijn tot een maand zal er toe leiden dat minder consumenten overstappen. Er zouden
meer consumenten zijn overgestapt als zij meer tijd hadden gehad.
Over de initiatiefnemer
ZorgKiezer.nl, de consumentensite voor zorg en ziektekosten, is een initiatief van DGN
Publishers B.V. uit Amsterdam, de makers van o.a. DeGoedkoopsteNotaris.nl.
Einde kopij
Voor vragen over het persbericht kunt U contact opnemen met Peter Ruys van DGN Publishers
via 020- 616 82 00 of 06- 5355 5857 of via pers@dgngroep.nl