Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Uitbreiding Wet Gelijke Behandeling naar basis- en voortgezet onderwijs; initiatief wetsontwerp van PvdA, ChristenUnie en GroenLinks
---

Maandag 29 mei 2006 hebben PvdA, ChristenUnie en GroenLinks een initiatief wetsvoorstel gepresenteerd ten behoeve van uitbreiding van de Wet Gelijke Behandeling gehandicapten/chronisch zieken naar het basis- en voortgezet onderwijs.

Gelijke Behandeling van mensen met een handicap of chronische ziekte is in Nederland beperkt in de wet geregeld. Alleen op de arbeidsmarkt en binnen het beroepsonderwijs geldt een gebod tot gelijke behandeling. De kamerleden Smits (PvdA), Rouvoet (Christen Unie) en Azough (Groen Links) willen dit gebod tot gelijke behandeling uitbreiden naar het basis- en voortgezet onderwijs.

Het initiatief wetsvoorstel verbetert de individuele rechtspositie van kinderen met een handicap of chronische ziekte en hun ouders. Het verbetert de kansen op het volgen van geschikt onderwijs voor leerlingen, die aanpassingen nodig hebben. Het zal voor leerlingen en hun ouders makkelijker zijn om individuele aanpassingen te vragen. Bijvoorbeeld aanpassingen in het gebouw, lesmateriaal of extra tijd voor het afleggen van toetsen. Volgens het wetsvoorstel moeten aanpassingen doeltreffend en redelijk zijn en door de school te dragen. Scholen kunnen niet gedwongen worden tot te dure of te ingrijpende aanpassingen. Deze wet betekent geen verplichting om kinderen aan te nemen, maar verbetert de individuele rechtspositie van kinderen en hun ouders. Geen school wordt gehouden aan het onmogelijke, maar er komt een einde aan de vrijheid om weg te duiken voor verantwoordelijkheden.

Uitbreiding Wet Gelijke Behandeling

Het wetsvoorstel breidt de werking uit van de Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. Deze wet, in 2003 van kracht geworden, is nu alleen geldig op de arbeidsmarkt en in het beroepsonderwijs. Het is een aanbouwwet en het is altijd de bedoeling geweest de werking uit te breiden naar de terreinen vervoer, onderwijs, wonen, aanbieden van goederen en diensten en dergelijke. Volgens Smits, Rouvoet en Azough is het kabinet te langzaam met het uitbreiden van de werking van de wet. Maatschappelijke organisaties dringen al langer aan op uitbreiding van de wet naar de terreinen verkeer en vervoer en onderwijs.

De kamerleden kiezen met hun initiatief voor snelle uitbreiding naar onderwijs. Belangrijk argument daarvoor is dat het gebod tot gelijke behandeling nu al geldt voor het beroepsonderwijs. Het is logisch om het onderwijs dat daaraan voorafgaat onder de werking van de wet te brengen. Met dit gebod op gelijke behandeling zijn binnen het beroepsonderwijs inmiddels positieve ervaringen opgedaan.

Stappen in het wetgevingstraject

Het initiatief wetsvoorstel gaat naar de Raad van State voor een advies. Dit advies wordt rond de zomer verwacht. Hierna zal de Tweede Kamer over het wetsvoorstel behandelen. Is de Tweede Kamer akkoord, dan volgt bespreking en stemming in de Eerste Kamer. De kamerleden hopen voor het eind van het jaar het wetgevingstraject te hebben afgerond.

Reacties belangenorganisaties

De CG-Raad, Federatie van Ouderverenigingen (FvO) en GGZ-Nederland zijn bijzonder ingenomen met dit initiatief wetsvoorstel. Positief is dat dit voorstel gaat over het recht van kinderen met een beperking op aangepast en toegankelijk onderwijs. Onderwijs is belangrijk. Het zet de deur open naar werk en inkomen. Met goed onderwijs hebben kinderen met een beperking meer en betere kansen in het leven. Recent onderzoek van de FvO laat zien dat, nog steeds, veel ouders niet terecht kunnen op de school van hun keuze. Ouders moeten shoppen met hun kind. Met deze wet kan hier een einde aan komen.


* Geleidende brief


* Wetsvoorstel: (Voorstel van wet van de leden Smits, Rouvoet en Azough tot wijziging van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte in verband met uitbreiding van de reikwijdte tot het primair en het voortgezet onderwijs)


* Memorie van Toelichting

(Geplaatst: 30 mei 2006)

---