RandstandRail


30-5-2006
Eindhalte RandstadRail Den Haag centraal wordt tunnel

De eindhalte van RandstadRail op Den Haag CS wordt een tunnel onder spoor 11 en 12. Volgens wethouder Pieter van Woensel van Verkeer is deze spoortunnel een investering in het openbaar vervoer en wordt de tunnel onderdeel van de nieuwe OV-terminal. Het college van burgemeester en wethouders heeft het plan hiervoor vandaag bekend gemaakt.

De lijn van RandstadRail die vanaf september 2006 de oude Hofpleinlijn vervangt stopt voorlopig nog op de sporen van lijn 11 en 12. De NS en Prorail willen vanaf 2010 meer treinen laten stoppen op Den Haag CS. Het aantal sporen moet daarom worden uitgebreid naar 14. Voor RandstadRail is gezocht naar alternatieve mogelijkheden als eindhalte. Eerder was het plan om deze te plaatsen in de Rijnstraat, maar dat was te duur en het paste niet in de stedenbouwkundige ontwikkelingen rondom het Centraal Station. De gemeente gaat nu het plan voor een tunnel onder de sporen 11 en 12 uitwerken tot een voorontwerp waarover ook inspraak wordt gehouden.

Het totale project van het ondergrondse eindpunt van RandstadRail kost circa 88 miljoen. Het Rijk betaalt hiervan 76 miljoen en de gemeente de overige 12 miljoen uit het budget voor RandstadRail. De bouwtijd van de tunnel bedraagt circa drie jaar. Eind 2007 verwacht de gemeente te beginnen met de bouw waarna de tunnel begin 2011 gereed moet zijn.

omhoog meer informatie over de dienstregeling en routes