INHOLLAND levert kennis bouw vezelversterkt binnenvaartschip

Hogeschool inholland

http://www.inholland.nl

Hogeschool INHOLLAND haalt subsidie binnen met project 'Vezelversterkt netwerk Noord-Holland'

Alkmaar - Het project 'Vezelversterkt netwerk Noord-Holland' van Hogeschool INHOLLAND Alkmaar is door de Stichting Innovatie Alliantie beoordeeld als beste voorstel om innovatie in de regio te bevorderen. Dit zogeheten RAAK-voorstel (Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie) krijgt drie ton subsidie, waarvan INHOLLAND 200.000 euro. Doel van het project is studenten en docenten nauw te betrekken bij de bouw van een vezelversterkt kunststof binnenvaartschip. De presentatie van het project is op 1 juni als onderdeel van de kick-off bijeenkomst van het ATO-Compose-programma Noord-Holland in kasteel Radboud te Medemblik.

In Noord-Holland zijn ongeveer zestig bedrijven gevestigd die primair behoren tot de vezelversterkte kunststofindustrie (VVK composieten). Zij namen het initiatief te komen tot de bouw van een innovatief multi-purpose lichtgewicht composiet binnenvaartschip. Een dergelijk ambitieus project overstijgt echter de kennis en mogelijkheden van de individuele VVK-bedrijven. Ze benaderden daarom Hogeschool INHOLLAND en andere kennisinstellingen voor ondersteuning en participatie. Vervolgens diende Hogeschool INHOLLAND een projectvoorstel in bij de Stichting Innovatie Alliantie. Daarbij is ook de rol van Syntens van belang. Syntens is met haar netwerk in staat om de rol van aanjager te spelen. Door dat netwerk bij de vezelversterkte kunststofindustrie wordt deze innovatieve samenwerking mogelijk. Als gevolg van deze samenwerking wordt het schip gebouwd door Composiet Verwerkende Industrie in Noord-Holland op verzoek van Europese Logistieke Vervoerders, in samenwerking met de TU-Delft, het kenniscentrum Centrum Lichtgewicht Constructies van TNO en Hogeschool INHOLLAND.

Het 65 meter lange schip bezit een laadcapaciteit van 600 ton. De bedoeling is een prototype (demonstrator) te ontwikkelen waarmee ervaring wordt opgedaan in de Franse kanalen. Vandaar de naam van het nieuwe scheepstype: Composiet Canal Nord. De verwachting is dat na afronding van het project gestart kan worden met de bouw van drie schepen per jaar wat. Dit leidt tot een duurzame werkgelegenheid van circa zestig arbeidsplaatsen. Studenten en docenten van de Hogeschool INHOLLAND worden betrokken bij het ontwerpen en het ontwikkelen van het schip. Dit vormt een bron van aanvullend onderzoek, controles en metingen. De opgedane kennis wordt vertaald en verhelderd zodat zij kan worden gedeeld met de andere deelnemers aan het project. Tevens wordt onderzocht of de opgedane kennis ook binnen de deelnemende bedrijven breder toegepast kan worden.

Volgens programmaleider Klaas Nauta van Hogeschool INHOLLAND bevestigt het project de rol die de hogeschool kan spelen bij innovatieprocessen. 'Dit soort projecten biedt de hogeschool de gelegenheid zich te ontwikkelen van onderwijsinstelling naar kenniscentrum. Ook zal het een positieve bijdrage leveren aan de verankering van de hogeschool in de regio. De directe samenwerking met het beroepenveld heeft ongetwijfeld een positieve invloed op het curriculum van de betrokken opleidingen.' Piet Goverse van ATO Compose zegt: 'fantastisch dat we in dit project samenwerkende bedrijven kunnen koppelen aan een kennisinstelling als INHOLLAND. Daardoor kunnen op termijn meer hoogwaardige arbeidskrachten naar de sector toevloeien.'

De VVK-bedrijven vormen een belangrijke bedrijfstak voor de Noord-Hollandse kustregio. Voor versterking van de VVK-sector in Noord-Holland is een sterk kennisintensief netwerk van bedrijven en kennisinstellingen van groot belang. De ontwikkeling van een composiet binnenvaartschip is hiervoor bij uitstek geschikt.

//// einde persbericht ////

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Niels Pols, persvoorlichter Hogeschool INHOLLAND, m. 06-523 757 13