INHOLLAND levert kennis bouw vezelversterkt binnenvaartschip
Hogeschool inholland
http://www.inholland.nl
Hogeschool INHOLLAND haalt subsidie binnen met project 'Vezelversterkt netwerk
Noord-Holland'
Alkmaar - Het project 'Vezelversterkt netwerk Noord-Holland' van Hogeschool INHOLLAND
Alkmaar is door de Stichting Innovatie Alliantie beoordeeld als beste voorstel om
innovatie in de regio te bevorderen. Dit zogeheten RAAK-voorstel (Regionale Aandacht en
Actie voor Kenniscirculatie) krijgt drie ton subsidie, waarvan INHOLLAND 200.000 euro.
Doel van het project is studenten en docenten nauw te betrekken bij de bouw van een
vezelversterkt kunststof binnenvaartschip. De presentatie van het project is op 1 juni
als onderdeel van de kick-off bijeenkomst van het ATO-Compose-programma Noord-Holland in
kasteel Radboud te Medemblik.
In Noord-Holland zijn ongeveer zestig bedrijven gevestigd die primair behoren tot de
vezelversterkte kunststofindustrie (VVK composieten). Zij namen het initiatief te komen
tot de bouw van een innovatief multi-purpose lichtgewicht composiet binnenvaartschip. Een
dergelijk ambitieus project overstijgt echter de kennis en mogelijkheden van de
individuele VVK-bedrijven. Ze benaderden daarom Hogeschool INHOLLAND en andere
kennisinstellingen voor ondersteuning en participatie. Vervolgens diende Hogeschool
INHOLLAND een projectvoorstel in bij de Stichting Innovatie Alliantie. Daarbij is ook de
rol van Syntens van belang. Syntens is met haar netwerk in staat om de rol van aanjager
te spelen. Door dat netwerk bij de vezelversterkte kunststofindustrie wordt deze
innovatieve samenwerking mogelijk. Als gevolg van deze samenwerking wordt het schip
gebouwd door Composiet Verwerkende Industrie in Noord-Holland op verzoek van Europese
Logistieke Vervoerders, in samenwerking met de TU-Delft, het kenniscentrum Centrum
Lichtgewicht Constructies van TNO en Hogeschool INHOLLAND.
Het 65 meter lange schip bezit een laadcapaciteit van 600 ton. De bedoeling is een
prototype (demonstrator) te ontwikkelen waarmee ervaring wordt opgedaan in de Franse
kanalen. Vandaar de naam van het nieuwe scheepstype: Composiet Canal Nord. De verwachting
is dat na afronding van het project gestart kan worden met de bouw van drie schepen per
jaar wat. Dit leidt tot een duurzame werkgelegenheid van circa zestig arbeidsplaatsen.
Studenten en docenten van de Hogeschool INHOLLAND worden betrokken bij het ontwerpen en
het ontwikkelen van het schip. Dit vormt een bron van aanvullend onderzoek, controles en
metingen. De opgedane kennis wordt vertaald en verhelderd zodat zij kan worden gedeeld
met de andere deelnemers aan het project. Tevens wordt onderzocht of de opgedane kennis
ook binnen de deelnemende bedrijven breder toegepast kan worden.
Volgens programmaleider Klaas Nauta van Hogeschool INHOLLAND bevestigt het project de rol
die de hogeschool kan spelen bij innovatieprocessen. 'Dit soort projecten biedt de
hogeschool de gelegenheid zich te ontwikkelen van onderwijsinstelling naar kenniscentrum.
Ook zal het een positieve bijdrage leveren aan de verankering van de hogeschool in de
regio. De directe samenwerking met het beroepenveld heeft ongetwijfeld een positieve
invloed op het curriculum van de betrokken opleidingen.' Piet Goverse van ATO Compose
zegt: 'fantastisch dat we in dit project samenwerkende bedrijven kunnen koppelen aan een
kennisinstelling als INHOLLAND. Daardoor kunnen op termijn meer hoogwaardige
arbeidskrachten naar de sector toevloeien.'
De VVK-bedrijven vormen een belangrijke bedrijfstak voor de Noord-Hollandse kustregio.
Voor versterking van de VVK-sector in Noord-Holland is een sterk kennisintensief netwerk
van bedrijven en kennisinstellingen van groot belang. De ontwikkeling van een composiet
binnenvaartschip is hiervoor bij uitstek geschikt.
//// einde persbericht ////
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Niels Pols, persvoorlichter Hogeschool
INHOLLAND, m. 06-523 757 13