Ingezonden persbericht


Persuitnodiging
24 mei 2006

Studenten Hogeschool van Amsterdam organiseren grootste koffieproeverij ter wereld

Studenten Human Logistics van de Hogeschool van Amsterdam organiseren op 31 mei de grootste koffieproeverij ter wereld. Daarmee willen ze kwaliteitskoffie waar de koffieboer een betere prijs voor betaald krijgt onder de aandacht brengen. De actie wordt gesteund door een groot aantal maatschappelijke organisaties.

Met 50 kilo koffie, 6 koffiezetapparaten en 15 kilo aan koffiebekertjes willen 5 Human Logistics studenten het Guinness World Records Book halen. De studenten willen op 31 mei duizenden mensen topkwaliteitkoffie laten proeven. Toch gaat het niet zomaar om een stunt. 'Uiteindelijk willen we dat de positie van koffieboeren verbetert en de consument de topkwaliteit van deze koffie ontdekt,' zo vertelt Human Logistics student Hildebrand van Kuyeren.

Green Development Foundation

Green Development Foundation is een non-profit organisatie met als doel de inkomenspositie van kleine producenten in ontwikkelingslanden te versterken door duurzame productie en handel te stimuleren en te verbeteren. Vervolgens krijgen deze producten bijvoorbeeld het Max Havelaar of Utz Kapeh-keurmerk. De eerstejaarsstudenten hadden de opdracht van GDF om kwaliteitskoffie te promoten en de producent beter in beeld te krijgen. Zo werd het idee geboren om de grootste koffieproeverij ter wereld te organiseren. Green Development Foundation was direct bereid de financiën voor een groot deel op zich te nemen. Andere maatschappelijke organisaties, zoals Oxfam Novib, Max Havelaar, Utz Kapeh en de Koffiecoalitie steunen het idee van de studenten.

Koffiezetapparatuur en koffie

Van Kuyeren merkte dat er heel wat komt kijken bij de organisatie van zo'n recordpoging: 'Hoe kom je bijvoorbeeld aan koffiezetapparatuur die in een uur tijd drieduizend kopjes koffie kan produceren? Gelukkig kregen we daarvoor de steun van Bravilor Bonamat en Jura. Zij besloten ons met materiaal te sponsoren toen ze over ons achterliggende doel hoorden.' Ook koffiemerken waren enthousiast. Medellin Secret, Stichting Café de Origen, Faire Trade Original, Algra Mocca d'Or en de Ahold Coffee Company hebben hun koffie gratis ter beschikking gesteld. Zij willen graag dat de consument hun koffie leert kennen.