Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam -Jaarverslag Commissie voor de Politieklachten 2005

31/05/2006 - Het Jaarverslag van de Commissie voor de Politieklachten 2005 is vandaag verschenen. De Commissie verklaarde in 2005 opnieuw minder klachten gegrond.

Dit blijkt uit het jaarverslag over 2005 dat de Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland vandaag heeft uitgebracht. Deze Commissie is onafhankelijk en adviseert de korpsbeheerder sedert 1986 over de afdoening van klachten over het optreden van ambtenaren van politie.

In 2005 zijn 561 klachten ingediend over 875 gedragingen van politieambtenaren van de regio. In het vorige jaar bedroeg het aantal ingediende klachten 585. Dit betekent een daling van 4%.

Daling
De Commissie heeft de korpsbeheerder 125 inhoudelijke adviezen gegeven over 350 gedragingen van politieambtenaren. Opmerkelijk is dat het aantal gegrond verklaarde klachtenonderdelen voor het tweede opeenvolgende jaar is gedaald van 19% in 2004 naar 15% in 2005 (2003: 32%).

Deze daling staat tegenover een stijging van het aantal normatief ongegrond verklaarde klachtonderdelen van 44% naar 51% (het optreden was niet onbehoorlijk of zelfs behoorlijk). Het aantal feitelijk ongegrond verklaarde klachten daalde licht van 18% naar 17% (het in de klacht gestelde bleek niet met de werkelijkheid overeen te komen).

Het aantal ingediende klachten over geweld (17) is ondanks het laagterecord van 2004 opnieuw gedaald. Klachten over disproportioneel optreden (77) staan echter onveranderd hoog in de Top-tien van meest ingediende klachten.

Verschuivingen
De Commissie constateert over het verslagjaar enkele opvallende verschuivingen in het aantal klachtonderdelen per dienst of wijkteam. De sterkste daling van het aantal klachtonderdelen werd gesignaleerd bij het wijkteam Prinsengracht en het wijkteam Lijnbansgracht. Een stijging werd geconstateerd bij onder andere dienst Verkeerspolitie en de dienst Centrale recherche. Uit de geregistreerde gegevens kan de oorzaak van deze stijging niet worden verklaard.

De Commissie besteedt in haar jaarverslag veel aandacht aan klachten over bejegening en (in het verlengde daarvan) klachten over disproportioneel optreden. Verder had de Commissie gedurende het verslagjaar in enige principiële klachten te adviseren.

Een daarvan betrof een klacht over het blinddoeken van een verdachte bij een aanhouding door een arrestatieteam (AT). In de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar (hierna: Ambtsinstructie) is hierover niets geregeld, zodat het de vraag is of dat binddoeken behoorlijk is.

Een andere principiële klacht had betrekking op het boeien van eenverdachte in de cel. Het gaat dan wel om extreme situaties waarin de ingeslotene ernstige schade aan zichzelf, aan anderen of aan het dagverblijf aanricht of aanwijsbaar dreigt aan te richten. In de Ambtsinstructie noemt dit niet als gronden om te boeien. Is boeien in zon situatie onbehoorlijk?

Legitimatie
Tenslotte komt de vraag weer aan de orde, of politieambtenaren als zij in ME-verband optreden, zich desgevraagd moeten legitimeren. Nadat de korpsbeheerder een klacht rond een wedstrijd Ajax-Utrecht ongegrond had verklaard, heeft de Nationale ombudsman zich in een brief tot de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gewend., omdat ook hij het onjuist vond dat in de praktijk de identiteit van ME-er over wie wordt geklaagd, niet altijd is te achterhalen.

Bekeuring van foutparkeerder door politie