Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam -Jaarverslag Commissie voor de Politieklachten 2005
31/05/2006 - Het Jaarverslag van de Commissie voor de Politieklachten
2005 is vandaag verschenen. De Commissie verklaarde in 2005 opnieuw
minder klachten gegrond.
Dit blijkt uit het jaarverslag over 2005 dat de Commissie voor de
Politieklachten Amsterdam-Amstelland vandaag heeft uitgebracht. Deze
Commissie is onafhankelijk en adviseert de korpsbeheerder sedert 1986
over de afdoening van klachten over het optreden van ambtenaren van
politie.
In 2005 zijn 561 klachten ingediend over 875 gedragingen van
politieambtenaren van de regio. In het vorige jaar bedroeg het aantal
ingediende klachten 585. Dit betekent een daling van 4%.
Daling
De Commissie heeft de korpsbeheerder 125 inhoudelijke adviezen gegeven
over 350 gedragingen van politieambtenaren. Opmerkelijk is dat het
aantal gegrond verklaarde klachtenonderdelen voor het tweede
opeenvolgende jaar is gedaald van 19% in 2004 naar 15% in 2005 (2003:
32%).
Deze daling staat tegenover een stijging van het aantal normatief
ongegrond verklaarde klachtonderdelen van 44% naar 51% (het optreden
was niet onbehoorlijk of zelfs behoorlijk). Het aantal feitelijk
ongegrond verklaarde klachten daalde licht van 18% naar 17% (het in de
klacht gestelde bleek niet met de werkelijkheid overeen te komen).
Het aantal ingediende klachten over geweld (17) is ondanks het
laagterecord van 2004 opnieuw gedaald. Klachten over disproportioneel
optreden (77) staan echter onveranderd hoog in de Top-tien van meest
ingediende klachten.
Verschuivingen
De Commissie constateert over het verslagjaar enkele opvallende
verschuivingen in het aantal klachtonderdelen per dienst of wijkteam.
De sterkste daling van het aantal klachtonderdelen werd gesignaleerd
bij het wijkteam Prinsengracht en het wijkteam Lijnbansgracht. Een
stijging werd geconstateerd bij onder andere dienst Verkeerspolitie en
de dienst Centrale recherche. Uit de geregistreerde gegevens kan de
oorzaak van deze stijging niet worden verklaard.
De Commissie besteedt in haar jaarverslag veel aandacht aan klachten
over bejegening en (in het verlengde daarvan) klachten over
disproportioneel optreden. Verder had de Commissie gedurende het
verslagjaar in enige principiële klachten te adviseren.
Een daarvan betrof een klacht over het blinddoeken van een verdachte
bij een aanhouding door een arrestatieteam (AT). In de Ambtsinstructie
voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon
opsporingsambtenaar (hierna: Ambtsinstructie) is hierover niets
geregeld, zodat het de vraag is of dat binddoeken behoorlijk is.
Een andere principiële klacht had betrekking op het boeien van
eenverdachte in de cel. Het gaat dan wel om extreme situaties waarin
de ingeslotene ernstige schade aan zichzelf, aan anderen of aan het
dagverblijf aanricht of aanwijsbaar dreigt aan te richten. In de
Ambtsinstructie noemt dit niet als gronden om te boeien. Is boeien in
zon situatie onbehoorlijk?
Legitimatie
Tenslotte komt de vraag weer aan de orde, of politieambtenaren als zij
in ME-verband optreden, zich desgevraagd moeten legitimeren. Nadat de
korpsbeheerder een klacht rond een wedstrijd Ajax-Utrecht ongegrond
had verklaard, heeft de Nationale ombudsman zich in een brief tot de
minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gewend., omdat
ook hij het onjuist vond dat in de praktijk de identiteit van ME-er
over wie wordt geklaagd, niet altijd is te achterhalen.
Bekeuring van foutparkeerder door politie