Gemeente Barendrecht

Persbericht gemeente Barendrecht

Servicecentrum gemeente Barendrecht zeer succesvol!

BARENDRECHT (woensdag 31 mei 2006) - Ruim drie jaar geleden is de gemeente Barendrecht ge- start met het Servicecentrum, één centraal aanspreekpunt voor de eerste klantvragen aan de balie en de telefoon. Bij een tevredenheidsonderzoek, dat eind 2005 werd uitgevoerd in opdracht van de ge- meente Barendrecht, werd het Servicentrum door de klanten gewaardeerd met gemiddeld een 7.8. Begin 2006 werd opdracht van de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd door TNS NIPO onder de inwoners van verschillende Nederlandse gemeenten. Bij dit onderzoek kreeg Barendrecht gemiddeld een 7.7. Van de in totaal 60 onderzochte gemeenten eindigde het Servicecentrum van de gemeente Barend- recht op de respectabele 5e plaats.

Het klanttevredenheidsonderzoek in opdracht van de gemeente Barendrecht bestond uit een publieksenquê- te in de centrale hal, een tevredenheidonderzoek onder de bellers en een oproep in de Schakel om reacties te geven over de dienstverlening. Het TNS NIPO onderzoek is ook in de hal van het gemeentehuis gehou- den. Bij beide onderzoeken werden uiteenlopende vragen gesteld over het functioneren van het Servicecen- trum. Op de punten bereikbaarheid van het gemeentehuis, wachttijd en -ruimte, de duidelijkheid van verkre- gen informatie en de vriendelijkheid en deskundigheid van de baliemedewerkers scoorde het Servicecen- trum het hoogst. Uit het onderzoek van TNS NIPO bleek verder dat bij 87% van de respondenten het bezoek aan het gemeentehuis voldeed aan de verwachtingen. Nog eens 8% vond het bezoek beter dan verwacht.

De conclusie uit beide onderzoeken is dat het Servicecentrum in de huidige vorm ruimschoots voldoet aan de behoefte van de klanten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verbeterpunten meer zijn. Het verho- gen van de totale klantgerichtheid blijft een zeer belangrijk aandachtspunt.

Meer informatie
Wilt u meer weten over het klantevredenheidsonderzoek dat opgesteld is in opdracht van de gemeente Ba- rendrecht dan kunt u het eindrapport inzien op www.barendrecht.nl.

Noot voor de pers,