Ingezonden persbericht


Persbericht

Oranje krijgt Nederland in zijn greep

Oranje Index stijgt van 338 naar 422 en bereikt een voorlopig hoogtepunt

Amstelveen, 31 mei 2006 ­ Nederland raakt 9 dagen voor de start van het toernooi steeds verder in de ban van Oranje en het WK Voetbal. Het Oranje Indexcijfer blijft stijgen, waarbij vooral het enorme aantal commerciële Oranje- en WK-activiteiten opvalt. Maar ook de betrokkenheid en beleving onder consumenten neemt toe. De interesse in het WK is groter en ook denken meer mensen hun gedrag aan te zullen passen aan het komende WK. Het Oranje Indexcijfer is nu 422 en is daarmee ruim 2 maal zo hoog als in dezelfde periode in 2004 in aanloop naar het EK in Portugal. Toen was het indexcijfer 208.

Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
Het volk begint nu echt warm te lopen voor Oranje en het WK. De consumenten index stijgt van 115 naar 132. Enkele opvallende resultaten die aan deze stijging hebben bijgedragen:
- De interesse in het WK is weer gestegen: van 51% in de voorgaande meting naar 59% nu.

- Ook de betrokkenheid bij het wel en wee van Oranje is toegenomen, van 70% naar 75%.

- Dat het toernooi dichterbij komt, blijkt uit het feit dat meer mensen (43%) dan in meting 2 (35%) denken hun normale dagelijkse gedrag aan te zullen passen aan het toernooi. Dat betreft dan vooral het opnemen van vrije dagen of het veranderen van de normale werktijden.

- 15% van de respondenten heeft al geparticipeerd in een Oranje/WK-gerelateerde promotie of inhaakactie, tegen 9% in de vorige meting. De Oranjebeleving onder de Nederlandse bevolking is vergeleken met dezelfde periode in 2004 fors hoger. Toen stond de consumenten index op 100, nu op 132, een cijfer dat twee jaar geleden pas gehaald werd toen het EK reeds in volle gang was.

Publicitair
De publicitaire aandacht voor Oranje en het toernooi is momenteel twee keer zo groot als in 2004. Ten opzichte van de tweede meting vertoont de publicitaire index een lichte stijging, nu 546, toen 496. Waar de media-aandacht bij de vorige meting een duidelijke piek vertoonde rondom de bekendmaking van de selectie, is er momenteel een gelijkmatiger patroon zichtbaar.

Commercieel
De commerciële index stijgt anderhalve week voor het WK naar grote hoogte. Met een waarde van 955 benadert deze nu al de hoogste waarde die in 2004 (toen pas tijdens het toernooi) werd gemeten. De Oranje/WK-koorts is over de gehele commerciële linie waar te nemen. Het aantal Oranje- en WK-gerelateerde TV-commercials overtreft nu al de maximale waarde uit 2004. Voor het aantal Oranje/WK-gerelateerde promoties op de winkelvloer en advertenties in kranten en magazines lijkt dit slechts een kwestie van tijd.


---

Experts
Het panel van marketing- en voetbalexperts signaleert een hogere Oranjebeleving in Nederland dan gedurende de tweede meting. De expert index stijgt van 138 naar 145. De belangrijkste reden voor het grotere commerciële Oranje-geweld in vergelijking met 2004 ligt volgens de marketingexperts in het feit dat een WK belangrijker is dan een EK. Ook het feit dat het WK in ons buurland plaatsvindt, evenals de aantrekkingskracht van het vernieuwde elftal van Marco van Basten spelen volgens hen een belangrijke rol. Onder de voetbalexperts zijn de meningen verdeeld over wie er in de verdediging moeten spelen, alleen André Ooijer is een "zekerheidje".

Achtergrond bij de Oranje Index
In aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is, hoe die zich ontwikkelt, en welke rol media en commerciële partijen hierin spelen. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.



Ingezonden persbericht