Saxion Hogescholen
BR>
wo 31 mei 2006
Samenwerkend onderwijs kan Twente impuls geven
In de afgelopen maanden heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de bijdrage,
die de hoger onderwijsinstellingen aan de regionale ontwikkeling in Twente
leveren. Dit onderzoek is in opdracht van de OESO (Organisatie voor
Economische Samenwerking en Ontwikkeling) uitgevoerd door Saxion Hogescholen
in samenwerking met het overige hoger onderwijs in de regio. Tegelijkertijd
is een vergelijkbaar mondiaal onderzoek uitgevoerd in 14 regio's in 12
landen. In het voorjaar van 2007 zullen de Nederlandse onderzoeksbevindingen
vergeleken worden met die in rest van de wereld.
Het onderzoek, dat in Twente is gehouden, levert een aantal
aanbevelingen en adviezen op, die in een middagsymposium op 31 mei
aanstaande besproken zullen worden met vertegenwoordigers uit
onderwijs, bedrijfsleven, zorg- en welzijninstelingen en overheid.
Tot de belangrijkste adviezen, die op basis van het onderzoek zijn
gegeven, behoort de rol die instellingen voor hoger onderwijs in
Twente behoren te spelen om de waargenomen achterstanden op sociaal,
economisch en cultureel gebied weg te werken en om te buigen in een
voorsprong. Het nog niet gebruikte, maar wel aanwezige menselijke
kapitaal in de regio moet aangewend worden om achterstandsgroepen te
betrekken bij de ontwikkeling. Daartoe dienen alle
onderwijsinstellingen - van basisschool tot universiteit - samen te
werken. Ze dienen er voor te zorgen dat zij te weten komen welke
laagdrempelige onderwijsprogramma's ontwikkeld moeten worden, die
voorzien in het wegwerken van het huidige kennistekort. Op deze wijze
kunnen de tot nu toe buitengesloten gemeenschappen aansluiting vinden
op de arbeidsmarkt.
De belangrijkste speerpunten voor Twente zijn technologie en
ondernemerschap. De thema's duurzaamheid, leefbaarheid en
milieubewustzijn dienen hiermee in relatie gebracht te worden. De
onderwijsinstellingen moeten zich breed te oriënteren in de Twentse
gemeenschap, ontwikkelingen monitoren en hun strategie onder andere
afstemmen met bestaande organisaties, zoals het innovatieplatform
Twente en het bedrijfsleven. Goede resultaten in de regio zullen hun
uitwerking op landelijk niveau niet missen.
Door middel van bijvoorbeeld het organiseren van kennismarkten en
demonstraties op plaatsen, waar de inwoners van Twente gemakkelijk
toegang hebben, moeten de onderwijsinstellingen zich openstellen en
toegankelijk worden voor de burger in de regio.
De onderwijsinstellingen moeten ook niet aarzelen verantwoording af te
leggen over wat ze op dit terrein ondernemen en welke resultaten ze
daarbij bereikt hebben. Om deze extra inspanningen van de
onderwijsinstellingen mogelijk te maken zouden extra financiële
middelen beschikbaar moeten worden gesteld.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------