Saxion Hogescholen
BR>

wo 31 mei 2006

Samenwerkend onderwijs kan Twente impuls geven

In de afgelopen maanden heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de bijdrage, die de hoger onderwijsinstellingen aan de regionale ontwikkeling in Twente leveren. Dit onderzoek is in opdracht van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) uitgevoerd door Saxion Hogescholen in samenwerking met het overige hoger onderwijs in de regio. Tegelijkertijd is een vergelijkbaar mondiaal onderzoek uitgevoerd in 14 regio's in 12 landen. In het voorjaar van 2007 zullen de Nederlandse onderzoeksbevindingen vergeleken worden met die in rest van de wereld.

Het onderzoek, dat in Twente is gehouden, levert een aantal aanbevelingen en adviezen op, die in een middagsymposium op 31 mei aanstaande besproken zullen worden met vertegenwoordigers uit onderwijs, bedrijfsleven, zorg- en welzijninstelingen en overheid.

Tot de belangrijkste adviezen, die op basis van het onderzoek zijn gegeven, behoort de rol die instellingen voor hoger onderwijs in Twente behoren te spelen om de waargenomen achterstanden op sociaal, economisch en cultureel gebied weg te werken en om te buigen in een voorsprong. Het nog niet gebruikte, maar wel aanwezige menselijke kapitaal in de regio moet aangewend worden om achterstandsgroepen te betrekken bij de ontwikkeling. Daartoe dienen alle onderwijsinstellingen - van basisschool tot universiteit - samen te werken. Ze dienen er voor te zorgen dat zij te weten komen welke laagdrempelige onderwijsprogramma's ontwikkeld moeten worden, die voorzien in het wegwerken van het huidige kennistekort. Op deze wijze kunnen de tot nu toe buitengesloten gemeenschappen aansluiting vinden op de arbeidsmarkt.

De belangrijkste speerpunten voor Twente zijn technologie en ondernemerschap. De thema's duurzaamheid, leefbaarheid en milieubewustzijn dienen hiermee in relatie gebracht te worden. De onderwijsinstellingen moeten zich breed te oriënteren in de Twentse gemeenschap, ontwikkelingen monitoren en hun strategie onder andere afstemmen met bestaande organisaties, zoals het innovatieplatform Twente en het bedrijfsleven. Goede resultaten in de regio zullen hun uitwerking op landelijk niveau niet missen.

Door middel van bijvoorbeeld het organiseren van kennismarkten en demonstraties op plaatsen, waar de inwoners van Twente gemakkelijk toegang hebben, moeten de onderwijsinstellingen zich openstellen en toegankelijk worden voor de burger in de regio.

De onderwijsinstellingen moeten ook niet aarzelen verantwoording af te leggen over wat ze op dit terrein ondernemen en welke resultaten ze daarbij bereikt hebben. Om deze extra inspanningen van de onderwijsinstellingen mogelijk te maken zouden extra financiële middelen beschikbaar moeten worden gesteld.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------