BOVAG

ABA-leden bestellen hun onderdelen meer bij grossiers en via internet

Bron: Persbericht BOVAG
datum: 31-05-2006

De onafhankelijke autobedrijven, lid van de BOVAG-afdeling Autobedrijven Associatie (ABA), werken steeds professioneler en efficiënter. Dit blijkt uit het onderzoek Visie op onderdelen dat is uitgevoerd door RAI-afdeling Autovak in samenwerking met de ABA.

In 2002 werd ook al zon onderzoek uitgevoerd. Grootste verandering ten opzichte van 2002 is de manier van bestellen van onderdelen door onafhankelijke autobedrijven.
Meer dan de helft van de onafhankelijke autobedrijven (65%) bestelt tegenwoordig onderdelen via internet. In 2002 lag dit percentage nog op 13%. Dit geeft aan dat de efficiency in het onafhankelijke kanaal sterk verbetert, zegt Anton Pluim, secretaris van de ABA.

De grossiersbedrijven zijn verreweg het belangrijkste inkoopkanaal van auto-onderdelen voor de onafhankelijke autobedrijven (97% koopt daar de meeste onderdelen). De merkdealer verliest hier terrein. Haalde in 2002 nog 80% van de onafhankelijke autobedrijven de meeste onderdelen bij de merkdealer, nu is dat nog 63%. Voornaamste reden hiervoor is sterke groei in het assortiment van de grossier. Veel ABA-leden (82%) maakt gebruik van meer dan één grossier. De bedrijven hebben een duidelijke voorkeur voor A-merken (33%) boven originele onderdelen (29%). Op de vraag welke aspecten het meest belangrijk zijn om te kiezen voor een bepaalde grossier antwoorden de ABA ondernemers dat de betrouwbaarheid van levering, de frequentie waarmee wordt geleverd en bereikbaarheid doorslaggevend zijn. Het geautomatiseerd kunnen bestellen steeg zelfs van 6,1 in 2002 naar 7,7 in 2006. Betrouwbaarheid en frequentie van de leveringen scoren hoog bij het autobedrijf.

Steeds meer ABA-leden sluiten zich aan bij een franchise-organisatie. Inmiddels is 28 % van de ABA-leden aan het franchisen. In 2002 was dat nog 21%. Nog eens bijna 20 % van de ABA-leden zegt plannen te hebben om de komende jaren ook lid te worden van een franchise-organisatie; in 2002 was dat nog 8 %. Het merendeel weet nog niet voor welke franchiseformule men wil kiezen.