ABA-leden bestellen hun onderdelen meer bij grossiers en via internet
Bron: Persbericht BOVAG
datum: 31-05-2006
De onafhankelijke autobedrijven, lid van de BOVAG-afdeling
Autobedrijven Associatie (ABA), werken steeds professioneler en
efficiënter. Dit blijkt uit het onderzoek Visie op onderdelen dat is
uitgevoerd door RAI-afdeling Autovak in samenwerking met de ABA.
In 2002 werd ook al zon onderzoek uitgevoerd. Grootste verandering ten
opzichte van 2002 is de manier van bestellen van onderdelen door
onafhankelijke autobedrijven.
Meer dan de helft van de onafhankelijke autobedrijven (65%) bestelt
tegenwoordig onderdelen via internet. In 2002 lag dit percentage nog
op 13%. Dit geeft aan dat de efficiency in het onafhankelijke kanaal
sterk verbetert, zegt Anton Pluim, secretaris van de ABA.
De grossiersbedrijven zijn verreweg het belangrijkste inkoopkanaal van
auto-onderdelen voor de onafhankelijke autobedrijven (97% koopt daar
de meeste onderdelen). De merkdealer verliest hier terrein. Haalde in
2002 nog 80% van de onafhankelijke autobedrijven de meeste onderdelen
bij de merkdealer, nu is dat nog 63%. Voornaamste reden hiervoor is
sterke groei in het assortiment van de grossier. Veel ABA-leden (82%)
maakt gebruik van meer dan één grossier. De bedrijven hebben een
duidelijke voorkeur voor A-merken (33%) boven originele onderdelen
(29%). Op de vraag welke aspecten het meest belangrijk zijn om te
kiezen voor een bepaalde grossier antwoorden de ABA ondernemers dat de
betrouwbaarheid van levering, de frequentie waarmee wordt geleverd en
bereikbaarheid doorslaggevend zijn. Het geautomatiseerd kunnen
bestellen steeg zelfs van 6,1 in 2002 naar 7,7 in 2006.
Betrouwbaarheid en frequentie van de leveringen scoren hoog bij het
autobedrijf.
Steeds meer ABA-leden sluiten zich aan bij een franchise-organisatie.
Inmiddels is 28 % van de ABA-leden aan het franchisen. In 2002 was dat
nog 21%. Nog eens bijna 20 % van de ABA-leden zegt plannen te hebben
om de komende jaren ook lid te worden van een franchise-organisatie;
in 2002 was dat nog 8 %. Het merendeel weet nog niet voor welke
franchiseformule men wil kiezen.
BOVAG