30-5-2006
Onderwerp
Provincie onderzoekt medegebruik busbanen
Carla van Twuijver
De provincie onderzoekt de mogelijkheden om meer verkeer toe te laten
op de busbanen. Het regulier openbaar vervoer heeft uiteraard absoluut
voorrang en de mogelijkheden zijn vooralsnog zeer beperkt.
Goedlopende busbanen
De Provincie Noord-Holland is in het bezit van een aantal goedlopende
busbanen. De Zuidtangent is het meest bekend, maar ook de busbanen in
Waterland (Purmerend-Amsterdam en Edam/Volendam-Amsterdam) zijn zeer
succesvol. Dit succes blijft niet onopgemerkt. De provincie heeft
meerdere verzoeken gekregen voor medegebruik van de busbanen. Bij de
Zuidtangent gaat dat vooral om medegebruik door vrachtwagens en die in
Waterland om medegebruik door gehandicaptenvervoer of collectief
(bedrijfs)vervoer.
Onderzoek naar mogelijkheden
Onder bepaalde randvoorwaarden zou het mogelijk moeten zijn om aan
deze verzoeken te voldoen. Daarvoor gaat de provincie eerst onderzoek
verrichten. Een onderzoek richt zich op de mogelijkheid om op het
traject N247 vanuit Edam/Volendam medegebruik mogelijk te maken en een
onderzoek richt zich op medegebruik van vrachtverkeer op de
Zuidtangent. In beide onderzoeken zullen de randvoorwaarden verder
uitgewerkt worden en gekeken wordt naar het maatschappelijk draagvlak.
Daarnaast wordt gekeken naar de kosten en batten, zowel financieel als
maatschappelijk.
Prioritering en randvoorwaarden
Wie we op de busbaan willen toelaten is erg belangrijk. De
doorstroming van het reguliere openbaar vervoer heeft absoluut
voorrang.
De volgende prioritering is vastgesteld:
1. Leerlingenvervoer (verstandelijk en lichamelijk gehandicapten) wat
tijdsgebonden is, want de rit mag in theorie niet langer zijn dan 45
minuten. De gemeenten bepalen wie in aanmerking komen.
2. Vervoer AWBZ (vervoer naar dagbesteding/sociale werkplaats). Het
Centraal indicatieorgaan zorginstellingen CIZ is hiervoor
verantwoordelijk.
3. Collectief bedrijfsvervoer met winstoogmerk (touringcar met
werknemers en evenementen).
4. Semi collectief bedrijfsvervoer (minimaal 5 personen) met
winstoogmerk.
5. Commercieel vervoer met vrachtwagens, bedrijfswagens of touringcar
met toeristen.
De randvoorwaarden richten zich op het doel en de inrichting van de
infrastructuur, de handhaving en de verkeersveiligheid:
1. Alle bevoegde partijen zijn akkoord met medegebruik.
2. Doorstroming regulier OV mag niet gehinderd worden.
3. De vertraging van het overige verkeer mag niet te groot zijn.
4. De infrastructuur moet geschikt zijn voor medegebruik.
5. Medegebruik stelt eisen aan voertuig en bestuurder.
6. Beschikbare ruimte.
Provincie Noord-Holland