EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

31 mei 2006

EVO DOET VOORSTELLEN OM OVERLAST FILES SNEL TE VERMINDEREN

Woensdagmiddag 31 mei discussieert de Tweede Kamercommissie van Verkeer & Waterstaat over maatregelen tegen de files. EVO heeft aan minister Peijs een brief gestuurd met daarin tien voorstellen. Deze ideeën zijn voortgekomen uit een inventarisatie onder EVO-leden, kleine en grote bedrijven die in totaal zo'n 70% van al het goederenvervoer genereren.

Hieronder volgt de top 10 met een korte uitleg:


1. Uitvoegstrook voor vrachtverkeer
EVO pleit voor een aparte uitvoegstrook voor het vrachtverkeer. Het doel hiervan is om de colonnevorming te verminderen. Bij veel knooppunten en afslagen rijden vrachtauto's achter elkaar en voor personenauto's kan het dan lastig zijn om de uitvoegstrook te bereiken. De oplossing hiervoor is vrachtauto's die uitvoegen al eerder op een aparte rijstrook (of vluchtstrook) te laten rijden. Iets verderop kunnen de afgeslagen personen- en vrachtauto's vervolgens weer naar dezelfde rijbaan worden geleid.


2. Defecten in informatiepanelen
De informatiepanelen moeten 100% betrouwbaar zijn. Lussen in het wegdek meten de verkeersdrukte en geven op basis van die informatie de maximumsnelheid door aan de matrixborden. Het gebeurt nu nog regelmatig dat dit informatiesysteem defecten vertoont en daardoor niet het 'maximale uit het asfalt wordt gehaald'.


3. Onderliggend wegennet
De provinciale wegen moeten vaker worden gebruikt als er een ongeval op de snelweg is. Om het verkeer daarnaar toe te geleiden, kunnen verplaatsbare informatieborden worden ingezet.


4. Informatievoorziening
Route-informatie moet actueel zijn en overal goed verkrijgbaar. EVO pleit ervoor dat vertragingen zo snel mogelijk worden uitgedrukt in (extra) reistijd en niet langer in aantallen kilometers. De informatie die naar bijvoorbeeld navigatiesystemen wordt gestuurd, moet goed in geheel Nederland en de ons omringende landen te ontvangen zijn. In de praktijk blijkt nogal eens dat bijvoorbeeld onder de lijn Eindhoven dit niet het geval is. En dat leidt weer tot meer vertragingen. Want hoe eerder een chauffeur zijn route kan bijsturen, hoe beter.


5. Verkeersgedrag
De minister wil in rij-opleidingen aandacht gaan vragen voor bewust autorijden om files te voorkomen. De automobilist en chauffeurs die nu al een rijbewijs hebben, worden daarmee niet bereikt. EVO stelt voor om daarvoor een communicatiecampagne op te tuigen en werkt daar graag aan mee.


6. Verkeerslichten beter afstellen
EVO-leden hebben aangegeven dat stoplichten beter afgesteld moeten worden om te zorgen voor een optimale doorstroming.


7. Collectief vervoer
EVO-leden geven aan dat het collectief vervoer naar bedrijventerreinen te wensen overlaat. Daar liggen nog volop kansen. De inzet van shuttlebussen door bedrijven kan meer gestimuleerd en gefaciliteerd worden vanuit de overheid, zonder dat dit direct tot allerlei nieuwe verplichtingen hoeft te leiden.


8. 'Tovergroen' op toeritdosering
Enkele provincies hebben inmiddels 'Tovergroen' geïntroduceerd. Het idee hierachter is dat een verkeerslicht iets langer op groen blijft als er een vrachtauto aankomt. Daarmee wordt voorkomen dat de vrachtauto opnieuw moet optrekken, hetgeen erg ongunstig is voor het brandstofverbruik. Ook de doorstroming heeft er baat bij, omdat vrachtauto's minder snel optrekken dan personenauto's. Bij toeritdoseringen op snelwegen zou dit principe ook goed toegepast kunnen worden. Het doel van toeritdosering is het aanbod van voertuigen op de invoegstrook te spreiden. Dat gebeurt ook als een vrachtauto direct achter een personenauto door kan rijden. Nu is dat niet toegestaan bij toeritdosering, omdat slechts één voertuig tegelijk mag passeren. Dit wel toestaan zou tot een betere doorstroming leiden omdat vrachtauto's langzamer optrekken dan personenauto's.


9. Flexibele maximumsnelheden
EVO-leden zijn ervan overtuigd dat de snelheidsregimes in Nederland achterhaald zijn. Allereerst moet de snelheid flexibel zijn en afhankelijk zijn van drukte, het weer en capaciteit van een traject (en op langere termijn met een slimme snelheidsregelaar geregeld). Ook moeten snelheden zoveel mogelijk homogeen zijn. Zeker tijdens de spits. EVO wil dat -alleen tijdens de spits- de maximumsnellheid op 90 kilometer per uur wordt gesteld.


10. Besluitvorming 'Langere en zwaardere voertuigen' versnellen In november 2006 wil de minister een besluit wilt nemen over de inzet van langere en zwaardere vrachtauto's (LZV's). Voordat de wet dit toestaat, is het waarschijnlijk alweer 2008. De inzet van LZV's biedt voor Nederland enorme kansen, omdat de inzet hiervan op grote schaal ertoe leidt dat minder voertuigen meer kunnen vervoeren. De besluitvorming hierover moet worden versneld.