Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
31 mei 2006

Marketingrapport Slijtersbranche 2006

Inkoopsamenwerking slijters loont

Omzetaandeel wijn fors gestegen ten koste van gedistilleerd

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder slijterijen in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Slijtersbranche 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Algemeen
Bij de Kamers van Koophandel staan 1.725 economisch actieve slijterijen ingeschreven, waarvan 1.215 als hoofdvestiging. De afgelopen jaren is een sterke ontwikkeling naar commerciële samenwerking van slijterijen, zowel backoffice als frontoffice. Meer dan de helft van het totale aantal slijterijen heeft op een of andere manier een commercieel samenwerkingsverband. Deze markttendens wordt mede veroorzaakt door de toenemende concurrentie van supermarkten die met het alles-onder-één-dak principe veel klanten trekken. Supermarkten hebben het aanbod de afgelopen jaren op het gebied van alcoholhoudende dranken uitgebreid en vormen daarmee een serieuze bedreiging voor de slijterijen. Voor de productgroep gedistilleerd vindt de consument nog altijd de weg naar de slijter. De consumentenbestedingen verschuiven al jaren gestaag van sterk alcoholische naar zwak alcoholische dranken. Het gedistilleerd, de productgroep die voorbehouden is aan de slijter, komt hierdoor steeds meer in het gedrang. Vanwege het uitgebreide aanbod van wijnen en mixdranken wordt de supermarkt steeds meer het distributiekanaal voor zwak alcoholhoudende dranken.

De jaarlijkse bestedingen aan dranken voor thuisgebruik worden in Nederland geraamd op grofweg 4,5 miljard euro. De bestedingen van de consument aan dranken vertoont de afgelopen jaren een lichte stijging in bijna alle productgroepen. Uitzondering hierop is de productgroep gedistilleerd, welke al jaren achtereen terugloopt. De consumptie van bier is de afgelopen jaren gedaald. De populaire premixen zijn over hun top, het aandeel in de omzet daalt sterk. Positieve ontwikkelingen zijn te bespeuren bij wijn en rosé. De populariteit van wijn uit de wijnlanden buiten Europa is flink toegenomen. Bij de verkoop van wijn is een stijging te zien van de besteding per fles wijn. Rosé zit al enkele jaren in de lift en slijters verwachten dat deze ontwikkeling nog wel even doorzet. Er is een toenemende vraag naar kwalitatief betere en duurdere wijnen. De slijters realiseren gemiddeld 40% van de omzet met de verkoop van wijn. Gedistilleerd vertegenwoordigt 36%, bier en malt 15% en alcoholvrije dranken 4% van de omzet van een gemiddelde slijterij. Ten opzichte van de onderzoeksresultaten van het jaar 2004 is het omzetaandeel van wijn met 9% gestegen. Het omzetaandeel van gedistilleerd is daarentegen met 9% afgenomen.

Slijterijen zullen ook in de toekomst zich meer aansluiten bij samenwerkingsverbanden, waardoor men zich meer kan concentreren op de verkoopactiviteiten en tevens aan inkoopzijde (door volumeconcentratie) in staat wordt gesteld te concurreren met bijvoorbeeld supermarkten. Naar verwachting zullen de kleinere ongebonden slijters het de komende jaren moeilijk krijgen.

37% van de slijters verwacht dat de omzet in 2006 gelijk zal blijven ten opzichte van het jaar 2005. 43% verwacht een stijging van de omzet en de overige 20% een daling. In vergelijking met de verwachte omzetcijfers van twee jaar geleden constateren we ook hier een forse verbetering. Ten opzichte van andere branches zijn de cijfers niet erg positief te noemen, maar gezien de situatie van de afgelopen jaren is men in de slijtersbranche optimistisch gestemd.

Ten aanzien van de omzetverwachting over het jaar 2006 bij de slijterijen is er tevens gekeken in hoeverre het wel of niet aangesloten zijn bij een samenwerkingsverband op inkoopgebied verband houdt met de omzetontwikkeling. Ten aanzien van de verwachte omzetontwikkeling over het jaar 2006 zijn de samenwerkende slijters optimistischer dan de zelfstandig opererende ondernemingen. 47% van de samenwerkende ondernemers verwacht een omzetstijging te gaan realiseren tegenover 38% van de zelfstandige slijters. Na enkele zeer magere jaren met een laag percentage slijters dat een nominale omzetstijging heeft geboekt of verwacht te boeken, tekent zich sinds 2005 een groeiend optimisme af met betrekking tot de gerealiseerde en te verwachten omzetontwikkeling.

Inkoop en leveranciers
De helft van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 26% van de ondernemingen is onderdeel van een keten en 24% is aangesloten bij een inkoop- of franchise organisatie. Men heeft gemiddeld 11 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment van dranken. Het afgelopen jaar heeft men 2,1% van de regelmatige leveranciers afgestoten. De prijsstelling en aanverwante condities is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 4% nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Onder deze categorie vallen naast nieuwe producten, uitbreiding van het assortiment en innovatieve producten ook de exclusiviteit en het onderscheidend vermogen. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van wijn wordt gevormd door Delcave, Intercaves en De Monnik. Voor overige dranken voeren Delcave, Heineken en De Monnik de ranglijst aan. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de kwaliteit van de producten gelet, evenals de leveringsbetrouwbaarheid (het uit voorraad leveren). De meest gebruikte bestelmedia zijn de telefoon en de fax, al zijn bestelsystemen en nieuwe media bezig aan een snelle opmars. De slijters hebben vooral behoefte aan verbetering op het gebied van prijzen en leveringen en voorraad. Het gaat hier in veel gevallen om scherpere prijzen hanteren, sneller en compleet leveren en de minimum orderwaarde voor (franco) levering te verlagen. Waren slijters twee jaar eerder nog zeer behoudend ten aanzien van nieuwe media en intranet, het lijkt nu toch ook een wens van de slijterijen om op dit gebied efficiëntie te realiseren en bij te dragen aan een actuele informatievoorziening.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen naast vakbeurzen, vakbladen en vertegenwoordigers de overkoepelende organisatie een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn deze media ook favoriet. Ten opzichte van twee jaar geleden zijn mailingen als oriëntatiemedium sterk afgenomen. 88% van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Slijtersvakblad en Adfundum. Het afgelopen jaar heeft krap de helft van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de Dranken Pakket Expo de meest bezochte vakbeurs is. 63% van de slijterijen heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Internet wordt het meest gebruikt voor het raadplegen van product- en branche-informatie. Een op de drie internetgebruikers plaatst ook bestellingen via dit medium.

Aan het onderzoek onder slijterijen hebben 172 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-code 5225 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van het jaar 2004, toen een identiek onderzoek onder slijterijen is uitgevoerd.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --