Gemeente Amsterdam


Directie Communicatie

Persbericht
Burger- en Sociaal Jaarverslag 2005

Het college van B&W heeft ingestemd met het Burger- en Sociaal Jaarverslag 2005. Met dit verslag legt burgemeester Cohen elk jaar verantwoording af aan de gemeenteraad en de Amsterdamse bevolking over de vraag hoe de gemeente Amsterdam is omgegaan met haar burgers.

Belangrijk in 2005 was de voorbereiding van Antwoord, het nieuwe servicenummer van de gemeente waar iedereen terecht kan voor alle vragen en klachten. Dit jaar zal Antwoord beschikbaar komen en dat zal de dienstverlening aan de burger aanzienlijk verbeteren. In het jaarverslag is te lezen dat de Amsterdammer de dienstverlening van de gemeente toch al weet te waarderen. Gemiddeld krijgt de dienstverlening aan de loketten een 7,9 en krijgt de telefonische dienstverlening een 7,0. Het aantal mogelijkheden om zaken digitaal af te handelen (verhuizingen, vergunningaanvragen, uittreksels, bepaalde belastingen) is in 2005 sterk toegenomen. Op het gebied van participatie springt het initiatief 'Wij Amsterdammers' in het oog. Na de moord op Theo van Gogh is de gemeente onmiddellijk van start gegaan met dit actieprogramma om de spanningen in de samenleving zo veel mogelijk weg te nemen en te voorkomen. In het kader van 'Wij Amsterdammers' is ook een 'Meldpunt goede ideeën' opgezet, waar tientallen plannen aan zijn voorgelegd. Ruim twintig voorstellen werden gehonoreerd. De noodzaak van dit soort initiatieven wordt nog eens bevestigd doordat in 2005 meer allochtone Amsterdammers - vooral van Marokkaanse afkomst - het gevoel hadden te worden gediscrimineerd. In 2005 zijn er ongeveer twee miljoen besluiten genomen door de gezamenlijke diensten en stadsdelen van de gemeente Amsterdam, waartegen in ongeveer 3% van de gevallen bezwaar is aangetekend, wat neerkomt op 60.000 bezwaarschriften. De meeste gegronde bezwaren werden ingediend tegen het wegslepen van auto's (15% van de gevallen) en tegen boetes wegens foutief of onbetaald parkeren (7,3% van de gevallen). Burgemeester Job Cohen: "Gezien de overweldigende hoeveelheid beslissingen en andere contacten tussen gemeente en burgers loopt er relatief weinig verkeerd. Ik constateer wel dat het nog te vaak niet lukt om die bezwaren binnen acceptabele of zelfs wettelijke termijnen af te handelen. Amsterdam blijft dus hard werken aan een gemeentelijke organisatie die de Amsterdammers beter van dienst is. Afgelopen jaar, dit jaar én het komende jaar."

Pb-073