Ingezonden persbericht


Nijmeegse Orgelkring
Wedesteinbroek 11-40
6546 RG Nijmegen

Nijmegen 5 juni 2006

Bach solo
NIJMEGEN - Bach solo I: het oeuvre van de componist J. S. Bach voor orgel is zo omvangrijk en van zo'n hoogstaande kwaliteit, dat twee concerten in de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring in de Sint Stevenskerk louter aan muziek van Bach zijn gewijd. Speciaal hiervoor nodigt de Nijmeegse Orgelkring Bach-specialisten uit. Op dinsdag 20 juni treedt Bernard Winsemius uit Amsterdam op in het eerste Bachconcert. Winsemius is in Amsterdam organist van de monumentale historische orgels van de Nieuwe Kerk. Als gastdocent geeft hij internationaal vaak masterclasses over barokmuziek, waartoe het repertoire van Bach behoort. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤6,- en ¤ 5,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart. De zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring loopt tot en met 12 september.

De variatie in genres en de mate waarin Bach iedere stijl beheerst, maakt hem tot een meestercomponist. Zijn preludia en fuga's en toccata's zijn doorgaans zeer energiek en de fantasia's virtuoos met een zeer ingenieus in elkaar geweven tapijt van meerstemmigheid. Deze werken zijn bij uitstek geschikt om een concert mee te openen en af te sluiten. Winsemius heeft het Preludium in a geprogrammeerd als opening van het concert en de Toccata, Adagio en Fuga in C als finale.

In het hart van het concert programmeert Winsemius de meer melodieuze werken van Bach. Zoals de fraaie koraalbewerking van Vater unser im Himmelreich, waarbij de melodie in een canon te horen is omspeelt met fraaie polyfonie. Koraalbewerkingen van Bach zijn zeer melodieus geschreven en te beschouwen als puur muzikale gedichten waarbij de componist zich liet inspireren door de titel, tekst of sfeer van een lied. Triosonate's en concerto's zijn "vrije'' werken die te scharen zijn onder de melodieuze werken. Bijzonder aan deze composities is dat het orgel lijkt plaats te maken voor een barokensemble bestaande uit verschillende instrumenten: een fluit, viool, hobo, cello of continuo. Alles klinkt zo helder en zo doorzichtig, dat de verschillende stemmen afzonderlijk te horen zijn, maar tegelijk in perfect evenwicht met elkaar zijn. Voor de organist die dit alles met zijn twee handen en twee voeten doet, een van de grootste uitdagingen. Winsemius speelt twee delen uit de Triosonate sopr'il Soggetto Reale, uit de Musicalische Opfer en het Clavecimbelconcert BWV 682, een bewerking van een vioolconcert dat Bach eerder componeerde.

Winsemius studeerde orgel aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, onder meer bij Albert de Klerk. Tevens studeerde hij beiaard en koor- en orkestdirectie. Zijn studies werden bekroond met de Prix d' Excellence zowel voor orgel als beiaard. Winsemius doceert orgel aan het Rotterdams Conservatorium en doceert naast de masterclasses regelmatig aan de Internationale Zomeracademie voor Organisten in Haarlem. Winsemius is organist in Amsterdam en stadbeiaardier in Haarlem en Amsterdam.
Noot voor de pers,