Ingezonden persbericht


'Alles wat niet mag, wordt alleen maar lekkerder'
Veel inspiratie tijdens 'Horeca in Beweging'

Woerden, 1 juni 2006 - De verantwoordelijkheid voor overgewicht en gezond leven ligt bij het individu, maar horecaondernemers hebben ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat concludeerden horeca- en recreatieondernemers en leveranciers samen met Paul Rosenmöller, tijdens de bijeenkomst 'Horeca in Beweging' in Eindhoven. De bijeenkomst is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland. Als voorzitter van het Convenant Overgewicht - waar Koninklijk Horeca Nederland partner in is - was Paul Rosenmöller uitgenodigd om de discussie aan te gaan met de 70 aanwezige ondernemers.

Paul Rosenmöller discussieerde aan de hand van een aantal stellingen met horecaondernemers over eten en bewegen en welke rol de horeca hierin speelt. Over één ding waren alle aanwezigen het eens: de verantwoordelijkheid voor overgewicht ligt bij het individu, maar dat de horecaondernemer een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft, is duidelijk. Maar wat kun je er aan doen? Regels opleggen is geen oplossing. Alles wat niet mag, wordt alleen maar lekkerder. De producenten moet meer gezonde producten gaan aanbieden. Maar de gast moet die gezonde producten ook wel gaan kopen. 'Maak een groene bladzijde in je menukaart om gezonde producten aan te prijzen', was een van de tips die naar voren kwam. Maar ook werd gepleit voor meer aandacht voor gezonde producten in de opleidingen voor koks.

Ter inleiding presenteerde Erik Driessen van Foodstep de resultaten van het onderzoek over gezondheid en eten & drinken in de horeca. Na de discussie gaf Jos van Grunsven van Euro-Toques een smaakles. Euro-Toques geeft smaaklessen op lagere scholen. Hiermee wil Euro-Toques kinderen kennis laten maken met eerlijke voeding. Door kinderen eenvoudige bereidingen te laten doen en ze te laten proeven, worden verrassende resultaten bereikt. Naast de smaakles, waren er workshops van Koppert Cress, JuicyDetails en McDonald's.

Ook konden ondernemers verschillende nieuwe producten zelf proeven. Van vruchtendrankjes tot broodjes falafel en van gezonde sandwiches tot fruitsalades. Dankzij de medewerking van Falafun, JuicyDetails, Hero, Koppert Cress, Remia en Farm Frites werd dit allemaal mogelijk gemaakt.

Op dinsdag 6 juni a.s. organiseert Koninklijk Horeca Nederland opnieuw een bijeenkomst 'Horeca in Beweging. Deze bijeenkomst vindt plaats van 10.30 uur tot ca. 16.00 uur op Papendal te Arnhem.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -