Start onderzoek online uitgeven

Oproep voor deelname aan alle uitgevers via www.onlineuitgeven.nl

AMERSFOORT, 20060606 -- Amersfoort, 6 juni 2006. Uitgeverij Scala BV, de eerste uitgeverij van consumentenbladen die haar tijdschriften sinds 2005 ook online uitgeeft, start een onderzoek onder alle uitgevers van Nederland omtrent online uitgeven. Reden voor dit onderzoek is de grote informatiebehoefte en onwetendheid die de uitgeverij bij branchegenoten bespeurt. Met de uitkomsten, die voor alle deelnemers beschikbaar komen, bekijkt Uitgeverij Scala BV of er eventueel een breder en dieper onderzoek dient te komen over online uitgeven waar de gehele branche wat aan heeft. Via www.onlineuitgeven.nl kunnen alle uitgevers hun visie op online uitgeven kenbaar maken.


Ashja Bosboom, marketing/pr manager van Uitgeverij Scala BV: "Sinds we vorig jaar onze bladen als eerste 100% integraal op internet hebben gezet, staat de telefoon bij ons roodgloeiend. Er bestaat onder uitgevers veel onduidelijkheid over deze nieuwe ontwikkeling. Tijdens presentaties die we onder meer hebben gegeven bij de Nationale Uitgeefdag en Sanoma's bladenmakersweek merken we dat uitgevers zeer enthousiast zijn, maar nog erg veel vragen hebben. Andere uitgevers zien weer problemen, die wij in de praktijk juist niet ervaren. Er is zeer veel behoefte aan informatie, evenals een gebrek aan kennis op dit gebied. Informatie hierover is tot heden echter nog niet voorhanden. Uiteraard hebben we tijdens de digitalisering van onze bladen in de praktijk veel ervaren, maar wij zijn van mening dat er op termijn gedegen onderzoek moet komen naar de verschillende aspecten van online uitgeven om alle (on)mogelijkheden ervan in kaart te brengen. Hoe staan consumenten en adverteerders tegenover online uitgaven? Hoe werkt het technisch, wat zijn de verschillende uitgeefvormen en hoe verkoop je online losse nummers? Als een groot aantal uitgevers deelneemt aan het onderzoek op www.onlineuitgeven.nl, weten we precies wat de branche als kansen en bedreigingen omtrent het online uitgeven van tijdschriften ziet. Als hieruit blijkt dat de markt inderdaad veel kansen en/of problemen ziet in online uitgeven, kunnen we het onderzoek in een breder kader trekken, door bijvoorbeeld steun te vragen bij het Bedrijfsfonds voor de Pers. Het mooie hiervan is dat je uiteindelijk met bevindingen komt, waar de gehele branche veel aan heeft."

Uitgeverij Scala BV heeft in de tweede helft van 2005 de tijdschriften Digital Movie, Railhobby en Luister 100% online geplaatst, zonder downloads. Dit betekent dat de papieren tijdschriften eveneens identiek online te lezen zijn zonder downloads van readers. De online uitgaven zijn tevens verrijkt met links, bewegend beeld, geluid en downloads. Abonnees krijgen zo niet alleen een gratis archief, maar kunnen extra's in de dynamische uitgave zien. Uit onderzoek van KPMG blijkt dat als uitgevers hun ambities waarmaken 63% van alle uitgevers in 2007 betaalde informatie via internet aanbiedt. In de praktijk gebeurt dat tot op heden niet. Uitgeverij Scala is als het ware aan het pionieren op dit gebied.

Ashja Bosboom: "Onderzoek naar de mogelijkheden en de te overwinnen barrières op het gebied van digitalisering van tijdschriften is noodzakelijk om de ambities van uitgevers te realiseren. Op alle vragen die we nu krijgen, kunnen we veelal wel antwoord geven, maar het is en blijft uiteraard onze visie. Willen we gezamenlijk op termijn een succes maken van online uitgeven, dan moeten we allereerst weten hoe collega-uitgevers erover denken en wat er verder uitgezocht dient te worden om van online uitgeven een volwaardig medium te maken voor uitgevers, adverteerders en consumenten. Het spreekt voor zich dat het van groot belang is dat zoveel mogelijk uitgevers de vragenlijst invullen, zodat we een beeld hebben wat er onder hen leeft en we eventueel stappen kunnen ondernemen."

De vragenlijst en meer informatie over het doel en de aanleiding van het onderzoek vindt u op www.onlineuitgeven.nl.




Uitgeverij Scala BV