Klantgerichtheid kinderopvang in 2006 sterk verbeterd

Buitenhek management & consult

Klantgerichtheid kinderopvang in 2006 sterk verbeterd

Utrecht, 8 juni 2006.

De klantgerichtheid van kinderopvangorganisaties in Nederland is in 2006 sterk verbeterd. Dat blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van Buitenhek Management & Consult in Utrecht. Onlangs werd het onderzoek over 2006 afgerond waarbij meer dan 85 kinderopvangorganisaties getest werden op de toegankelijkheid en klantgerichtheid in het eerste klantcontact. In vergelijking met voorgaande jaren is de manier waarop potentiële klanten benaderd worden duidelijk verbeterd.

Ondanks sterk teruglopende wachtlijsten bleek in 2004 de kwaliteit van de klantbenadering niet geweldig, En ook in 2005 (enkele maanden na invoering van de Wet kinderopvang) bleken er geen spectaculaire verbeteringen te zijn. De onderzoeksresultaten van 2006 zijn daarom zeer opmerkelijk.

Zo is de bereikbaarheid van kinderopvangorganisaties sterk verbeterd en worden nieuwe klanten ook beter geholpen om een passend kinderopvangaanbod te kiezen. Ook bieden steeds meer kinderopvangorganisaties ouders direct zekerheid over de plaatsingsmogelijkheden en bezichtingafspraken op de opvang naar keuze.

Van de organisaties die het best scoren in eerste klantcontacten wordt jaarlijks een top 10 gepubliceerd. Stichting Kinderopvang Bimbola uit Rotterdam scoorde in 2006 het beste. Andere goed scorende organisaties zijn gevestigd in Leiderdorp, Arnhem, Den Haag, Hilversum, Oldenzaal, Castricum en Enschede.

Aanleiding voor de verbeterde klantgerichtheid is volgens onderzoeksleider Majorie Overvoorde de algehele professionaliseringstendens in de branche. 'Dat is onder andere te merken aan de sterk toenemende aandacht voor pedagogische programma's en het sterk stijgend aantal gecertificeerde organisaties in de branche. Maar ook marktwerking en concurrentie spelen een belangrijke rol. Uit recent onderzoek (SEO Economisch Onderzoek, 2005) blijkt dat ouders met kinderen uit gemiddeld zes opvanglocaties voor 0-4 jarigen kunnen kiezen. Het eerste klantcontact is dus van groot belang en steeds meer aanbieders spelen daarop in', aldus Overvoorde, projectleider bij Buitenhek Management & Consult.