ACVZ adviseert over 'Eerste Hulp bij Huwelijksdwang'

Adviescommissie vreemdelingenz

http://www.acvz.com

ACVZ adviseert over 'Eerste Hulp bij Huwelijksdwang'

Het verschijnsel huwelijksdwang komt regelmatig voor in Nederland en maakt een ernstige inbreuk op de persoonlijke integriteit van het slachtoffer. Voorkomen van dit verschijnsel is beter dan genezen. Daarom is preventie voor de bestrijding van huwelijksdwang het meest effectieve middel. Hulpverlening zal in sommige situaties toch geboden zijn. Hiervoor kunnen de Advies- en Steunpunten Huiselijk Geweld (ASHG's) als coördinerende instelling fungeren. Dat schrijft de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) in een vandaag verschenen advies aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie)

De ACVZ heeft naar aanleiding van haar eerdere uitgebrachte advies 'Tot het huwelijk gedwongen', uitgebracht in september 2005, een plan ontwikkeld ter uitvoering van eerder gedane aanbevelingen. Het Uitvoeringsplan zet in op signalering, preventie en hulpverlening.

Omdat het fenomeen huwelijksdwang een niet op zichzelf staand verschijnsel is, maar naar zijn aard verbonden met huiselijk geweld, eergerelateerd geweld en achterlating van vrouwen in landen van herkomst, is het uitvoeringsplan op al deze probleemsituaties van toepassing.

Diverse ministeries dragen een deel van de verantwoordelijkheid voor de aanpak van bovengenoemde verschijnselen. Een goede uitvoering van het plan is alleen mogelijk wanneer de betreffende ministeries samenwerken, zodat verschillen in begeleiding, sturing op afstand en financiering worden voorkomen. De ACVZ acht het daarom noodzakelijk ten aanzien van deze onderwerpen één coördinerend bewindspersoon te benoemen.

Voor hulp aan slachtoffers van huwelijksdwang dient volgens de ACVZ te worden aangesloten bij de Advies- en Steunpunten Huiselijk Geweld (ASHG's ). Deze treden op als frontoffice en coördinatiepunt voor de verdere hulpverlening. Een casemanager moet ervoor zorgen dat het slachtoffer tot aan het einde van het hulpverleningstraject wordt begeleid. De hulpverlening kan pas echt efficiënt en effectief zijn wanneer de casemanager en andere hulpverlenende instanties en instellingen door middel van een goed beveiligd elektronisch netwerk kunnen zien welke andere instellingen en instanties bekend zijn met het slachtoffer en een zeer globale aanduiding van de reden van bekendheid. Dit moet geschieden binnen de grenzen die de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt.

De 35 (centrum)gemeenten hebben ten aanzien van de ASHG's al een regierol opgedragen gekregen. Deze regierol moet leiden tot daadwerkelijke medeverantwoordelijkheid van de gemeenten voor de hulpverlening. De ACVZ acht het daarom wenselijk dat hiervoor een wettelijke kaderregeling tot stand komt.

Het nog op te richten Kenniscentrum Maatschappelijke Inzet kan ook ten aanzien van huwelijksdwang kennis verzamelen, verrijken en verspreiden en zo een actieve rol spelen in het tegengaan van huwelijksdwang.