Ingezonden persbericht


Geachte redactie,

Het EA Congres van a.s. vrijdag 27 januari is door ons verplaatst naar vrijdag 9 juni a.s. Voor het congres hadden we enkele tientallen aanmeldingen. Met alle sprekers, medewerkers, bestuursleden e.d. zou dat oplopen tot 60-70 personen. We vonden dat onvoldoende voor een volwaardig en inspirerend EA Congres. De EA is een platform voor ontmoeting en wil mensen daarbij inspireren. Vandaar onze keuze om het uit te stellen naar vrijdag 9 juni. Het programma is in principe ongewijzigd.

Wij denken zelf dat er twee hoofdredenen zijn waarom het aantal aanmeldingen tegenviel. Op maandag 28 november hadden wij een drukbezochte en heel geslaagde bijeenkomst van onze deelnemende organisaties (ongeveer 100 deelnemers) . In het ochtenddeel werd informatie verschaft over de nieuwe zorgverzekering en andere regelingen die per 1 januari j.l. zijn ingegaan. Dit deel was georganiseerd samen met EZA Verzekeringen. In het middagdeel stond ons meerjarenbeleidsplan centraal. Daar is met veel betrokkenheid over gesproken.

Voor ons is dit de belangrijkste verklaring voor de tegenvallende belangstelling. Het grootste deel van de bezoekers van ons congres komt immers uit de kring van onze deelnemende organisaties (naast persoonlijke deelnemers en vertegenwoordigers van deelnemende kerken en gemeenten). Daarnaast vermoeden we dat we het belang van het thema nog onvoldoende hebben kunnen overbrengen. We zullen in de komende tijd proberen om dit alsnog te doen. Het thema past in onze hernieuwde aandacht voor discipelschap, onder het motto 'Smaakmakers'. Dat raakt alle aspecten van het christenleven, zeker ook ons werk waar we heel wat uren doorbrengen. Kunnen onze collega's aan ons merken dat we Jezus Christus navolgen? Roept onze inzet, betrokkenheid en houding vragen op over wat - beter gezegd: Wie - ons beweegt in het leven? De EA roept kerken en gemeenten op om 'werk' te maken van dit onderwerp, om hun leden concreet te helpen om hun geloof handen en voeten geven op de werkplek. Onze deelnemende organisaties roepen we op om hen daarbij actief te ondersteunen.

Op het congres zou ook ons jaarplan 2006 aan de orde komen. Dit is inmiddels aan alle deelnemende organisaties toegestuurd, een afspraak die we op 28 november j.l. met hen gemaakt hebben. Daaruit blijkt de betrokkenheid van de organisaties op 'hun' alliantie. Mocht u het jaarplan willen ontvangen, dan kunt u het bij mij aanvragen .

Met vriendelijke groeten,

Bert Roor
hoofd communicatie & fondsenwerving

Evangelische Alliantie
www.ea.nl

Kantoor:
Evangelische Alliantie
Hoofdstraat 51A
3971 KB Driebergen
Tel. 0343-513693
Fax 0343-531488

giro: 4402
email: info@ea.nl

U kunt ons bereiken op:
maandag 10.30 - 17.00 uur
dinsdag - donderdag 8.30 - 17.00 uur
vrijdag 8.30 - 16.00 uur