Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl

Contactpersoon Ons kenmerk FEZ/BGZ/2006/49146 Doorkiesnummer Datum 8 juni 2006

Onderwerp Beantwoording Kamervragen naar aanleiding van het
rapport van de Algemene Rekenkamer bij het SZW
Jaarverslag 2005

Hierbij doe ik u, mede namens Staatssecretaris van Hoof, de antwoorden toekomen op de vragen gesteld door de leden van de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het rapport van de Algemene Rekenkamer bij het Jaarverslag 2005 van het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Antwoorden op vragen Jaarverslag/rapport ARK

Nr Vraag

1 Welke concrete maatregelen zullen wanneer worden genomen om de gebreken in de bedrijfsvoering van het ministerie op te lossen?

Antwoord:
Als eerste moet worden opgemerkt dat de ARK van oordeel is dat de informatie over de bedrijfsvoering in het SZW-jaarverslag op deugdelijke wijze tot stand is gekomen en voldoet aan de verslaggevingseisen. De conclusie dat de bedrijfsvoering in 2005 ten opzichte van 2004 licht verbeterd is wordt als compliment ervaren. Bovendien wil ik opmerken dat het bij de bedrijfsvoering niet gaat om geconstateerde gebreken, maar om enkele relatief geringe tekortkomingen die ook door de interne

Ons kenmerk

Auditdienst zijn geconstateerd. Nergens zijn tolerantiegrenzen overschreden die de rechtmatigheid in het geding hebben gebracht.
De bedrijfsvoeringsparagraaf geeft een beeld van de bedrijfsvoering over het gehele jaar 2005. Tekortkomingen die in het begin van het jaar zijn geconstateerd, worden ook in de bedrijfsvoeringsparagraaf gemeld. Op die geconstateerde tekortkomingen zijn al verbetertrajecten ingezet. Het gaat daarbij om de Europese aanbestedingen, waarbij door de ingezette maatregelen in de loop van 2005 reeds verbeteringen zijn te constateren. Ook op de structurele borging van het algemene contractenbeheer is een verbetertraject ingezet, waarvan de invoering in 2006 zal worden gemonitord. Ten slotte hebben de geconstateerde tekortkomingen betrekking op gebeurtenissen die slechts eenmalig hebben plaatsgevonden. De geconstateerde tekortkomingen hebben echter wel tot effect gehad dat maatregelen zijn getroffen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ook zijn naar aanleiding van de sluiting van de ESF3-regeling de risico's van vergelijkbare subsidieregelingen binnen SZW onderzocht. Een drietal regelingen is aangepast. Overigens zijn die maatregelen al opgesomd in het Jaarverslag van SZW. De verdere ontwikkeling van de controlfunctie is daarbij één van de ondersteunende activiteiten.
In de interne p&c-cyclus wordt periodiek over de bedrijfsvoering binnen SZW uitgebreid gerapporteerd. Indien uit die rapportages de conclusie wordt getrokken dat binnen de bedrijfsvoering tekortkomingen zijn geconstateerd waarbij de rechtmatigheid ernstig in het geding is, wordt de Minister van SZW onmiddellijk op de hoogte gesteld. Over de facilitering van de geconstateerde tekortkomingen ben ik hierboven uitgebreid ingegaan.


2 Wanneer zullen deze gebreken in het primaire proces zijn opgelost?

Antwoord:
Zie antwoord op vraag 1


3 Was de minister op de hoogte van de gebreken? Zo ja, wanneer is hij geïnformeerd over de gebrekkige bedrijfsprocessen in het primair proces van het ministerie van SZW en wanneer is door de minister het oplossen van de problemen gefaciliteerd?

Antwoord:
Zie antwoord op vraag 1


4 Hoe wordt het functioneren van de eigen accountantsdienst en de signaleringsfunctie daarvan in relatie tot de geconstateerde gebreken?

Antwoord:
Ik heb geen enkele twijfel over het functioneren van de Auditdienst van SZW. Juist uit
---

Ons kenmerk

de interne audits door de AD en de interne p&c-cyclus zijn de signalen voortgekomen, waarop in de loop van 2005 verbetertrajecten zijn ingezet. De tekortkomingen die de ARK constateert, zijn niet gebaseerd op eigenstandig onderzoek. De ARK baseert zich bij de oordeelsvorming juist op de resultaten uit de interne p&c-cyclus en op de interne audits door de AD.


5 Hoe moet het UWV zich verantwoorden over het functioneren en het beheer van de polisadministratie en wanneer wordt dat vastgelegd.

Antwoord:

UWV rapporteert in de kwartaalverslagen over de polisadministratie. Daarbij zal UWV ook specifiek ingaan op het % loonaangiftes dat n.a.v. kwaliteitscontroles niet wordt opgenomen in de polisadministratie en het aantal afnemers van de polisadministratie. Dit wordt naar verwachting in juli vastgelegd in het verantwoordingsmodel UWV 2006.


6 Hoe zal de Belastingdienst zich verantwoorden over de kwaliteit van de loonaangiftes die aan het UWV worden doorgeleid? Welke eisen worden aan de kwaliteit gesteld?

Antwoord:
De Belastingdienst verantwoordt zich niet aan UWV over de kwaliteit van de loonaangiftes die van werkgevers worden ontvangen en die aan het UWV worden doorgeleid. De Belastingdienst voert enkel technische en verwerkbaarheidscontroles op de loonaangiftes uit en koppelt zonodig hierover aan de aanleveraar terug voor herstel. UWV controleert de van de Belastingdienst ontvangen gegevens op juistheid en volledigheid. Bij gebleken onjuistheden en onvolledigheden wordt via de Belastingdienst teruggekoppeld aan de aanleveraar voor herstel van de ingezonden loonaangifte. De eisen, die aan de kwaliteit worden gesteld, worden in overleg met de afnemers van de Polisadministratie vastgesteld.


7 Wanneer zal de polisadministratie bij het UWV betrouwbaar en op orde zijn?

Antwoord:
UWV verwacht dat begin 2007 de gegevens in de polisadministratie over 2006 de vereiste kwaliteit zullen hebben. Hoewel steeds gestreefd wordt naar een zo hoog mogelijke kwaliteit is sprake van een groeipad in 2006. Vanaf 2007 zal de polisadministratie met voldoende loonperioden gevuld zijn voor de dagloonvaststelling op grond van de ZW en WW.


8 Wordt vanwege de vervuiling van de bestanden en de achterstand bij de belastingdienst
---

Ons kenmerk

ook voor het UWV extra personeel ingezet en gefinancierd om zo snel mogelijk tot een betrouwbare polisadministratie te komen?

Antwoord:
Om te voorkomen dat de polisadministratie vervuilt, worden gegevens voorafgaand aan opname in de polisadministratie gecontroleerd. Alleen gecontroleerde en goedbevonden gegevens worden opgenomen in de polisadministratie. Op dit moment is het definitieve analyse- en controle hulpmiddel hiervoor nog niet gereed. Hier wordt door UWV hard aan gewerkt. Beoogd wordt dat dit vanaf juli ingezet kan worden. UWV streeft ernaar om de achterstanden in augustus weg te werken.


9 Hoe lang moet het UWV een schaduwadministratie aanhouden?

Antwoord:
Gezien de historische vervlechting van de informatiesystemen bij UWV en om de continuïteit van de informatievoorziening voor de claimbeoordeling te waarborgen, zullen de huidige basisregistraties bij UWV eerst uit bedrijf worden genomen als de polisadministratie volledig operationeel is geworden en de historie van gegevens van de basisregistraties is geconsolideerd. Hier geldt een afbouwperiode van 3 á 4 jaar voor. De basisadministraties worden gedurende die periode via de polisadministratie gevuld met gegevens uit de loonaangifte.


10 Hoelang moeten de werkgevers zowel de belastingdienst als het UWV informeren over premieafdracht en uitkeringsrechten?

Antwoord:
Vanaf 1 januari 2006 is de Belastingdienst verantwoordelijk voor de premie-inning. De werkgevers hoeven het UWV hier niet separaat over te informeren. Ten behoeve van het vaststellen van de uitkering is informatie van werkgevers nodig. De meeste gegevens zullen via de loonaangifte en dus via de Belastingdienst beschikbaar komen voor UWV. Deze gegevens zal UWV naar verwachting vanaf begin 2007, als de polisadministratie voldoende gevuld is, niet meer apart bij de werkgevers uitvragen. In enkele gevallen zal het nog nodig zijn om aanvullende gegevens (bijvoorbeeld t.b.v. verwijtbaarheid werkloosheid) van de werkgever te verkrijgen. Deze gegevens behoeven alleen aan UWV te worden verstrekt en niet aan de Belastingdienst.


---