Provincie Utrecht

Sein op groen voor verbetering spoorwegovergangen Utrecht-Oost

9-6-2006 -

Het sein staat op groen voor verbetering van de spoorwegovergangen bij Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarsbergen. Een totaalpakket met maatregelen ligt klaar voor de realisatie van een ongelijkvloerse kruising van spoor en weg bij deze drie stations. In dit pakket zijn ook extra maatregelen meegenomen, ter verbetering van de stationsomgeving Driebergen-Zeist. ProRail gaat met de drie projecten in juni 2006 aan de slag. Hiervoor is 170 miljoen euro beschikbaar.

Dat is de strekking van een bestuurlijke overeenkomst tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. De betrokken colleges van B&W, het dagelijks bestuur van BRU en de provincie Utrecht zijn allen met ondertekening van deze overeenkomst akkoord gegaan.

De overeenkomst is een uitwerking van afspraken die het rijk eind vorig jaar heeft gemaakt met de provincie Utrecht, BRU en de twee betrokken gemeenten. Op verzoek van de regionale partijen is toen gekozen voor een bijzondere aanpak. De drie projecten worden in één gezamenlijk pakket uitgevoerd. Financiële meevallers, bijvoorbeeld uit een gezamenlijke aanbesteding van alle projecten, worden in een `saldorekening' gestort, waarmee kan worden geïnvesteerd in extra maatregelen voor de stationsomgeving Driebergen-Zeist. In het geval dat dit onvoldoende middelen oplevert, is de afspraak dat de betrokken gemeenten, BRU en provincie Utrecht zich inspannen om het resterende bedrag te financieren.

Pluspakket voor station Driebergen-Zeist
Inmiddels heeft het rijk besloten om het spoor bij station Driebergen-Zeist uit te breiden. De Hoofdstraat wordt bovendien via een tunnel onder het spoor gelegd, waardoor een einde komt aan de dagelijkse files. De kosten voor deze zogenaamde `maaiveldvariant' zijn door ProRail geraamd op 120 miljoen euro. De regionale partijen willen deze gelegenheid aangrijpen om de positie van dit station als toegangspoort tot de betrokken gemeenten, de Stichtse Lustwarande en het Nationaal Park Heuvelrug uit te bouwen. In het pluspakket van 15 miljoen euro voor dit project zitten daarom aanvullende maatregelen als: landschappelijke inpassing van de tunnelbak onder het spoor, verbreding van de Hoofdstraat zodat het verkeer beter doorstroomt, extra fietsenstallingen en overdekte parkeermogelijkheden evenals de ontwikkeling van het station tot een volwaardig regionaal knooppunt voor het openbaar vervoer. De regionale partijen willen bovendien als extra wens bovenop het pluspakket het nieuwe stationsgebouw ontwikkelen tot een aansprekend en multifunctioneel entreegebouw voor de gehele omgeving.

Vervolg
De ondertekening van de overeenkomst vindt op 22 juni plaats. Namens het rijk tekent minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Nu dit bestuurlijk akkoord beklonken zal worden, is ook het moment aangebroken dat ProRail vanaf de komende zomer aan de slag gaat met het uitwerken van het ontwerp voor de ongelijkvloerse kruising. Dit gebeurt in overleg met de bedrijven en bewoners in de omgeving van het station. Voor de ontwikkeling van de stationsomgeving Driebergen-Zeist is een projectorganisatie in het leven geroepen, die zowel de extra infrastructurele maatregelen voorbereidt als de ruimtelijke ontwikkeling van de stationsomgeving. De definitieve besluitvorming vindt uiteindelijk plaats in de betrokken besturen van provincie Utrecht, BRU en de gemeenten. Realisatie van de ongelijkvloerse kruisingen bij Bunnik en Driebergen-Zeist start in 2010. Het nieuwe station Driebergen-Zeist is volgens planning gereed in 2014. De nieuwe spoorwegovergang in Maarsbergen is naar verwachting in 2008 gereed.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196

Laatst gewijzigd op 09-06-2006. Paginabeheer: Ron van Dopperen