Politie Limburg-Noord

Politie zet handhaving Leropperweg voort

Datum: 9-06-2006
Tijd bericht: 15:00
Plaats: Lerop
Ondanks dat de politie resultaat boekt met het project Subjectieve Verkeersonveiligheid in Lerop, blijft de handhaving doorgaan. In de periode dat het project loopt zijn tot nu toe bijna 500 uren inzet gepleegd. Het resultaat is dat het verkeersbeeld ingrijpend veranderd is.

Vanaf 22 mei is op de Leropperweg voortdurend gecontroleerd op de snelheid van de passerende voertuigen. Dit heeft ertoe geleid dat de bewoners inmiddels uiterst tevreden zijn over het resultaat. Waar in het verleden met regelmaat werd geklaagd over de te snel door hun woonkern rijdende weggebruikers, wordt nu met
tevredenheid gereageerd.

De eerste twee dagen werd door de medewerkers van het Team Subjectieve
Verkeersonveiligheid alleen waarschuwend opgetreden. 174 Weggebruikers kregen een voor het project ontwikkelde gele kaart uitgereikt, omdat zij zich niet hielden aan de verkeersregels. Vanaf 24 mei is verbaliserend opgetreden, waarbij tot nu toe 596 processen-verbaal zijn uitgeschreven, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De hoogst gemeten snelheid hierbij was 75 km/u binnen de bebouwde kom en 105 km/u daarbuiten. Ook werden nog 5 bonnen uitgegeven voor het rijden zonder gebruik van de autogordel.

Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30 kilometerzone. De bewoners van deze straat hebben bij de gemeente en bij de politie herhaaldelijk geklaagd over het rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt voor woon- werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond. Ook het werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is gebruikt de weg evenals de vele landbouwvoertuigen van de omliggende bedrijven. In het
weekend komen de recreanten: motorrijders, fietsers en wandelaars die de weg veelvuldig gebruiken.

Speerpunten
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord is uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de subjectieve verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld ongevallencijfers. Het is de taak van het Verkeershandhavingsteam om op te treden tegen de vijf overtredingen die zorgen voor de meeste slachtoffers in het verkeer. Deze zogenaamde 'HELM-Gras-feiten' zijn de speerpunten van de Verkeershandhavingsteams. Daarmee wordt bedoeld de controle op helm- en gordelplicht, rood licht-, alcohol- en snelheid. Met name besteden de agenten aandacht aan het dragen van de helm, de gordelplicht, en de snelheid.