Gemeente Capelle a/d IJssel

Uit de collegevergadering van 9 juni 2006

Op vrijdag 9 juni 2006 heeft het college van burgemeester en wethouders onder andere de volgende besluiten genomen:

Deelname aan het Europese project Act com

Actcom is een door de Europese Commissie gefinancierd project. De leadpartner is Crassic. Doel is jongeren in de leeftijd van 16-23 jaar met een risicoprofiel of uit een risicodoelgroep door middel van groepsactiviteiten en individuele activiteiten terug te leiden naar de arbeidsmarkt of school, of als preventieve actie, te behouden voor school en werk. Er is al overleg gevoerd met de zelforganisaties VAAC en SAAB of zij mogelijkheden zien om dit project in te bedden in hun huidige activiteiten. Men heeft aangegeven dat dit prima past in de activiteiten die opgestart zijn als bestuurlijk arrangement. Men wil de activiteiten die al plaatsvinden op het gebied van empowering door middel van muziek doorzetten binnen dit project. Het college besloot deel te nemen aan het project Actcom en VAAC en SAAB te verzoeken de uitvoering op zich te nemen.

Vervoerplannen 2007 RET en Connexxion

Op 15 maart 2006 heeft het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam het Programma van Eisen concessieverlening 2007 vastgesteld. Op basis hiervan hebben de vervoerbedrijven RET en Connexxion een bieding uitgebracht voor de uitvoering van railvervoer en (streek)bus vervoer; de vervoerplannen maken deel uit van deze biedingen. Gemeenten en consumenten organisaties kunnen advies uitbrengen over het vervoerplan. Het college reageerde positief op de frequentieverhogingen op buslijn 94 en 190 (in spitsperioden 6 keer in plaats van 4 keer). En op de frequentieverhoging van de metro in de avonduren (van 6 keer naar 8 keer per

uur op de kerntrajecten en op de oostelijke takken van de Calandlijn van 3 keer naar 4 keer per uur). Het

college verzocht onder andere ook om de kwartaalrapportage ter beschikking te stellen en informeerde naar

de invoerdatum van de chipkaart met het kilometertarief en de mogelijkheden van een financiële bijdrage in de kosten van het eventueel aanpassen van verkeersdrempels in busroutes ten behoeve van lage vloerbussen.

Bestuursopdracht Toekomst Sportpark Schenkel

In de jaren 80 zijn de terreinen voor de Capelse veldsportverenigingen geprivatiseerd. In de praktijk blijkt nu dat de sportclubs steeds meer moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Bij de zaalsportclubs is er een tekort aan accommodaties. Door het adviesbureau Ace-in-Sport is een Vlaardings concept voor een sportpark van de toekomst naar de Capelse situatie vertaald. Door de sportverenigingen van Schenkel is hierop een alternatief plan ontwikkeld. De plannen zijn complementair. In overleg met de verenigingen van Schenkel is besloten een kerngroep samen te stellen die zich gaat buigen over een totaalplan voor Schenkel. De planontwikkeling voor Sportpark Schenkel; zal parallel lopen aan de ontwikkeling van een algehele visie

over sport in Capelle. Het college nam onder andere kennis van het rapport van Ace-in-Sport en stelde

de bestuursopdracht Toekomst Sportpark Schenkel vast.

[Procedurevoorstel: mededelingenlijst commissie Middelen en Buitenruimte.]

Brieven over inkomensdeel WWB aan ministers van Sociale Zaken en Binnenlandse Zaken

De macrobudgetten 2006 en 2007 voor het inkomensdeel Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn bij de Voorjaarsnota, die het kabinet in mei heeft gepresenteerd, naar beneden bijgesteld. Gezien de macro-ontwikkelingen is dat ook logisch. Op basis van de stand per 18 mei van de macrobudgetten is berekend

dat het nadeel voor Capelle structureel groter is dan 10% van de kosten. Dit kan betekenen dat er structureel meer dan 2 miljoen euro uit de algemene middelen zou moeten worden bijgepast. Om bestuurlijke aandacht voor dit probleem te krijgen besloot het college een brief aan de minister van Sociale Zaken te sturen en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de VNG, Divosa en de provincie hierover te informeren.

n.b. aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. De formele bekendmaking van de besluiten geschied waar nodig op de gemeentepagina in de IJsselpost of door persoonlijke toezending aan belanghebbenden.