Gemeente Rotterdam


---

Nr. 117
8 juni 2006

Uitvoering Inburgeringswet wordt ramp

De nieuwe Wet op de inburgering leidt tot minder inburgeraars die bovendien minder goed worden voorbereid op deelname aan de Nederlandse samenleving dan nu het geval is. Gemeenten moeten veel meer mogelijkheden hebben om zelf te bepalen wie een inburgeringsaanbod krijgt en hoe dat eruit ziet. De uitvoering van de nieuwe inburgeringswet dreigt een ramp te worden voor Rotterdam en voor andere steden. Dat schrijft wethouder Kaya van Rotterdam vandaag aan de Tweede Kamer.

Van inburgering naar participatie
Volgende week bespreekt de Tweede Kamer de nieuwe inburgeringswet. Kaya (Groen Links) ondersteunt weliswaar de bedoeling van de wet - inburgering wordt minder vrijblijvend en de inburgeraar is primair zelf verantwoordelijk - maar verwacht dat veel inburgeraars straks buiten de boot vallen. Als de wet ingaat, kunnen gemeenten nog slechts aan drie doelgroepen een aanbod doen (opvoeders met en zonder uitkering en uitkeringsgerechtigden met werkplicht) en dat aanbod is bovendien voor allen gelijk. De hele wet lijkt gericht te zijn op het behalen van het examen en niet op het eigenlijke doel: meer mensen te laten participeren in de samenleving. In vergelijking met de huidige praktijk betekent de wet een grote achteruitgang voor steden als Rotterdam waar ambitieuze gemeentebesturen inburgering van groot belang achten voor de aanpak van integratieproblemen. .
Standaardaanbod
Onder de nieuwe wet krijgt iedere inburgeraar hetzelfde traject. Rotterdam is juist gewend om maatwerk te leveren en maakt volop gebruik van instrumenten als maatschappelijke stages en activeringscursussen voor ouders op scholen. In de praktijk blijkt dat een goede voorbereiding op werk. Onder de nieuwe wet kan dat niet meer. Dan krijgt de gemeente alleen nog maar geld van het Rijk om de eerder genoemde doelgroepen een standaardaanbod te doen, ongeacht de behoefte van de inburgeraar. Wie geen aanbod krijgt, betaalt het volle pond, gemiddeld ruim E 6000.

De nieuwe wet gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid van inburgeraars. Kaya verwacht echter dat met name oudere allochtonen die al lange tijd afhankelijk zijn van een uitkering en dikwijls met allerhande problemen worstelen, dat niet geheel zelfstandig kunnen regelen. Dat terwijl in de praktijk blijkt dat deze groep juist graag wil inburgeren. Kaya wil deze groep daarom ondersteunen. De rigide regels van de wet maken dat echter onmogelijk. Hij wil dat de minister deze groep tegemoet komt.

Analfabeten tussen wal en schip
Rotterdam heeft ongeveer 32.000 analfabeten van wie het overgrote deel van buitenlandse komaf is. Veel van hen zijn opvoeder of hebben sollicitatieplicht. Ze hebben dus recht op een aanbod van de gemeente. Analfabeten hebben een veel langer en dus duurder cursustraject nodig om het inburgeringsexamen te halen. Nu kan de gemeente die extra kosten nog financieren uit een speciaal potje (zgn.WEB-gelden) maar onder de nieuwe wet is dat verboden. Daarmee komt de inburgering van analfabeten in de knel.

Grote steden
Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg alsmede de VNG hebben ook een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over dit onderwerp met een gelijke strekking.

noot voor de redactie/