Gemeente Weert

9 juni 2006

VERGOEDING KOSTEN VLIEGTICKETS SURINAME / JAVA UIT BIJZONDERE BIJSTAND

In Suriname heeft onlangs een watersnoodramp plaatsgevonden. Korte tijd daarna werd het Indonesische eiland Java ernstig getroffen door een aardbeving. Inwoners van Weert, die ouders, kinderen, broers of zussen in het rampgebied hebben, zijn wellicht er heen gegaan om te helpen of willen er naar toegaan. De kosten voor zo'n bezoek zijn hoog en voor mensen met een minimum inkomen moeilijk op te brengen. Vandaar dat de gemeente besloten heeft éénmalig de bijzondere bijstand open te stellen voor de kosten van bezoek aan directe familie in het rampgebied.

De vergoeding is een bijdrage voor de kosten van het vliegticket. Voor andere kosten die te maken hebben met de ramp in Suriname of Java kan geen bijzondere bijstand worden verstrekt.

Voorwaarden
Er moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn:

- het moet gaan om bezoek aan directe familieleden: ouders, kinderen, broer of zus.
- de kosten voor een vliegticket kunnen niet zelf betaald worden. Indien het vermogen op bank- en/of girorekening minder dan E 2000,- bedraagt is hiervan sprake.
- het inkomen mag in principe niet hoger zijn dan 115% van het sociaal minimum. Als het inkomen net iets hoger is, kan men in aanmerking komen voor een gedeeltelijke vergoeding.
- de gehele reis naar Suriname vindt plaats in de periode 7 mei tot 1 augustus 2006. Voor Java geldt de periode 27 mei tot 1 september 2006.
- aanvragen voor Suriname kunnen met terugwerkende kracht tot 1 september 2006 worden ingediend. Voor Java geldt als einddatum 1 oktober 2006.
- de vergoeding bedraagt maximaal E 700,- per huishouden voor Suriname en E 1.100,- per huishouden voor Java.
- als een lening bij een bank is afgesloten voor deze kosten of een gift is ontvangen voor deze kosten is een vergoeding vanuit bijzondere bijstand niet mogelijk.
- bewijsstukken van het inkomen en vermogen en het vliegticket met de daarbij horende kosten dienen overlegd te worden. Ook dient aangetoond te worden dat het gaat om bezoek aan het getroffen gebied.

Informatie en aanvragen
De Sector Sociale Zaken voert de regeling uit. Bij de afdeling Info van deze Sector kan men terecht voor een aanvraag of voor informatie over deze eenmalige regeling. Deze afdeling is te bereiken op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur. Voor meer informatie via telefoon kan men terecht op nummer 575 800.

Marijke Creemers,
Infocentrum gemeente Weert
Postadres: Postbus 950, 6000 AZ Weert
Bezoekadres: Beekstraat 54 Weert
Telefoon: (0495) 575 300
Fax: (0495) 542 906
E-mail: m.creemers@weert.nl
Algemeen e-mailadres: gemeente@weert.nl
Website: http://www.weert.nl

2006.100 FS


---- --