Gemeente Tilburg

Datum
9 juni 2006

24-uurs Handhavingsactie opnieuw aandacht voor wet- en regelgeving

De handhavers van de afdeling Handhaving van de gemeente Tilburg deden ook dit jaar mee aan de 24-uurs estafette die door heel Nederland plaatsvond. De controle startte afgelopen week op donderdag 1 juni 12.00 uur en eindigde vrijdag 2 juni om 12.00 uur, dag en nacht dus. De controles vonden onaangekondigd plaats op diverse locaties en adressen in de stad. Dit jaar stond de landelijke handhavingsactie in teken van milieu.

Controles
De gemeentelijke handhavers hebben samen met het veiligheidsbureau, provincie, politie, vreemdelingendienst en het UWV de controles uitgevoerd. Speerpunten van de handhavingsactie waren: overlastgevende panden, opslag van gevaarlijke stoffen, brandveiligheid, hygiëne bij zwembaden en diverse projecten in het openbaar gebied. Daarnaast zijn enkele slooplocaties en gronddepots bezocht.

De geconstateerde overtredingen betroffen het onjuist opslaan van gevaarlijke (afval)stoffen en gasflessen, overtredingen met betrekking tot brandveiligheid, woonhygiëne, het niet opruimen van hondenpoep, het loslopen van honden, het illegaal storten van afval, het niet melden van sloopwerkzaamheden en het ontbreken van een afvoerregistratie.

De cijfers

. Opslag gevaarlijke stoffen: 46 controles waarbij 16 overtredingen (op- en overslag van (gevaarlijke) stoffen op het buitenterrein zonder juiste voorziening)
. Zwembaden: 3 controles waarbij 9 overtredingen. Kleine overtredingen met betrekking tot brandveiligheid (ontbreken pictogram (1x), niet brandvrij versiering (2x), 1x uitgang niet vrij van obstakels en niet direct te openen (cilinderslot ipv panieksluiting), 2 overtredingen (hiervoor is een aanvraag in behandeling om deze uitgang te laten vervallen), het opslag van emballage van kleine hoeveelheden gevaarlijke stoffen zonder lekbad (2x), opslagvoorziening gevaarlijke stoffen voldoet niet geheel aan de eisen (2x ) i.v.m wijziging wetgeving bouwkundige aanpassingen noodzakelijk
. Overlastgevende panden: 11 controles, 6 overtredingen (kamerverhuurpand dat niet geheel voldoet aan brandveiligheidseisen (6x)), en een aantal nader onderzoeken (aantal personen correspondeert niet met aantal ingeschreven personen (9x), mogelijke onterechte uitkeringen (6x), restanten hennepkwekerij aangetroffen (1x), woonhuis in gebruik als logeerhuis voor allochtonen (1x), Wao-er niet ingeschreven (1x))
. Controle Hondenpoep en loslopende honden: 14 processen verbaal (8 procesverbalen voor het niet opruimen van hondenpoep, 2 procesverbalen voor het loslopen van honden, 4 procesverbalen voor het aanwezig zijn van honden op een speelweide) en veel waarschuwingen (loslopen honden)
. Illegale stort: 2 processen-verbaal (voor het storten van afval in/bij containers)
. Asbestsanering en slooplocaties: 5 controles waarbij 3 overtredingen (werkzaamheden niet gemeld) en 3 nader onderzoeken (ontbreken administratie)
. Gronddepots: 9 controles waarvan er 2 nader worden onderzocht
. Electronica afval bij bedrijven: 10 controles waarbij 6 overtredingen (geen administratie, illegaal gebruik openbaar gebied, illegaal storten bedrijfsafval op milieustraat, gemeente niet op de hoogte gebracht (vergunning), verkoop gebruikte koelkasten met cfkÂŽs) en 3 nader onderzoeken (op reeds genoemde ontbrekende administraties en verkoop koelkasten)

Meer informatie
Thomas Heesters, woordvoerder telefoon 013- 542 9952 Natasja Bruëns, Themacommunicatie 013 542 8845


---- --