Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Kant over de gevolgen van de declaratieproblemen voor consumenten

Kamerstuk, 9-6-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2687606
Antwoorden van de minister op kamervragen van het Kamerlid Kant over de gevolgen van de declaratieproblemen voor consumenten (2050613730).

Vragen van het lid Kant (SP) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de gevolgen van de declaratieproblemen voor consumenten. (Ingezonden 22 mei 2006)

Vraag 1
Wat is uw reactie op berichten dat consumenten de dupe worden van zorgverzekeraars die declaraties niet vergoeden? 1) 2)

Antwoord 1
Zoals ook in overleg met uw Kamer diverse malen aan de orde is geweest kunnen, door de grote hoeveelheid werkzaamheden waarmee verzekeraars zijn geconfronteerd, situaties zoals hieronder bij de voetnoot aangegeven, zich helaas voordoen. Zij moeten echter wel snel tot het verleden gaan behoren.

Vraag 2
Hoe rijmt u dit met uw antwoord op eerdere vragen dat de patiënt hier geen nadelige gevolgen van mag ondervinden? 3)

Antwoord 2
Die mening ben ik nog steeds toegedaan.

Vraag 3
Wie is volgens u verantwoordelijk voor de incasso- en deurwaarderskosten die consumenten in rekening gebracht hebben gekregen? Deelt u de mening dat in geval van nalatigheid door de zorgverzekeraar dit in ieder geval niet de patiënt mag zijn?

Antwoord 3
Voor nota's die betrekking hebben op verzekerde zorg is de zorgverzekeraar altijd gehouden tot betaling. Indien de verzekeraar daarbij betalingstermijnen zodanig overschrijdt dat kosten voor incasso in rekening worden gebracht dan kunnen deze niet ten laste van de verzekerde worden gebracht. Anders ligt het wanneer de verzekerde een restitutiepolis heeft. Dan is de verzekerde gehouden de nota's van de zorgverlener te betalen en gelden voor hem de betalingstermijnen. Wellicht doen zich in de praktijk situaties voor waarin niet volledig duidelijk is voor wie de betalingstermijnen gelden. Rijst daarover een geschil tussen verzekerde en verzekeraar dan kan de verzekerde zich wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.

Vraag 4
Erkent u dat de bedragen van ziekenhuisnota's voor veel mensen te hoog zijn om voor te schieten?

Antwoord 4
Dit kan onder omstandigheden het geval zijn. In de praktijk sturen de ziekenhuizen de nota's dan ook meestal naar de verzekeraar.

Vraag 5
Kunt u garanderen dat de problemen omtrent het declaratieverkeer voor de aanstaande zomer zijn opgelost?

Antwoord 5
Alle inspanningen van verzekeraars zijn erop gericht de administratie zo snel mogelijk op orde te hebben en eventuele achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. Zorgverzekeraars Nederland geeft aan dat de meeste verzekeraars hun administraties inmiddels geheel op orde hebben. Enkele verzekeraars kampen nog met overigens overzienbare achterstanden in de verwerking van de declaraties.

Vraag 6
Wilt u deze vragen beantwoorden voor of tegelijkertijd met uw brief over de voortgang van het declaratieverkeer van de huisartsen?

Antwoord 6
Over de voortgang van het declaratieverkeer van de huisartsen heb ik u in mijn brieven van 16 mei 2006 en 18 mei 2006 op de hoogte gesteld. In die brieven zijn de afspraken weergegeven die 12 mei 2006 gemaakt zijn in het gesprek met de LHV onder leiding van Ella Vogelaar.

1) Berichten aan de SP-fractie:
Wij zijn inmiddels ten einde raad. Onze zorgverzekeraar IZZ is: o niet of nauwelijks bereikbaar, zowel telefonisch niet en e-mails worden niet beantwoord
o heeft blunders begaan door ons uit te schrijven bij de oude verzekeraar en vergeten ons in het eigen systeem in te voeren. Gevolg hiervan is dat wij niet weten wat wel en wat niet betaald is omdat wij zoals altijd de nota's ter betaling naar de zorgverzekeraar sturen. Omdat zij ons niet in het systeem hadden, bleek nu dat de nota's niet zijn betaald. Inmiddels hebben wij incassokosten in rekening gebracht gekregen en er moet nog minimaal 2000 euro aan nota's worden betaald.
2) BN/De Stem 19 mei jl.
3) Aanhangsel-Handelingen nr. 1261, vergaderjaar.