Juni 2006

Eerste Nederlandstalige vakantiebrochure Bulgarije 'in alle seizoenen' Ambassadeur presenteert 14 juni gloednieuw 'vakantiemagazine' Het Bulgaars Verkeersbureau in Nederland presenteert op woensdag 14 juni zijn eerste Nederlandstalige brochure. Dat gebeurt tijdens een bijeenkomst op de Bulgaarse ambassade in Den Haag, waar het fraai uitgevoerde, kleurige én omvangrijke 'vakantiemagazine' wordt geïntroduceerd door ambassdeur Valentin Poriazov. Afbeelding Het Bulgaars Verkeersbureau, dat begin 2005 met zijn werkzaamheden in Nederland begon, was verantwoordelijk voor de samenstelling van de brochure in de Nederlandse taal en kreeg daarbij hulp van het Ministerie van Toerisme in Bulgarije, veel Nederlandse touroperators en luchtvaartmaatschappijen in Bulgarije en Oostenrijk.

Nederland en België
Het magazine is bestemd is voor de Nederlandse en Vlaamse markt en telt 84 goed vorm gegeven full colour pagina's, waarop informatieve teksten en prachtig fotomateriaal een goede indruk geven van Bulgarije als 'verrassend vakantieland in alle seizoenen'. In het boekwerk is het land in zes regio's ingedeeld, die uitgebreid worden beschreven.

Alle regio's
Korte hoofdstukjes aangevuld met allerhande wist-u-datjes geven een beeld van elke regio, elk met haar eigen unieke specialiteiten. Daarnaast zijn er informatieve hoofdstukken gewijd aan cultuur en tradities, de Bulgaarse keuken en allerlei practische tips.

Taalgids
Handig onderdeel is de beknopte 'taalgids', waarin een aantal veel gebruikte woorden en termen in cyrillisch schrift is opgenomen, mét daarbij hun Nederlandse betekenis en de juiste, fonetische, uitspraak. Handig, vooral in die regio's, waar de kennis van westerse talen nog niet zo wijd verbreid is.

Afbeelding Trots
Ambassadeur Poriazov presenteert de brochure met trots en roemt het werk van het Bulgaars Verkeersbureau in Nederland, dat er in korte tijd in slaagde een Nederlandstalige website, een speciale folder voor de Nederlandse markt en nu dus de eerste, en meteen al zeer omvangrijke brochure te maken.

Forse groei
Mede daardoor staat Bulgarije inmiddels veel steviger op de Nederlandse toeristische kaart, wat in 2005 resulteerde in een groei van het aantakl toeristen vanuit Nederland met maar liefst 49,2 procent.

Sterke ontwikkeling
'Terecht en wél-verdiend ', vindt de ambassadeur, 'want de toeristische infrastructuur heeft zich in Bulgarije de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. En Bulgarije biedt de Nederlandse toerist een breed scala aan faciliteiten voor zowel zomer- als wintervakanties.'

Veel veranderd
Dat schrijft ook Mario Al-Jabouri, voorzitter van het Bulgaarse State Agency for Tourism, in zijn voorwoord voor de brochure. 'Veel mensen hebben geen idee hoe snel Bulgarije aan het veranderen is. Vaak heeft men nog het beeld van armoedig en corrupt Oostblokland, maar de realiteit is al een aantal jaren geheel anders'.

Mogelijkheden
'Bulgarije is een prachtig land, met voor de vakantieganger een scala aan mogelijkheden. Met de economie gaat het de laatste jaren steeds beter. Door deze grote veranderingen kan Bulgarije in 2007 eindelijk toetreden tot de Europese Unie', aldus Al-Jabouri.

Kom kijken
In de nieuwe brochure krijgen nu ook de Nederlandse en Belgische consument eindelijk 'een goed en eerlijk beeld' van wat Bulgarije tegenwoordig is. Al-Jebouri: 'Bulgarije zit als vakantieland in de lift. Met vereende krachten werken de verschillende Bulgaarse instanties aan een kwalitatief en authentiek product: Bulgarije. Daarom mijn uitnodiging: kom op bezoek en laat u verrassen in alle seizoenen'

Lees ook: Eerste Nederlandstalige folder BulgaarsVerkeersbureau Nieuw verkeersbureau zet Bulgarije op de kaart

2006-06-02