Gemeente IJsselstein


Snelheidsmetingen Praagsingel, Televisiebaan en Utrechtseweg woensdag, 14 juni 2006 - 10:25 CET

Op de Praagsingel, Televisiebaan en Utrechtseweg is van 27 april t/m 12 juni de snelheid van automobilisten gemeten.

Snelheidsmeting Praagsingel, richting Daccastraat Het matrixbord was geplaatst tussen de basisschool Het Baken en de Daccastraat in de richting van de Daccastraat. Uit dee metingen is naar voren gekomen dat ongeveer 34% van het gepasseerde verkeer de maximum snelheid van 30 km per uur heeft overtreden; 15% rijdt harder dan 35 km per uur. Een goed, maar geen perfect resultaat. Meetresultaten

Snelheidsmeting Televisiebaan, richting Europalaan Het matrixbord was geplaatst tussen de Baan en Poortdijk in de richting van de Europalaan. Uit de metingen is naar voren gekomen dat 10% van het gepasseerde verkeer de geldende snelheidslimiet van 50 km per uur heeft overtreden.
Meetresultaten

Snelheidsmeting Utrechtseweg, richting N210/A12 Het matrixbord was bij de calamiteitenontsluiting op de Ringoven geplaatst, in de richting van de N210/A2.
Uit de metingen is naar voren gekomen dat 87% van het verkeer harder heeft gereden dan de maximaal toegestane snelheid van 50 km per uur! Meetresultaten

Wat willen we bereiken? Een matrixbord geeft de snelheid van de automobilist aan
We willen heel graag bereiken dat 85% van de automobilisten niet harder rijdt dan de aangegeven maximumsnelheid (de 'V85' regel). Wanneer de infrastructuur goed is ingericht moet dit, zeker binnen Duurzaam Veilig, lukken. Uit de praktijk blijkt dat het nooit lukt om een 100%-score te halen. Excessen zijn simpelweg niet uit te bannen.

Wanneer nemen we maatregelen?
Als blijkt dat 85% van de automobilisten niet harder rijdt dan de maximumsnelheid nemen we geen verkeerskundige maatregelen. Verkeerskundig gezien zijn de resultaten dan acceptabel en voldoet de verkeerssituatie ter plaatse. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Wanneer uit metingen blijkt dat meer dan 15% van de bestuurders zich niet aan de maximumsnelheid houdt, bekijken we of en zo ja, welke maatregelen noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat de V85 wel wordt gehaald. De meetresultaten worden regelmatig teruggekoppeld aan de politie en wethouder van verkeer.