Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

14 juni 2006


Actieplan Overheid als Launching Customer


Het kabinet heeft ingestemd met een actieplan om de rol van de overheid als `launching
customer` te versterken. De overheid (rijk, provincies, gemeenten, waterschappen)
besteedt jaarlijks ¬ 43 miljard aan investeringen, producten en diensten. Zij
wil bij haar inkoop- en aanbestedingsbeleid bewuster afwegen hoe die bestedingen
kunnen worden ingezet voor innovatie. Dat schrijven minister Brinkhorst en staatssecretaris
Van Gennip van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.
Door uitdagende eisen aan leveranciers te stellen, kan de overheid in haar rol
als aanbesteder bijdragen aan vernieuwing in de marktsector. De overheid kan onderzoek
en innovatie stimuleren, ook voor MKB en startende ondernemingen, door het creëren
van een afzetmarkt voor nieuwe producten en diensten.


Er zijn nogal wat knelpunten: onvoldoende bewustzijn bij overheden, te weinig
kennis en informatie bij overheden en bedrijven, gebrekkige organisatie en coördinatie
binnen de overheid en te weinig concrete acties en `best practices´.
Het actieplan bevat acties om hiermee aan de slag te gaan, gericht op uitvoering,
overheden en bedrijven.


Veel is nog onbekend over de relatie tussen innovatie en de overheid als klant.
Het actieplan heeft dan ook vooral het karakter van 'leren door doen' en richt
zich op het vergaren van informatie en best practices, bewustwording en betere
organisatie. De rijksoverheid wil een voorbeeldfunctie vervullen en zal gaandeweg
de medeoverheden (goed voor 2/3 van het inkoopbudget van de overheid) daar bij
betrekken.


Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Gerard Westerhof, persvoorlichter, telefoon (070) 379 7079,
e-mail: g.p.m.westerhof@minez.nl