Ingezonden persbericht

Onderzoek IIHS bevestigt levensreddende rol ESP

ESP: onmisbaar voor verminderen van (dodelijke) verkeersongevallen

Beste Journalist,

Via onderstaande link vind je het persbericht ' Electronic Stability Control could prevent nearly one-third of all fatal crashes and reduce rollover risk by as much as 80% ', verspreid door het Insurance Institute for Highway Safety.

In dit onderzoek geeft het IIHS aan, in welke mate ESP® vandaag een rol speelt in het verlagen van het aantal (dodelijke) verkeersongevallen en het verminderen van de financiële kosten naar aanleiding van een verkeersongeval. De studie is gebaseerd op de gegevens van het Federal Fatality Analysis Reporting System en op politierapporten van ongevallen in tien Amerikaanse staten, tijdens de periode 2001 tot 2004.

Uit het onderzoek blijkt dat het effect van ESP® niet enkel merkbaar is op ongevallen waarbij slechts één voertuig betrokken is (zie onderstaande resultaten), maar dat ESP® ook een grote impact heeft op het verminderen van het aantal ongevallen waarbij twee of meerdere voertuigen betrokken zijn. ESP® vermindert het risico op een dodelijk ongeval waarbij meerdere voertuigen betrokken zijn met 32%.

Resultaten

Het onderzoek maakt een onderscheid tussen de impact van ESP® op ongevallen met personenvoertuigen en SUV's.

Algemene Resultaten (gemiddelde personenvoertuigen en SUV's)
- ESP® vermindert het risico op een ongeval waarbij één voertuig betrokken is met meer dan 40%;
- ESP® vermindert het risico op een dodelijk ongeval waarbij één voertuig betrokken is met 56%;

Personenvoertuigen

- ESP® vermindert het risico op een ongeval waarbij één personenwagen betrokken is met 33%;
- ESP® vermindert het risico op een dodelijk ongeval waarbij één personenwagen betrokken is met 53%;
- ESP® vermindert het risico op een dodelijke 'rollover' waarbij één personenwagen betrokken is met 77%;

SUV's

- ESP® vermindert het risico op een ongeval waarbij één SUV betrokken is met 49%;
- ESP® vermindert het risico op een dodelijk ongeval waarbij één SUV betrokken is met 59%;
- ESP® vermindert het risico op een dodelijke 'rollover' waarbij één SUV betrokken is met 80%;

Daarnaast blijkt uit de studie van de Highway Loss Data Institute, een dochterinstituut van het IIHS, dat ESP® de verliezen die vallen onder een autopolis, met 15% verlaagt.

ESP in vele gedaanten

ESP wordt onder verschillende benamingen uitgebracht: ESC, VSA, DCS, DSTC, PSM, TRC, VDC of VSC en ESP®. Al deze termen verwijzen naar één en dezelfde actieve veiligheidstechnologie die de stabiliteit van de wagen bewaakt. Dit lijstje is vaak verwarrend voor de consument, die vaak door de bomen het bos niet ziet. Gelukkig wordt het belang van ESP door steeds meer autofabrikanten erkend. Susan Ferguson, Institute Senior Vice President for Research « Het is goed dat enkele belangrijke autofabrikanten hebben toegezegd ESP® in de toekomst standaard te maken op hun SUV's. Daarnaast zouden ze de technologie ook standaard aan moeten bieden op personenvoertuigen en pickup trucks."

Prijs

De prijs van een ESP-systeem varieert van 500 tot 700 euro .

Besluit

Susan Ferguson, Institute Senior Vice President for Research, IIHS besluit : "ESP® zou standaard moeten zijn op elke wagen. ESP is één van de weinige technologieën die een dergelijke impact heeft op het verlagen van het aantal verkeersdoden."

Wat is ESP®?
ESP®-is een actieve vorm van veiligheid, die ongelukken helpt voorkomen, voortbouwend op de ABS- (Antilock Braking system) en TCS- (Traction Control System) technologie. Het biedt een toegevoegde waarde op voorgaande technologieën, en geeft in het bijzonder bijkomende veiligheid in gevaarlijke bochten en bij een glad wegdek. Nog belangrijker is haar positieve invloed bij onverwachte uitwijkmanoeuvres, die een belangrijke oorzaak zijn van ongelukken op secundaire wegen. Het Electronic Stability Programme vergelijkt de reactie van het voertuig met het stuurgedrag van de chauffeur. Sensoren detecteren permanent de rijbeweging, een boordcomputer evalueert deze ten opzichte van het door de chauffeur gewenste traject. Vervolgens corrigeert ESP®-elke afwijking door op elk wiel afzonderlijk af te remmen en het overmatige motorvermogen te temperen. Zo wordt de wagen terug in de door de chauffeur gewenste richting gebracht.

Over IIHS
The Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, is een onafhankelijke, nonprofit, wetenschappelijke en educatieve organisatie, met als doel het verminderen van de schade- doden, gewonden en schade aan het voertuig - als gevolg van van een ongeval op de nationale snelwegen. Meer info : http://www.iihs.org

http://www.online-pr.nl/docs/ESP%20rapport%20van%20IIHS.pdf