Wageningen Universiteit

Persbericht Wageningen Universiteit, 046wu

4 HAVO in Sleeuwijk neemt prijs in ontvangst

reizend dna-lab bezoekt 10.000e leerling

Vandaag heeft de tienduizendste leerling van dit schooljaar meegedaan aan een Reizend DNA-lab, een educatief project van vijf universiteiten onder coördinatie van Wageningen Universiteit. Een leerling van het Altenacollege in Sleeuwijk heeft namens zijn school de prijs in ontvangst genomen. De klas werd vanochtend verrast tijdens het DNA-practicum 'Racen met WC-papier' van de TU Delft.

De Reizende DNA-labs zijn dit schooljaar van start gegaan. Studenten van de universiteit bezoeken met vijf verschillende DNA-practica de klassen 4, 5 en 6 havo/vwo in het hele land. De leerlingen gaan onder begeleiding van de studenten aan de slag met de nieuwste DNA-technieken. Zij vinden daarmee binnen twee uur antwoord op vragen als: Wat moet de arts voorschrijven aan zijn patiënt? Hoe is persoon X om het leven gekomen? Hoe kun je brandstof halen uit toiletpapier? Die laatste vraag werd door de leerlingen van het Altena-college beantwoord. De tienduizendste leerling David Luijten ontving de prijs uit handen van Kees Breg, coördinator van de Reizende DNA-labs.

ONDERWIJS
De DNA-labs voorzien in een behoefte in het onderwijs om genomics en DNA-onderzoek in een herkenbare context te behandelen. In het huidige biologieonderwijs is het thema op zichzelf staand. Leerlingen ervaren het vaak als abstract. Toch hebben de genen invloed op het hele organisme en zelfs op hele ecosystemen. Het DNA-onderzoek heeft dan ook een grote impact op de samenleving, bijvoorbeeld op de gezondheidszorg, onze voeding, op productieprocessen, maar ook op het forensisch onderzoek.

De reizende DNA-labs slaan een brug tussen het onderwijs en de nieuwste wetenschappelijke inzichten. De leerlingen gaan tijdens de practica zelf aan de slag met geavanceerde technieken die meestal niet op school voorhanden zijn. De vijf verschillende onderwerpen laten zien dat kennis van de moleculen in een cel een grote rol speelt in de maatschappij. Ook blijkt wetenschappelijke vooruitgang soms maatschappelijke vragen op te roepen. Komend schooljaar kunnen docenten biologie en scheikunde hun klas opnieuw inschrijven voor een DNA-lab.

De Reizende DNA-labs zijn een initiatief van Centre for Medical Systems Biology - Universiteit Leiden, Kluyver Centre for Genomics of Industrial Fermentation - TU Delft, Centre for BioSystems Genomics - Wageningen Universiteit, Netherlands BioInformatics Centre - Radboud Universiteit, Cancer Genomics Centre - Universiteit Utrecht, Centre for Society and Genomics en het NGI (Regieorgaan Genomics).