Ingezonden persbericht


Persbericht

Oranje Index schiet door 1000-punten grens

Graadmeter voor de Oranjebeleving overtreft maximale waarde EK 2004

Amstelveen, 14 juni 2006 ­ Na de eerste wedstrijd van Oranje op het WK is de Oranje Index, de graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland, gestegen naar een waarde van 1060. Daarmee is de maximale waarde uit 2004 (892; gemeten na de derde poulewedstrijd tegen Letland) ruimschoots overtroffen. Grootste stuwers achter de enorme stijging zijn de publicitaire en de commerciële aandacht. De consumenten index stijgt ook, maar ondanks de overwinning nog niet explosief.

Het indexcijfer wordt door TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De consumenten index stijgt met 8 punten naar een waarde van 142, en blijft hiermee nog ver verwijderd van de hoogste waarden uit 2004; 180 na het overleven van de poule, 183 na de penaltyzege op Zweden in de kwartfinale. Enkele opmerkelijke bevindingen uit het consumentenonderzoek uitgevoerd door Trendbox:

- De zege op Servië & Montenegro heeft ondanks de drie zeer belangrijke punten het vertrouwen in het overleven van de poulefase nauwelijks beïnvloed: 61% in de meting van vorige week, 64% nu.

- Er wordt meer en intensiever over Oranje gesproken dan vorige week. Nu kiest 58% dit onderwerp minstens 1 keer per week, tegen 47% in de vorige meting.
- Minder mensen hebben de eerste poulewedstrijd van Oranje gezien in vergelijking met 2004. Toen tegen Duitsland 73%, nu 59%.

Publicitair
Zoals kon worden verwacht heeft de start van het WK de publicitaire index een enorme impuls gegeven. In de meting van vorige week vertoonde deze nog een waarde van 905, nu kan een index van 2243 worden genoteerd. De maximale waarde uit 2004 is hiermee overtroffen, toen stond de publicitaire index na de cruciale laatste poulewedstrijd tegen Letland op een hoogtepunt van 2095.

Commercieel
De commerciële index stijgt van 1357 naar 1578, en laat daarmee zijn maximale waarde uit 2004 (973) verder achter zich. De start van het WK liet een groot verloop in tv-commercials zien. Tegenover zo'n 30 Oranje/WK-gerelateerde commercials die zijn gestopt, staan ruim 40 nieuwe tv-reclames. Een divers patroon was afgelopen week te zien in de printmedia. De kranten hadden meer Oranje/WK-gerelateerde advertenties dan de week ervoor, het tegenovergestelde viel waar te nemen in de magazines. Op de winkelvloer lijken alle commerciële Oranje troeven nu in de schappen te liggen; 50% meer dan op het hoogtepunt van 2004.

Experts
Net als de consumenten index stijgt ook de expert index deze week licht (148 vorige week, 151 nu). Dit patroon is gelijk aan 2004, toen het overleven van de poule pas aanleiding gaf tot een noemenswaardige stijging. Wel is de algemene beoordeling van Oranje en de Oranjebeleving door de experts nog steeds een stuk positiever dan in 2004. Met betrekking
---

tot de commerciële activiteiten verwachten de marketingexperts dat advertenties in printmedia en tv-commercials het langst een hoge waarde zullen laten zien. De flexibiliteit van deze middelen om in te haken op de resultaten is een groot voordeel ten opzichte van winkelpromoties.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft inzichten over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa), Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale- Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director TEAM), Vincent Pijpers (Manager Communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Jan de Jong (adjunct directeur NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication Philips Consumer Electronics).