SP Tilburg


I n it ia t ie f v o o r s t e l

kwijtschelding lokale belasting kleine ondernemers

Aanleiding
In Tilburg kunnen mensen die een bijstandsuitkering ontvangen kwijtschelding krijgen voor gemeentelijke belastingen. Echter, een ondernemer met een inkomen op het bijstandsniveau of daaronder krijgt die kwijtschelding niet. De kleine ondernemer en zelfstandige voelen als eerste de effecten van zwaar economisch weer. Juist omdat ze klein zijn hebben ze ook minder reserves of de mogelijkheden om al dan niet tijdelijk te bezuinigen op overhead om te overleven. En zware tijden hoeven niet synchroon te lopen met slechte economie. Er zijn vele sectoren, waarin juist zelfstandigen werkzaam zijn, die gevoelig zijn voor tijdsinvloeden. Denk aan de ijscoman bij een slechte zomer, de fotograaf die even geen opdrachten krijgt of wanneer de klant vanwege wegopenbrekingen wegblijft.

Ruim één op de tien kleine ondernemers en zelfstandigen moet leven van een inkomen op of zelfs onder het bijstandsniveau. (bron: Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbedrijf, EIM). Waar bijstandsgerechtigden kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen krijgen, geldt dit voor de armere ondernemers niet. De SP vindt dit onterecht en stelt voor de regels voor kwijtschelding op te rekken. De ombudsman adviseert in zijn verslag over 2005 de gemeenten ook om deze armere ondernemers te helpen door de lokale lasten kwijt te schelden.

Voorstel
Kleine ondernemers en zelfstandigen met een inkomen op over onder het bijstandsniveau moeten net zoals ontvangers van een bijstandsuitkering aanspraak kunnen maken op kwijtschelding van lokale belastingen.
Om het gemiddelde maandelijks besteedbaar inkomen van een zelfstandigen te berekenen kan als uitgangspunt de aangifte/aanslag inkomstenbelasting van het voorafgaande jaar, gecorrigeerd voor zelfstandigen- en andere aftrekposten en met daaraan verbonden de eis dat één en ander na afsluiting van het jaar/na de aanslag van dat jaar nog eens wordt gecorrigeerd.

Achtergronden
Kwijtschelding van lokale lasten is mogelijk op grond van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet van 1990. Deze uitvoeringsregeling is primair opgesteld voor de rijksbelastingen maar is ook van toepassing op lokale belastingen, De inkomstenbelasting is de belangrijkste rijksbelasting en is hoofdelijk van toepassing op personen. Genoemde belasting is echter gebonden aan de hoogte van het inkomen. Dit betekent in de praktijk: een kleine ondernemer heeft met de rijksbelasting geen probleem. Bij een laag inkomen zal de aanslag namelijk laag of nihil zijn.
­
SP afdeling Tilburg, Piushaven 29, 5017 AN Tilburg T (013) 5802320 F (013) 5802318 E tilburg@sp.nl I www.tilburg.sp.nl

Lokale belastingen zijn niet gebonden aan de hoogte van het inkomen. Dit betekent dat lokale belastingen verhoudingsgewijs veel zwaarder drukken op mensen met een laag besteedbaar inkomen dan op mensen met een hoog inkomen. De gemeente beseft dat en geeft daarom minima het recht op kwijtschelding. Echter dat recht op kwijtschelding wordt niet doorgetrokken naar zelfstandigen met een inkomen op bijstandsniveau. De overheid wil er namelijk ervoor waken dat het niet bedrijven subsidieert die hierdoor een concurrentievoordeel kunnen krijgen. Deze bedrijven ondervinden nu echter een concurrentienadeel omdat zij een veel hoger percentage van de winst kwijt zijn aan lokale lasten.

Aangezien de kwijtschelding afhankelijk gemaakt wordt van normbedragen (bedragen betreffende de minimale kosten van het bestaan) zal er niet naar willekeur kwijtschelding verleend worden. Op deze normbedragen is onder andere de wettelijke hoogte van het minimumloon en de bijstand gebaseerd. Veel kleine ondernemers leven noodgedwongen onder die normen. Vaste lasten en de kosten van het levensonderhoud moeten echter wel worden opgebracht. De vrees dat als een ondernemer aanspraak maakt op kwijtschelding op dezelfde gronden als een particulier met bijstand, hij/zij dit geld vervolgens in zijn/haar onderneming zal investeren, is dus onterecht. Dit zou enkel het geval zijn, als het zou gaan om een vrij besteedbaar surplus. Maar dit surplus is er niet. Het geld dient niet voor de onderneming maar om te voorzien in de noodzakelijke behoeften van het bestaan. Het betreft dus geen concurrentievoordeel.

De Uitvoeringsregeling Invorderingswet sluit kwijtschelding voor zelfstandigen nergens uitdrukkelijk uit. Het minister van Financiën is in deze kwestie om opheldering gevraagd en stelt in haar antwoord het volgende (bij brief 20 maart 2006 aan (kleine) ondernemer A.R. Scheepers): "Aan een ondernemer kan alleen kwijtschelding worden verleend in het kader van een saneringsregeling waaraan alle schuldeisers deelnemen of indien de Belastingdienst de enige schuldeiser zou zijn en zich ten aanzien van de ondernemer geen omstandigheden voordoen als bedoeld in artikel 8 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet van 1990.

Artikel 8 luidt als volgt:


1. Geen kwijtschelding wordt verleend:
a. voor zover het feit dat een belastingaanslag niet kan worden voldaan aan de belastingschuldige is toe te rekenen;
b. indien de belastingschuldige heeft nagelaten de vereiste aangifte in te dienen; c. indien ten aanzien van de belastingschuldige de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, tenzij sprake is van een akkoord als bedoeld in artikel 329 van de Faillissementswet, dan wel van een belastingaanslag voor zover die materieel verschuldigd is

geworden op een tijdstip of over een tijdvak dat is gelegen na de uitspraak waarbij de schuldsanering van toepassing is verklaard en niet kan worden aangemerkt als boedelschuld. d. indien de zelfstandige een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefent en ook na totstandkoming van een akkoord, bedoeld in artikel 21, geen reële uitzichten bestaan voor de voortzetting van het bedrijf of beroep;
e. voor een voorlopige aanslag die nog niet gevolgd is door de aanslag; f. indien niet aan eventueel door de ontvanger gestelde voorwaarden is voldaan.


2. Geen kwijtschelding wordt verleend voor belastingaanslagen motorrijtuigenbelasting, voor belastingaanslagen belasting van personenauto's en motorrijwielen, voor belastingaanslagen belasting zware motorrijtuigen, voor belastingaanslagen welke zijn opgelegd wegens verschuldigde rente ingevolge de Ruilverkavelingswet 1954, de Herverkavelingswet Walcheren 1947, de Reconstructie Midden-Delfland, de Herinrichtingswet Oost-Groningen en Gronings-Drentse Veenkolonieën en de Landinrichtingswet alsmede voor belastingaanslagen welke zijn opgelegd wegens verschuldigde kosten ingevolge de Reconstructiewet concentratiegebieden.

Voor de gemiddelde Tilburgse ondernemer zal het niet moeilijk zijn aan deze eisen te voldoen. Immers, 1b en e zijn niet van toepassing op lokale lasten en 1d is in het geval zonder schuldeisers van toepassing. Dat wil zeggen, volgens het Rijk hoort de gemeente ondernemers kwijtschelding te geven als de gemeentelijke belastingdienst de enige schuldeiser is. Maar dat gebeurt niet. Ondernemers krijgen geen kwijtschelding omdat ze ondernemers zijn.

Besluit
De gemeenteraad van Tilburg draagt het college op om de mogelijkheden van bovenstaande uitgangspunten te verwerken in een concreet plan met begroting en dit aan de raad voor te leggen voor de begrotingsbehandeling voor 2007.

Marjolein Buijssen
SP Tilburg
14 juni 2006


---- --