Ingezonden persbericht
serie "Allemaal theater" van Jeroen Krabbé op TVNH
Sinds vorige week zondag zendt TVNH de succesvolle serie "Allemaal theater" (AVRO), gemaakt door Jeroen Krabbé, nogmaals uit.
In de bijlage vind u uitgebreide achtergrondinformatie van deze prachtige serie en nadere informatie over de uitzending van a.s. zondag 18 juni: "De revolutie van Sjarov "
Met vriendelijke groet,
RTV Noord-Holland
Elles Paijens
PR, Promotie & Communicatie
adres:
Aletta Jacobslaan 9
1066 BP Amsterdam
tel: 020-850 50 50
Fax: 020-669 46 71
mob: 06- 5362 5010
mail: elles@rtvnh.nl
website: www.rtvnh.nl
ALLEMAAL THEATER, van 1945 tot nu
Wat is de magie van theater? Hoe betoveren acteurs ons? Waarom zal er altijd theater
zijn? In openhartige gesprekken vertellen Nederlandse theatermakers gepassioneerd
over hun vak. Jeroen Krabbé laat in de documentaireserie `allemaal THEATER' zien
dat hij behalve een betrokken acteur en regisseur ook een bevlogen interviewer en
verteller is.
Van stand-up tot klassiek repertoiretoneel
Van cabaret tot musical, van repertoiretoneel tot muziektheater. Voorstellingen in kerken,
tenten, kastelen, huiskamers, op snelwegen of grote theaterfestivals, in zand en zee. Het
aanbod is nu veel gevarieerder dan in de naoorlogse jaren. Toen telde Nederland slechts
een paar gerenommeerde gezelschappen met grote acteurs die klassieke stukken vooral in
schouwburgen en theaters opvoerden. Als jong acteur mocht je al blij zijn als je `een brief
mocht op brengen'.
In `allemaal THEATER' gaat Jeroen Krabbé op zoek. Naar het geheim van acteren: hoe
verleiden toneelspelers het publiek? Waarom laten we ons zo graag meeslepen? En naar de
veranderingen die zich in het Nederlandse theater na de Tweede Wereldoorlog hebben
afgespeeld.
Een lach en een traan
In twaalf afleveringen worden we via grote en kleine verhalen rondgeleid door bijna zestig
jaar Nederlands Theater. Persoonlijke getuigenissen over de revolutionaire aanpak van de
Russische regisseur Peter Sjarov in het Nederland van de jaren vijftig, waar acteurs tot op de
dag van vandaag nog vol van zijn. Over de huivering van het publiek bij de eerste
voorstelling van `Wie is bang voor Virginia Woolf'. Over Aktie Tomaat, die nog steeds sterke
emoties oproept en over wat het kritische antiburgerlijke cabaret van de jaren zestig teweeg
heeft gebracht. Over het geheim van de hilariteit van André van Duin en John Lanting tot het
keiharde cabaret van Hans Teeuwen en Theo Maassen.
In de jaren negentig leek de regisseur vaak meer dan de acteur de ster van de voorstelling.
Wat betekende dat voor die toneelstukken en hoe reageerde het publiek hierop? Wat is het
succes van Nederlandse stukken als Bruid in de Morgen, Leedvermaak en Cloaca? Hoe
bouwen de huidige musicals voort op de basis die gelegd is door historische producties als
My Fair Lady, Anatevka en de musicals van Annie M.G. Schmidt. Hoe reageren
toeschouwers op voorstellingen die alleen nog maar uit beelden bestaan?
Grote namen
Jeroen Krabbé ontmoet grote acteurs zoals Anne-Wil Blankers, Pierre Bokma, Jacob
Derwig, Sigrid Koetse, John Kraaijkamp, Petra Laseur, Willem Nijholt, Halina Reijn, Gijs
Scholten van Aschat en Ellen Vogel; revue- en musicalsterren, cabaretiers en stand up
comedians als André van Duin, Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Brigitte Kaandorp,
Simone Kleinsma, John Lanting, Theo Maassen, Hans Teeuwen, Paul van Vliet, Sanne
Wallis de Vries en Jan Jaap van der Wal; theatermakers als Theu Boermans, Hans Croiset,
Paul Koek, Ton Lutz, Gerardjan Rijnders, Johan Simons en Alex van Warmerdam;
toneelschrijvers als Hugo Claus, Maria Goos en Judith Herzberg en de
theaterproducenten Joop van den Ende, René Sleeswijk en Albert Verlinde.
Levendige herinneringen worden afgewisseld met prachtig archiefmateriaal van o.a. Ko van
Dijk, Ank van der Moer, Toon Hermans, Wim Sonneveld, Snip en Snap, en toneelschrijver
Herman Heijermans.
VandenEnde Foundation initiatiefnemer
Geen kunstvorm is zo vergankelijk als theater. Als het doek gevallen is en de betovering
voorbij is, leeft de herinnering aan een indrukwekkende toneelvoorstelling slechts voort bij
enkele duizenden theaterbezoekers. Veel van de grote acteurs en actrices die toen
schitterden, zijn voor de latere generaties slechts namen die weinig tot niets zeggen. Daarom
heeft de VandenEnde Foundation het initiatief genomen om in coproductie met de AVRO
door IdtV-DITS deze twaalfdelige documentaireserie laten maken over het Nederlands
theater vanaf 1945. Met het streven om een omvattend beeld te geven van de grote acteurs,
actrices, regisseurs en theatermakers van toen en nu. Deze documentaireserie is daarom
niet alleen een must voor de theaterliefhebber, maar ook voor iedereen die geïnteresseerd is
in de culturele geschiedenis van Nederland.
Inhoud Allemaal theater deel 2:
Uitzending: zondag 18 juni om 16.00, 19.00 en 22.00 uur
Deel 2. De revolutie van Sjarov
Geen grootse theatrale gebaren, maar oprechte emoties. Met de komst van de Russische
regisseur Peter Sjarov in 1947 leerden Nederlandse acteurs een andere manier van spelen.
Het levensechte spel maakte voorstellingen als Maan op het land en De Drie gezusters
legendarisch. Een revolutionaire aanpak waar veel acteurs tot op de dag van vandaag met
geestdrift over spreken.
Met Elisabeth Andersen, Hans Croiset, Jules Croiset, Ko van Dijk, Lia Dorana, Ivo van Hove,
Theo Kling, Sigrid Koetse, Bob Logger, Ton Lutz, Henny Orri, Fons Rademakers, Eric
Schneider, Peter Sjarov, Paul Steenbergen, Ellen Vogel, Ida Wasserman en Nicolaas
Wijnberg.
Regie Ger Poppelaars.
Foto Leo van Velzen
Foto Leo van Velzen
---- --