Ingezonden persbericht


serie "Allemaal theater" van Jeroen Krabbé op TVNH

Sinds vorige week zondag zendt TVNH de succesvolle serie "Allemaal theater" (AVRO), gemaakt door Jeroen Krabbé, nogmaals uit.

In de bijlage vind u uitgebreide achtergrondinformatie van deze prachtige serie en nadere informatie over de uitzending van a.s. zondag 18 juni: "De revolutie van Sjarov "

Met vriendelijke groet,

RTV Noord-Holland
Elles Paijens
PR, Promotie & Communicatie

adres:
Aletta Jacobslaan 9
1066 BP Amsterdam
tel: 020-850 50 50
Fax: 020-669 46 71
mob: 06- 5362 5010

mail: elles@rtvnh.nl
website: www.rtvnh.nl

ALLEMAAL THEATER, van 1945 tot nu

Wat is de magie van theater? Hoe betoveren acteurs ons? Waarom zal er altijd theater zijn? In openhartige gesprekken vertellen Nederlandse theatermakers gepassioneerd over hun vak. Jeroen Krabbé laat in de documentaireserie `allemaal THEATER' zien dat hij behalve een betrokken acteur en regisseur ook een bevlogen interviewer en verteller is.
Van stand-up tot klassiek repertoiretoneel

Van cabaret tot musical, van repertoiretoneel tot muziektheater. Voorstellingen in kerken, tenten, kastelen, huiskamers, op snelwegen of grote theaterfestivals, in zand en zee. Het aanbod is nu veel gevarieerder dan in de naoorlogse jaren. Toen telde Nederland slechts een paar gerenommeerde gezelschappen met grote acteurs die klassieke stukken vooral in schouwburgen en theaters opvoerden. Als jong acteur mocht je al blij zijn als je `een brief mocht op brengen'.
In `allemaal THEATER' gaat Jeroen Krabbé op zoek. Naar het geheim van acteren: hoe verleiden toneelspelers het publiek? Waarom laten we ons zo graag meeslepen? En naar de veranderingen die zich in het Nederlandse theater na de Tweede Wereldoorlog hebben afgespeeld.

Een lach en een traan
In twaalf afleveringen worden we via grote en kleine verhalen rondgeleid door bijna zestig jaar Nederlands Theater. Persoonlijke getuigenissen over de revolutionaire aanpak van de Russische regisseur Peter Sjarov in het Nederland van de jaren vijftig, waar acteurs tot op de dag van vandaag nog vol van zijn. Over de huivering van het publiek bij de eerste voorstelling van `Wie is bang voor Virginia Woolf'. Over Aktie Tomaat, die nog steeds sterke emoties oproept en over wat het kritische antiburgerlijke cabaret van de jaren zestig teweeg heeft gebracht. Over het geheim van de hilariteit van André van Duin en John Lanting tot het keiharde cabaret van Hans Teeuwen en Theo Maassen. In de jaren negentig leek de regisseur vaak meer dan de acteur de ster van de voorstelling. Wat betekende dat voor die toneelstukken en hoe reageerde het publiek hierop? Wat is het succes van Nederlandse stukken als Bruid in de Morgen, Leedvermaak en Cloaca? Hoe bouwen de huidige musicals voort op de basis die gelegd is door historische producties als My Fair Lady, Anatevka en de musicals van Annie M.G. Schmidt. Hoe reageren toeschouwers op voorstellingen die alleen nog maar uit beelden bestaan?

Grote namen
Jeroen Krabbé ontmoet grote acteurs zoals Anne-Wil Blankers, Pierre Bokma, Jacob Derwig, Sigrid Koetse, John Kraaijkamp, Petra Laseur, Willem Nijholt, Halina Reijn, Gijs Scholten van Aschat en Ellen Vogel; revue- en musicalsterren, cabaretiers en stand up comedians als André van Duin, Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Brigitte Kaandorp, Simone Kleinsma, John Lanting, Theo Maassen, Hans Teeuwen, Paul van Vliet, Sanne Wallis de Vries en Jan Jaap van der Wal; theatermakers als Theu Boermans, Hans Croiset, Paul Koek, Ton Lutz, Gerardjan Rijnders, Johan Simons en Alex van Warmerdam; toneelschrijvers als Hugo Claus, Maria Goos en Judith Herzberg en de theaterproducenten Joop van den Ende, René Sleeswijk en Albert Verlinde. Levendige herinneringen worden afgewisseld met prachtig archiefmateriaal van o.a. Ko van Dijk, Ank van der Moer, Toon Hermans, Wim Sonneveld, Snip en Snap, en toneelschrijver Herman Heijermans.

VandenEnde Foundation initiatiefnemer
Geen kunstvorm is zo vergankelijk als theater. Als het doek gevallen is en de betovering voorbij is, leeft de herinnering aan een indrukwekkende toneelvoorstelling slechts voort bij enkele duizenden theaterbezoekers. Veel van de grote acteurs en actrices die toen schitterden, zijn voor de latere generaties slechts namen die weinig tot niets zeggen. Daarom

heeft de VandenEnde Foundation het initiatief genomen om in coproductie met de AVRO door IdtV-DITS deze twaalfdelige documentaireserie laten maken over het Nederlands theater vanaf 1945. Met het streven om een omvattend beeld te geven van de grote acteurs, actrices, regisseurs en theatermakers van toen en nu. Deze documentaireserie is daarom niet alleen een must voor de theaterliefhebber, maar ook voor iedereen die geïnteresseerd is in de culturele geschiedenis van Nederland.

Inhoud Allemaal theater deel 2:

Uitzending: zondag 18 juni om 16.00, 19.00 en 22.00 uur

Deel 2. De revolutie van Sjarov
Geen grootse theatrale gebaren, maar oprechte emoties. Met de komst van de Russische regisseur Peter Sjarov in 1947 leerden Nederlandse acteurs een andere manier van spelen. Het levensechte spel maakte voorstellingen als Maan op het land en De Drie gezusters legendarisch. Een revolutionaire aanpak waar veel acteurs tot op de dag van vandaag met geestdrift over spreken.

Met Elisabeth Andersen, Hans Croiset, Jules Croiset, Ko van Dijk, Lia Dorana, Ivo van Hove, Theo Kling, Sigrid Koetse, Bob Logger, Ton Lutz, Henny Orri, Fons Rademakers, Eric Schneider, Peter Sjarov, Paul Steenbergen, Ellen Vogel, Ida Wasserman en Nicolaas Wijnberg.

Regie Ger Poppelaars.

Foto Leo van Velzen

Foto Leo van Velzen


---- --