Ingezonden persbericht


Listbrokers sluiten zich massaal aan bij Stichting Infofilter

Den Haag, 23 juni 2006 - Dertien listbrokers en listmanagers die actiief zijn op de Nederlandse markt hebben zich aangesloten bij Stichting Infofilter. Ze zullen per direct de bij de digitale NEE/JA-sticker Infofilter geblokkeerde consumenten niet meer benaderen. Via Infofilter kan de consument zelf bepalen of hij of zij zich wil laten blokkeren tegen ongevraagde reclame, commerciële aanbiedingen en telefonisch marktonderzoek.

Listbrokers en listmanagers bieden adverteerders advies over het gebruik van contactgegevens van consumenten voor zowel direct mail als telemarketing activiteiten. De aansluiting van de listbrokers bij Infofilter komt voort uit het feit dat steeds meer bedrijven de keuze om benaderd te worden met commerciële informatie bij de consument zelf leggen.

"Onze opdrachtgevers gaan ervan uit dat wij de wensen van de consument respecteren. De Infofilterbestanden maken daarom vanzelfsprekend een onderdeel uit van onze bedrijfsvoering", aldus Edwin de Jager van Outpost.

Peter van Buijtene, directeur van Stichting Infofilter is zeer verheugd dat deze partijen gezamenlijk hebben besloten Infofilter allemaal te zullen gaan gebruiken. "Een aantal listbrokers en listmanagers maakte al structureel gebruik van Infofilter maar nu is afgesproken dat iedereen meedoet. Daarmee wordt snel het kaf van het koren zichtbaar gescheiden in een niet altijd even doorzichtige markt van contactgegevens."

Volgens de DDMA, de branchevereniging van bedrijven in de Nederlandse direct marketing- en salespromotion-industrie is deze overeenkomst die van cruciaal belang is voor het draagvlak en effectiviteit van Infofilter maar ook voor het zelfregulerend vermogen van de branche.

Over Stichting Infofilter
Via Infofilter kan de consument zelf bepalen of hij zich kosteloos wil laten blokkeren tegen ongevraagde reclame of commerciële aanbiedingen van bedrijven en goede doelen per telefoon, post en tegen onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. In 3 stappen is een consument voor 5 jaar geblokkeerd bij alle bedrijven die bij Infofilter zijn aangesloten. Deze bedrijven en goede doelen verzorgen samen meer dan 90% van de directe reclame of commerciële informatie in Nederland. Daarnaast biedt Infofilter nabestaanden de mogelijkheid om overledenen te registreren in het Infofilter Overledenen bestand.