Gemeente Eindhoven

Persbericht 28 juni 2006, 179

Eindhoven start unieke autisme-klas in het voortgezet onderwijs

De eerste klas voor autisten in Nederland opent in het nieuwe schooljaar 2006-2007 haar deuren in Eindhoven. Gisteravond, 27 juni, tekenden wethouder E. Merrienboer namens wethouder M. Mittendorff van de gemeente Eindhoven, de heer R. Kraakman, voorzitter van de raad van bestuur van het OMO en de heer H. Kelderman, algemeen directeur van de Aloysiusstichting Onderwijs Jeugdzorg hiervoor een convenant.

Na de zomervakantie start op het Pleinschool Sint Joris één groep van tien leerlingen in een zogenaamde auti-klas HAVO/VWO voor autisten. Docenten worden hiervoor specifiek geschoold, er wordt een coördinator aangesteld die voor alle betrokkenen het centraal aanspreekpunt is (voor de leerlingen, voor de ouders, voor de leerkrachten voor andere betrokkenen) en er komt een parttime psycholoog voor de individuele begeleiding.

Uit recent onderzoek blijkt dat in Zuidoost Brabant veel meer leerlingen zijn met een aan autisme verwante stoornis dan in de rest van Nederland. Het regulier onderwijs is vaak slecht berekend op deze leerlingen. Autisme is een verzamelnaam voor een aantal lichte tot zware ontwikkelstoornissen. Mensen die aan autisme leiden hebben moeite met verbanden leggen die voor anderen vanzelfsprekend zijn. Ze hebben daardoor moeite met communiceren en persoonlijk contact. Ze hechten sterk aan orde, voorspelbaarheid en regelmaat en bij het ontbreken hiervan staan ze sterk bloot aan gevoelens van stress, angst en onzekerheid.

Aanpassen

De aard van de handicap van autistische leerlingen vraagt het onderwijs zich aan te passen aan deze leerling, omdat de handicap zich niet kan aanpassen aan het onderwijs. Om meer autisten in het regulier onderwijs te plaatsen is de auti-klas een uitstekend initiatief. Het past ook in het Eindhoven onderwijs- en jeugdbeleid dat vanuit het motto âVersterking pedagogische infrastructuurâ gericht is op het versterken van het gewone boven het creëren van specifieke separate voorzieningen. Het realiseren van auti-klassen past ook in de lijn die het rijk voorstaat: speciale arrangementen zoveel mogelijk in reguliere setting.