Algemene Onderwijsbond

datum: 30 juni 2006
bron: Persbericjt AOb
"Gezamenlijk reddingsplan van gemeenten, scholen en vakorganisaties op de helling door btw-heffing"

De onderwijsbonden, Algemene Onderwijsbond, de ABVAKABO FNV en de OCNV hebben in een brandbrief aan de tweede kamer aandacht gevraagd voor het behoud van honderden banen in het onderwijs. Door de afschaffing van de ID-regeling zijn schoolbesturen in Nederland bezig met het zoeken naar constructieve oplossingen voor een dreigend ontslag van hun ID-ers.
In Enschede bijvoorbeeld is de gemeente met de schoolbesturen en vakorganisaties en enkele fondsen overeengekomen dat met een gezamenlijke financiële inspanning en door middel van het inschakelen van een mobiliteitsbureau de ID-ers gedurende twee jaar geholpen kunnen worden bij het vinden van een baan. In tussentijd blijven de ID-ers werken voor de scholen. De overstap naar het mobiliteitsbureau moet plaatsvinden per 1 augustus 2006.
De schoolbesturen lopen nu tegen het volgende op: door BTW heffing wordt de rekening voor deze constructie 550.000 Euro hoger dan oorspronkelijk overeengekomen. Dit bedrag zou nog bovenop het bedrag komen van 615.000 Euro dat de schoolbesturen al kwijt zijn aan dit reddingsplan.
Alleen in Enschede al gaat het om 55 ID-ers die per 1 augustus op straat komen te staan.

Volgens berekeningen van het SBO (Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt) leidt het aan de slag houden van ID-ers middels het mobiliteitsbureau tot minder uitkeringslasten voor de overheid.
Het probleem van de BTW heffing zal zich namelijk niet alleen voordoen in Enschede. Overal in het land worden gesprekken gevoerd door schoolbesturen en vakorganisaties om door middel van bovengenoemde constructie honderden ID-ers en scholen een perspectief te bieden . Gerrit Stemerding van de Algemene Onderwijsbond hoopt dat de politiek zich slagvaardig toont. âDe consequenties van deze BTW heffing vallen niet uit te leggen. Niet aan de ID-ers, niet aan het land. Hier is eindelijk op constructieve wijze gewerkt om ID-ers uit te laten stromen naar reguliere banen. Dit is nu juist wat het stopzetten van de ID-subsidie beoogde.â