Ministerie lnv

http://www.minlnv.nl

3 juli 2006

Voedselverliezen: verspilde moeite?

Onlangs heeft het Consumentenplatform van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gesproken over het onderwerp voedselverliezen. Is het werkelijk verspilde moeite om deze tegen te gaan of kun je er eenvoudig iets tegen doen?

Het platform boog zich tijdens de discussie zowel over verliezen bij de consument als in de rest van voedselproductieketen, zoals de boer, de verwerkende industrie, de handel, supermarkten en restaurants.

Uit de cijfers in het bijbehorende dossier blijkt dat er jaarlijks in de totale keten voor zo'n E 3 miljard aan voedsel wordt weggegooid. E 2,1 miljard hiervan vindt plaats in het laatste deel van de voedselketen, bij de consument thuis. Ter voorbereiding op de discussie in het platform is nagegaan wat voor consumenten overwegingen zijn om zelf geen voedsel te .verspillen.. De belangrijkste redenen om voedsel niet weg te gooien is geldverspilling (36,3%) maar ook weggooien van voedsel geeft een .slecht gevoel. (35,4%) (Bron: digipanel Milieucentraal 2006). Voortbouwend op bestaand onderzoek is ter voorbereiding op de discussie in het Consumentenplatform ook gesproken met uiteenlopende groepen consumenten. De groepen werden gevraagd naar hun mening over hun eigen voedselverliezen en verliezen bij de producent. Deze panels zagen voedselverliezen bij productie niet echt als een probleem zolang er maar een nuttige bestemming voor wordt gevonden, bijvoorbeeld als voer voor dieren.

Het Consumentenplatform ziet voedselverliezen in zekere zin als een maatschappelijk probleem. Het verschijnsel dat verliezen ontstaan in een productieketen is immers niet uniek voor het terrein voedsel. Maar verliezen binnen de voedselsector raken aan een ethische kwestie: voedsel gooi je niet zomaar weg!
Geconcludeerd werd dat hier sprake is van een .diffuus. probleem waar niet goed zicht op is. Het onbewust consumeren is een breder verschijnsel dat je niet alleen ziet aan de hoeveelheid voedsel die wordt weggegooid, maar ook aan het feit dat mensen teveel eten en steeds dikker worden.

Het Consumentenplatform constateerde dat het probleem vanuit twee kanten benaderd kan worden. Via de consument of via de voedselverwerkende industrie. Voor de industrie kwamen ze met de volgende suggesties: . Voedselverliezen aanpakken door het ontwikkelen van nieuwe conserverings- of bewaartechnieken,
. Het in beter afgepaste hoeveelheden verkopen van voedsel.

Voor de consument zag het Consumentenplatform bewustwording als middel om voedselverliezen terug te dringen:
. Consumenten uitleg geven over 'tenminste houdbaar tot'-richtlijnen, zodat ze risico.s beter kunnen inschatten van voedsel
. Ook kunnen handvatten aangereikt worden om slimmer voedsel in te kopen. . Of informatie over hoe je een lekkere maaltijd kunt maken met voedsel dat men nog in huis heeft.

Het Consumentenplatform adviseerde voorts om onderzoek te doen naar de plaatsen in de voedselproductieketen waar de meeste winst te behalen valt en van daaruit tot oplossingen te komen. Mocht de overheid voedselverliezen willen aanpakken dan is zij volgens het platform nadrukkelijk niet alleen verantwoordelijk. Dit is een gedeelde verantwoordelijkheid samen met de voedselproductieketen.

Meer informatie op www.minlnv.nl/consumentenplatform