Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer


· Ik wil de WRR allereerst danken voor dit rapport. De timing van het rapport komt zeer goed uit. De klimaatconferentie in Nairobi wordt nu voorbereid en de Europese Commissie en het IBO komen eind van dit jaar met een visie over het toekomstige klimaatbeleid. Ik hoop dat het rapport bijdraagt aan discussie. De effecten van klimaatverandering worden steeds duidelijker. En daarmee ook de sense of urgency. Internationaal is de discussie over een effectief klimaatbeleid in volle gang. Niet alleen onder de paraplu van VN, maar ook daar buiten.


· Het WRR rapport bevat niet veel nieuws. Veel opmerkingen uit het rapport zie ik als een aanmoediging en niet als startpunt. Met de meeste aanbevelingen uit het rapport is het kabinet al hard bezig. Het rapport heeft weinig aandacht voor wat er internationaal gebeurd


· Het rapport is bijzonder kritisch over Kyoto. Natuurlijk, ik ben ook kritisch en tegelijk realist. Ook ik weet dat Kyoto een bescheiden bijdrage levert aan de wereldwijde emissiereductie. Kyoto lost het klimaatprobleem niet op. Iedereen weet dat. En ik weet ook dat de explosief toenemende energievraag in landen als China en India de problematiek eerder vergroot dan verkleint. Maar Kyoto is een eerste stap op een lange weg. Om de finish te halen moet de marathonloper toch eerst van start gaan. En juist als eerste stap durf ik Kyoto een succes te noemen. Kostenefficiënte instrumenten als emissiehandel, Joint Implementation en het Clean Development Mechanism die zonder Kyoto niet tot stand waren gebracht zijn in veel gevallen tot milieusuccessen hebben geleid. Met dit laatste instrument zorgen de Kyoto-landen tot 2012 nu al voor een miljard ton aan CO reductie. Dat staat gelijk aan de totale emissie van Duitsland in één jaar [of vijfmaal de hoeveelheid die Nederland per jaar uitstoot].


· U en ik weten dat Kyoto niet perfect is. Maar ik vind het protocol een noodzakelijke eerste stap. Kyoto is een hoeksteen voor het wereldklimaatbeleid. Het is belangrijk dat de EU gemaakte afspraken nakomt. De EU wil harde afrekenbare doelen en andere landen daarbij betrekken. Als we dat niet doen brokkelt het draagvlak af.


· De EU schaakt op meerdere borden tegelijk om internationale coalities te vormen. Vorige week nam ik bijvoorbeeld op initiatief van Zuid-Afrika deel aan een klimaattop met 22 ministers uit diverse sleutellanden. Op die top werden álle mogelijke richtingen besproken voor het oplossen van het klimaatprobleem. Ook werd door alle deelnemende ministers de noodzaak uitgesproken dat het probleem van ons allen is dat we dus met zijn allen moeten werken aan oplossingen. Het gaat erom dat we bruggen slaan. Dat is een realistische en ambitieuze klimaatstrategie.


* In het rapport van de WRR komt verder een uitgebreid palet van onderwerpen aan bod:


* adaptatie aan de gevolgen van klimaatverandering;
* technologische innovatie om emissiereductiekosten te verlagen, en
* internationale coördinatie om ervoor te zorgen dat het probleem efficiënt en effectief wordt aangepakt. Juist allemaal onderwerpen die hoog op de politieke agenda van Nederland en de Europese Unie staan.

Over de inhoud van een aantal aanbevelingen van de Raad is ongetwijfeld veel discussie mogelijk. Zonder te veel op het kabinetsstandpunt vooruit te willen lopen, wil ik daar het volgende op zeggen.

De Raad wijst terecht op het belang van aanpassen aan klimaatverandering. Klimaatverandering is al volop aan de gang. Effecten kunnen met welke internationale afspraken dan ook niet meer in zijn geheel voorkomen worden. Voor ons land zijn de gevolgen heel complex. Het KNMI heeft onlangs een viertal klimaatscenario's gepresenteerd. Die bevestigen dat onze winters gemiddeld natter, de zomers gemiddeld droger worden en dat ook de extreme neerslaghoeveelheden toenemen. Dat patroon was al langer duidelijk. Dus starten we het project Ruimte voor de Rivier dat inmiddels door de Kamer is aangenomen. Dit is een concreet voorbeeld van beleid dat anticipeert op klimaatveranderingen. We leven nu eenmaal in een delta dus nemen we geen enkel risico. Maar ook op andere beleidsterreinen zoals de energiesector, de natuur, en landbouw is het nodig om ver vooruit te kijken. Om op deze terreinen in te spelen op klimaatveranderingen is het Nationaal Programma Adaptatie Ruimte en Klimaat opgezet, zeer toepasselijk afgekort tot ARK . In dit programma werken de ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM, Economische Zaken en LNV samen met provincies, gemeenten en waterschappen aan het klimaatbestendig maken van de ruimtelijke inrichting van Nederland.

Hoe belangrijk ook voor Nederland, aanpassen aan klimaatverandering is nog belangrijker voor ontwikkelingslanden. Nederland heeft de welvaart en kennis om zich adequaat te kunnen voorbereiden op de mogelijke gevolgen van klimaatverandering. Ontwikkelingslanden hebben dat vaak niet en zijn daardoor kwetsbaarder. Het is daarom noodzakelijk de armste landen een helpende hand te bieden bij het voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. De WRR kijkt alleen naar Nederland. Terwijl Nederland ook internationaal een rol moet spelen.

In alle nationale en internationale plannen vinden we energiebesparing, hernieuwbare energiebronnen en schoner gebruik van fossiele bronnen terug. De WRR is kritisch over de bijdragen van duurzame energiebronnen aan emissiereductie. Ik vind dat vooralsnog te kort door de bocht. Bijvoorbeeld de winst die de inzet van duurzame energie voor lucht - en fijnstofbeleid heeft, wordt niet meegewogen in het rapport.

In het Energierapport 2005 heeft het kabinet schoon fossiel waaronder ook CO2-opslag als een nieuw thema in de energietransitie aangewezen. In de tussentijd krijgen alternatieve bronnen dan de tijd zich te ontwikkelen tot een interessante commerciële toepassing. De WRR noemt terecht het belang van CO2-opslag.
CO2 -opslag is een overbruggingsmaatregel in de lange weg naar een duurzame energiehuishouding. Deze zomer wordt een tenderregeling schoon fossiel met 80 miljoen euro van kracht. Gericht op realiseren drie of vier demo-projecten. Doel is reductie maar vooral ervaring opdoen met afvang en opslag. Uiteindelijke doel is grootschalige toepassing bijvoorbeeld bij kolencentrales. Termijn is dat regeling begin 2007 van start gaat.

Tot slot en ten vierde legt de Raad terecht veel nadruk op het belang van technologie ontwikkelen, overdragen en toepassen Met name naar ontwikkelingslanden en de rol van het Clean Development Mechanism krijgen aandacht. Ik wil in dit verband de internationale conferentie Make Markets Work for Climate noemen, die mijn ministerie organiseert. Deze conferentie zal in oktober in Amsterdam plaatsvinden. Centrale vraag die aan de orde komt is: hoe kunnen we de markt effectiever inzetten voor terugdringen van het klimaatprobleem? Kortom, met meer markt meer milieu voor minder euro's.
Doel van de bijeenkomst is om met alle partijen uit de publieke-, private en kennissector - de investeringskansen voor het tegengaan van klimaatverandering te bespreken. Milieu als kans

De WRR wil een wereld klimaat organisatie op richten. Ik verwacht niet dat daarmee de belangentegenstelling minder wordt. Het is belangrijk om coalities te sluiten en dat doe je eerder met zo'n informele bijeenkomst, zoals in Zuid-Afrika.

Nogmaals, dank voor dit interessante WRR-rapport. Uw voorzitter sprak in het NRC van afgelopen zaterdag de verwachting uit dat dit rapport 'weer' voor opwarming zou zorgen in de Hofvijver. Ik beschouw deze opwarming alleen maar als aangenaam. Ik hoop dat het rapport bijdraagt aan discussie. Een kritische discussie brengt ons juist dichter bij oplossingen. Het kabinetsstandpunt is de volgende stap. Kortom, u hoort nog van ons.


· Dank u wel.