Programma Elektronische Provincies


Telewerken in Groningen

In het strategisch ICT-beleidsplan 2003-2006 van de provincie Groningen wordt de behoefte vanuit de organisatie aangegeven om zich sterker extern te oriënteren en zich meer bewust te zijn van de functie die de provincie heeft naar de externe omgeving. Middels een vijftigtal projecten moet dit gerealiseerd gaan worden. Voor alle projecten staat centraal dat ze ondersteunend zijn aan het functioneren van de provinciale organisatie en/of afdelingen. Alle projecten vallen onder RIO, Realisatie ICT Ontwikkelingen.

Een onderdeel van het RIO-programma is de invoering van telewerken. De provincie Groningen wil de mobiele medewerkers die werkzaamheden buiten het provinciehuis of op nevenlocaties uitvoeren kwalitatieve, betrouwbare en beveiligde internet voorzieningen aanbieden. Daarnaast wil de provincie een moderne en aantrekkelijke werkgever zijn voor haar medewerkers. Het kunnen aanbieden van mogelijkheden om plaats- en tijdonafhankelijk werkzaamheden uit te voeren draagt hieraan bij. Voor het ontwikkelen van zowel de technische en organisatorische aspecten van telewerken als het verzorgen van de communicatie, is een projectgroep in het leven geroepen.

Telewerken is een breed begrip, in de beginfase is het van belang geweest duidelijk voor ogen te krijgen wat met dit begrip bedoeld wordt. De provincie Groningen heeft telewerken als volgt gedefinieerd: "een overkoepelend begrip voor het uitwisselen van informatie en gegevens via een beveiligde verbinding en met behulp van internettechnologie, zodat werkzaamheden (bijvoorbeeld lezen en verzenden van email, werken aan rapport of notitie) buiten het provinciehuis en buiten kantooruren kunnen worden verricht." De techniek hiervoor bestaat uit een zogenaamd token, dat elke minuut een andere code vertoont die de gebruiker vervolgens kan intoetsen in het inlogscherm op de pc.

Het scenario
Telewerken is niet nieuw. De ICT middelen en technieken zijn volwassen en er is genoeg kennis en ervaring beschikbaar. De acceptatie van telewerken, met name thuiswerken, van en in de organisatie is echter een proces dat ook nu nog voortduurt. De afdeling P&O en ABJ(Algemeen Bestuurlijke en Juridische zaken) hebben in dit project dan ook een belangrijke rol gespeeld om te waarborgen dat telewerken op een correcte, juridische wijze en passend binnen het totaal pakket van regelingen aan de medewerker zou worden aangeboden.

In het project is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen telewerken en thuiswerken. Door het Managementteam is gekozen voor een scenario waarbij telewerken begeleid wordt ingevoerd en waarbij thuiswerken zeer beperkt zal worden ingevoerd. Het werken op verschillende plaatsen is wel een bekend fenomeen binnen de provincie Groningen. Op de steunpunten en andere nevenlocaties zijn werkplekken ingericht. De infrastructuur, beveiliging en middelen zijn echter altijd gericht geweest op het provinciehuis zelf en niet op informatie uitwisselen met nevenlocaties of buitenlocaties. Het verbeteren van de mogelijkheden (o.a. snelheid) en het aanbod zijn meegenomen in het telewerkenproject. Het betreft namelijk dezelfde technieken.

Er zijn drie type telewerkers te onderscheiden:
1. Provinciehuiswerker
Medewerker die op het provinciehuis een volledige werkplek tot zijn/haar beschikking heeft. Het betreft ongeveer 900 medewerkers.
2. Mobiele werker
Medewerker die voor de provincie Groningen werkzaamheden verricht op een nevenlocatie of buitenlocatie. De medewerker heeft al dan niet beschikking over een laptop of andere mobiele voorzieningen. Het betreft ongeveer 200 medewerkers.

3. Thuiswerker
Medewerker die thuis een volledige ingerichte werkplek heeft en thuis werkzaamheden voor de provincie uitvoert. Het aantal thuiswerkers zal beperkt blijven tot 5-10 medewerkers.

Onderzoek
Zoals eerder gezegd is de techniek achter telewerken niet nieuw, voor de projectgroep lag hier niet de uitdaging. De moeilijkheid zat in het bereiken van acceptatie van een verandering binnen de organisatie. Communicatie speelt bij organisatieveranderingen altijd een belangrijke rol, zo ook bij de invoering van telewerken. In opdracht van de projectleider, Mark Hoogenboom, is daarom onderzoek onder medewerkers en literatuuronderzoek naar het adopteren van veranderingen binnen organisaties gedaan om een op maat gesneden communicatieplan te kunnen formuleren teneinde de doelstelling van het project te halen.

Uit het onderzoek onder medewerkers is gebleken dat medewerkers van de provincie Groningen destijds veel wisten over telewerken. Daarnaast hebben de meeste medewerkers een positieve houding ten opzichte van de invoering van telewerken en wilde meer dan de helft zelf gaan telewerken zodra dit mogelijk was.

Communicatie
Het communicatieplan is samengesteld aan de hand van de gegevens die zijn voortgevloeid uit bovengenoemd onderzoek. Achteraf gezien is het van belang dat je duidelijk in kaart brengt welke consequenties de invoering van telewerken heeft voor wie. Vervolgens kun je met deze informatie verschillende beoogde ontvangersgroepen onderscheiden en duidelijke en realistische communicatiedoelen stellen.

Communicatie is geen wondermiddel. Communicatie speelt bij organisatieveranderingen een cruciale rol, maar eerst moet aan allerlei randvoorwaarden zoals goed werkende faciliteiten worden voldaan. Pas dan kan met behulp van een doordacht en goed georganiseerd communicatietraject de veranderingsbereidheid onder medewerkers positief beïnvloed worden. De provincie Groningen had het voordeel dat telewerken een gewenste verandering binnen de organisatie was. Hierdoor werd de kans van slagen een stuk groter dan bij de invoering van een verandering waar medewerkers niet op zitten te wachten.

De faciliteiten werkten en organisatorisch was alles gedekt. Alles wat restte was medewerkers bereid te vinden te gaan telewerken. Om dit te realiseren is een kortlopende promotiecampagne met prijsvragen opgezet. In deze campagne stond het enthousiasmeren van potentiële telewerkers centraal. Herkenbaar teken in de gehele campagne was onze mascotte: de 'telewerkleeuw'. Eerst uitgedeeld als sleutelhanger, later afgebeeld op alle communicatiemiddelen. Mede door dit opvallende en herkenbare leeuwtje heeft het telewerkenproject veel bekendheid verkregen bij de medewerkers.

Toekomst
De helft van de provinciemedewerkers is inmiddels voorzien van een telewerktoken. Naast e-mail en het intranet is het mogelijk om op afstand MS Office bestanden te bekijken en te bewerken. Met dit laatste is de provincie tegemoet gekomen aan de wens van veel medewerkers om elders bestanden van de pc op kantoor te kunnen raadplegen.

In de toekomst verwachten we dat het aantal medewerkers met een telewerktoken gaat groeien, tot ongeveer tweederde van het totaal aantal medewerkers. De basis is gelegd en het project wordt beëindigd en overgedragen aan de lijn. Nieuwe faciliteiten en het aanvragen hiervan is onderdeel van de standaard dienstverlening van de ICT afdeling geworden.

Meer weten ?
Uiteraard zijn we trots op deze voorziening en willen graag de kennis en ervaring delen. Neem voor meer informatie contact op met de medewerkers van het RIO-project: Bianca Top
(b.top@provinciegroningen.nl) of David van der Meer (d.van.der.meer@provinciegroningen.nl), telefoon 050 316 4531.