Patiënten meer tevreden over VU medisch centrum
De grote meerderheid (bijna 80 procent) van de patiënten van VU
medisch centrum (VUmc) is duidelijk zeer tevreden over hun bezoek aan
de polikliniek of verblijf in het ziekenhuis. VUmc scoort in
vergelijking met andere Nederlandse universitaire medische centra
(UMCs) op verschillende aspecten opmerkelijk goed. Dit blijkt uit de
resultaten van een tevredenheidsonderzoek onder patiënten van de acht
Nederlandse universiteitsziekenhuizen ofwel UMCs.
De enquête is verricht in opdracht van de Nederlandse Federatie van
Universitair Medische Centra (NFU). Ruim 5.000 patiënten van VUmc
hebben eind 2005 hebben de enquête ingevuld. Daarin gaven zij aan in
hoeverre zij tevreden waren over de ontvangst op de polikliniek of
ziekenhuisopname, de benadering en behandeling door verpleegkundigen,
polikliniekmedewerkers en artsen. Ook gaven zij hun mening over de
informatie die ze kregen, hun zelfstandigheid en het vertrek uit het
ziekenhuis en nazorg.
Patiënten van verschillende afdelingen van VUmc zijn tevredener over
de ontvangst bij opname en over de benadering en behandeling van
artsen dan op soortgelijke afdelingen in andere UMCs.
Als patiënten over een bepaald aspect van een specialisme gemiddeld
meer tevreden waren dan patiënten in andere UMCs, dan wordt gesproken
over best practice. Dit jaar is de kliniek van VUmc topscoorder met 15
van de 25 best practices. In het onderzoek van 2003 had VUmc geen
enkele best practice, De poliklinieken VUmc hebben 4 van de 44 best
practices.
Tevredener dan in 2003
In 2003 bleek uit onderzoek dat patiënten van VUmc en die van andere
UMCs over het algemeen behoorlijk tevreden waren over de zorg. VUmc
blonk echter nergens in uit. Het ziekenhuis heeft zich dit
aangetrokken. Als academisch ziekenhuis streeft het naar hoogwaardige
zorg die gewaardeerd wordt door degenen die hiervan gebruik maken. Er
zijn vervolgens in het hele VUmc diverse activiteiten ondernomen om
kritiekpunten die óók uit de enquête naar voren kwamen - te
verbeteren. De nieuwe enquêteresultaten tonen dat dit heeft gewerkt.
Nu doet VUmc het met 15 best practices veel beter.
Naar aanleiding van de resultaten uit deze enquête gaat VUmc extra
aandacht besteden aan de informatievoorziening en de procedures en
communicatie rond ontslag en nazorg.
Vrije Universiteit Amsterdam