Vrije Universiteit Amsterdam

Patiënten meer tevreden over VU medisch centrum

De grote meerderheid (bijna 80 procent) van de patiënten van VU medisch centrum (VUmc) is duidelijk zeer tevreden over hun bezoek aan de polikliniek of verblijf in het ziekenhuis. VUmc scoort in vergelijking met andere Nederlandse universitaire medische centra (UMCs) op verschillende aspecten opmerkelijk goed. Dit blijkt uit de resultaten van een tevredenheidsonderzoek onder patiënten van de acht Nederlandse universiteitsziekenhuizen ofwel UMCs.

De enquête is verricht in opdracht van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Ruim 5.000 patiënten van VUmc hebben eind 2005 hebben de enquête ingevuld. Daarin gaven zij aan in hoeverre zij tevreden waren over de ontvangst op de polikliniek of ziekenhuisopname, de benadering en behandeling door verpleegkundigen, polikliniekmedewerkers en artsen. Ook gaven zij hun mening over de informatie die ze kregen, hun zelfstandigheid en het vertrek uit het ziekenhuis en nazorg.

Patiënten van verschillende afdelingen van VUmc zijn tevredener over de ontvangst bij opname en over de benadering en behandeling van artsen dan op soortgelijke afdelingen in andere UMCs. Als patiënten over een bepaald aspect van een specialisme gemiddeld meer tevreden waren dan patiënten in andere UMCs, dan wordt gesproken over best practice. Dit jaar is de kliniek van VUmc topscoorder met 15 van de 25 best practices. In het onderzoek van 2003 had VUmc geen enkele best practice, De poliklinieken VUmc hebben 4 van de 44 best practices.

Tevredener dan in 2003
In 2003 bleek uit onderzoek dat patiënten van VUmc en die van andere UMCs over het algemeen behoorlijk tevreden waren over de zorg. VUmc blonk echter nergens in uit. Het ziekenhuis heeft zich dit aangetrokken. Als academisch ziekenhuis streeft het naar hoogwaardige zorg die gewaardeerd wordt door degenen die hiervan gebruik maken. Er zijn vervolgens in het hele VUmc diverse activiteiten ondernomen om kritiekpunten die óók uit de enquête naar voren kwamen - te verbeteren. De nieuwe enquêteresultaten tonen dat dit heeft gewerkt. Nu doet VUmc het met 15 best practices veel beter.

Naar aanleiding van de resultaten uit deze enquête gaat VUmc extra aandacht besteden aan de informatievoorziening en de procedures en communicatie rond ontslag en nazorg.