Ingezonden persbericht


http://www.corio-eu.com/corp/main.html

P E R S B E R I C H T

Corio verwerft winkelcentrum Maremagnum in Barcelona

Utrecht, 3 juli 2006

Corio heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie per 1 juli 2006 van Maremagnum in Barcelona, een winkelcentrum met een unieke retailformule op een prominente locatie, voor 122 miljoen (inclusief acquisitiekosten). Een voorwaarde bij deze acquisitie is het verkrijgen van een formele goedkeuring van de Havenautoriteit van Barcelona, die een concessie tot 2049 heeft verleend. Maremagnum biedt op ongeveer 22.000 m² winkeloppervlakte een breed aanbod aan bekende moderetailers en kwalitatief goede restaurants en vrijetijdsformules. Daarnaast beschikt het winkelcentrum over 850 parkeerplaatsen. Het is gelegen in de Port Vell aan het einde van de populaire `Las Ramblas' boulevard. Het centrum opende zijn deuren in 1995 en werd daarmee het eerste, direct aan het water gelegen winkelcentrum in Spanje. Vorig jaar werd het centrum succesvol gerenoveerd en opnieuw in de markt gepositioneerd. Er zijn verscheidene mogelijkheden om het concept verder te versterken en waarde aan het project toe te voegen. Maremagnum zal direct gaan bijdragen aan de winst per aandeel van Corio en biedt huurgroeipotentie voor de komende jaren.

Het winkelcentrum Maremagnum bevindt zich op een unieke locatie, direct aan het water in de haven van Barcelona, aan de `Moll de España' (Spaanse kade) en is onderdeel van de `Port Vell' (Oude Haven). De provincie Barcelona is een van de rijkste en snelst groeiende gebieden in Spanje. De huidige bevolking is sinds 2000 met zo'n 8% toegenomen en bedraagt op dit moment ongeveer 5 miljoen inwoners. De provincie onderscheidt zich als een van de regio's met het hoogste inkomen per hoofd van de bevolking. Daarnaast is de stad met elk jaar zo'n 11 miljoen bezoekers een gewilde bestemming voor toeristen. De toegang per auto tot Maremagnum is bijzonder goed via de Moll de España en er zijn voldoende parkeerplaatsen in de bij het complex behorende parkeergarage (850 plaatsen) en in een aantal vlakbij gelegen parkeergarages. Ook het openbaar vervoer is goed; er zijn twee metrohaltes binnen loopafstand en er zijn meerdere buslijnen met haltes in de directe nabijheid. Gelet op de stedelijke locatie is een goede voetgangerstoegankelijkheid van het centrum belangrijk en voetgangers kunnen dan ook gebruik maken van de `Rambla del Mar' voetgangersbrug die als een verlenging van de Las Ramblas boulevard beschouwd kan worden.

Corio, Maremagnum - 3 juli 2006 Pagina 1 van 3

Maremagnum bestaat uit twee aparte gebouwen met een totaal verhuurbare oppervlakte van ongeveer 22.000 m². Het centrum opende zijn deuren in mei 1995 en werd daarmee het eerste, direct aan het water gelegen winkelcentrum in Spanje. Het centrum werd oorspronkelijk opgezet als een pure leisure bestemming, maar in 2005 vond er een renovatie plaats als gevolg waarvan Maremagnum werd omgevormd tot een aantrekkelijke retail bestemming met een aantal vrijetijdsvoorzieningen. Het concept richt zich op wat in de mode is, casual, vrije tijd en ontspanning. Het hoofdgebouw beslaat 18.806 m² verhuurbaar vloeroppervlak verdeeld over drie winkellagen en 850 plaatsen betaald parkeren in de ondergrondse parkeergarage. Toonaangevende huurders in de winkelgalerij zijn onder meer Bershka, Lefties, Pull & Bear, Oysho, Kiddy's Class en Stradivarius (Inditex Group concepten), H&M, Adolfo Dominguez, Desigual, Pimkie, Mango, Women's Secret en Springfield (beiden Cortefiel Group), Calvin Klein en Quiksilver. Naast dit brede aanbod aan moderetailers zijn er een aantal goede restaurants en vrijetijdsformules waaronder Mc Donald's, Pans & Company, Haagen Dazs en Starbucks. Het geheel wordt aangevuld met een aantal winkels met artikelen zoals: cadeaus, muziek, horloges, persoonlijke verzorging en speelgoed. Naast het hoofdgebouw is er nog een aparte bioscoop (3.182 m²) met 8 zalen die geëxploiteerd wordt door Cinesa, de toonaangevende bioscoopexploitant in Barcelona en Spanje. Andere commerciële en leisureconcepten in de haven langs dezelfde kade zijn het Barcelona aquarium en de Imax bioscoop.

In termen van winkelcentra heeft Maremagnum slechts beperkte concurrentie in dit deel van de stad. Daar komt bij dat in Catalonië de voorraad vloeroppervlak in winkelcentra per inwoner lager is dan het Spaanse gemiddelde vanwege een stop op de uitgifte van nieuwe winkelvergunningen in Catalonië, hetgeen het op dit moment bijzonder moeilijk maakt om een vergunning te verkrijgen voor het ontwikkelen van nieuwe winkelcentra in Barcelona. Maremagnum profiteert als enige winkelbestemming in Barcelona van het feit dat het gedurende het gehele jaar ook op zondag open is. Omdat Maremagnum een unieke en gemakkelijk bereikbare (ook qua parkeren) winkelbestemming is op een prominente locatie trekt het ongeveer 12 miljoen bezoekers per jaar.

Corio heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie per 1 juli 2006 van de Spaanse rechtspersoon die het complex en de concessie in eigendom heeft voor een totaalbedrag van 122 miljoen, inclusief acquisitiekosten met DLJ Real Estate Capital Partners (80%), een fonds onder beheer van Credit Suisse First Boston en de General Property Investment Company (20%), onderdeel van de Pacific Investments Group. Maremagnum is gebouwd op grond in erfpacht (een administratieve concessie die in vele opzichten vergelijkbaar is met erfpacht). Deze erfpacht loopt in december 2049 af, maar ingevolge de concessieovereenkomst beschikt de concessiehouder dan over een voorkeursrecht.

Er is sprake van aanzienlijke mogelijkheden voor huurgroei en kostenbesparing middels actief en professioneel management door Corio España. Daarnaast zal een verdere verbetering van de samenstelling van de huurders, het gebruik van ruimte en het concept van Maremagnum waarde aan het centrum toevoegen. Maremagnum zal direct gaan bijdragen aan de winst per aandeel van Corio.

Met deze acquisitie heeft Corio España inmiddels negen winkelcentra in eigendom en onder management met een totaal verhuurbare oppervlakte van ongeveer 104.100 m²; winkelcentra die elk voor zich dominant zijn in hun verzorgingsgebied. Op dit moment is Corio España actief bezig met de renovatie van Sexta Avenida in Madrid en de uitbreiding van El Ferial in Parla en La Loma in Jaen. Met name het Sexta Avenida winkelcentrum in Madrid is qua concept en samenstelling van huurders vergelijkbaar met Corio, Maremagnum - 3 juli 2006 Pagina 2 van 3

Maremagnum. Sexta Avenida heeft bewezen dat hands-on management aanzienlijk waarde toe kan voegen.

Strategie
Deze transactie past uitstekend binnen Corio's strategische doelstelling gericht op het verder uitbouwen van zijn bestaande sterke positie in de retailmarkt middels nieuwe investeringen in zijn huidige kernmarkten. Corio's portfolio van 4,7 miljard bestaat voornamelijk uit winkelcentra in zijn kernlanden Nederland (50%), Frankrijk (23%), Italië (13%), Spanje (10%) en Turkije (4%). Een belangrijk criterium voor Corio is dat zijn winkelcentra dominant zijn en blijven in hun verzorgingsgebied qua omvang en kwaliteit en dat er potentie aanwezig is om waarde toe te voegen. Corio voegt waarde toe middels actief management in zijn kernlanden, ten gunste van zijn huurders, consumenten en aandeelhouders. De aandelen Corio staan genoteerd aan de Euronext Amsterdam en Euronext Parijs, en zijn opgenomen in de Amsterdam Midcap Index (AMX) en MSCI World Index.

Dit is een vertaling van het Engelse persbericht; het Engelse persbericht is leidend.