Ingezonden persbericht
http://www.corio-eu.com/corp/main.html
P E R S B E R I C H T
Corio verwerft winkelcentrum Maremagnum in Barcelona
Utrecht, 3 juli 2006
Corio heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie per 1 juli 2006 van Maremagnum in
Barcelona, een winkelcentrum met een unieke retailformule op een prominente locatie, voor 122
miljoen (inclusief acquisitiekosten). Een voorwaarde bij deze acquisitie is het verkrijgen van een
formele goedkeuring van de Havenautoriteit van Barcelona, die een concessie tot 2049 heeft
verleend. Maremagnum biedt op ongeveer 22.000 m² winkeloppervlakte een breed aanbod aan
bekende moderetailers en kwalitatief goede restaurants en vrijetijdsformules. Daarnaast beschikt
het winkelcentrum over 850 parkeerplaatsen. Het is gelegen in de Port Vell aan het einde van de
populaire `Las Ramblas' boulevard. Het centrum opende zijn deuren in 1995 en werd daarmee het
eerste, direct aan het water gelegen winkelcentrum in Spanje. Vorig jaar werd het centrum
succesvol gerenoveerd en opnieuw in de markt gepositioneerd. Er zijn verscheidene mogelijkheden
om het concept verder te versterken en waarde aan het project toe te voegen. Maremagnum zal
direct gaan bijdragen aan de winst per aandeel van Corio en biedt huurgroeipotentie voor de
komende jaren.
Het winkelcentrum Maremagnum bevindt zich op een unieke locatie, direct aan het water in de haven van
Barcelona, aan de `Moll de España' (Spaanse kade) en is onderdeel van de `Port Vell' (Oude Haven). De
provincie Barcelona is een van de rijkste en snelst groeiende gebieden in Spanje. De huidige bevolking is
sinds 2000 met zo'n 8% toegenomen en bedraagt op dit moment ongeveer 5 miljoen inwoners. De
provincie onderscheidt zich als een van de regio's met het hoogste inkomen per hoofd van de bevolking.
Daarnaast is de stad met elk jaar zo'n 11 miljoen bezoekers een gewilde bestemming voor toeristen. De
toegang per auto tot Maremagnum is bijzonder goed via de Moll de España en er zijn voldoende
parkeerplaatsen in de bij het complex behorende parkeergarage (850 plaatsen) en in een aantal vlakbij
gelegen parkeergarages. Ook het openbaar vervoer is goed; er zijn twee metrohaltes binnen loopafstand
en er zijn meerdere buslijnen met haltes in de directe nabijheid. Gelet op de stedelijke locatie is een goede
voetgangerstoegankelijkheid van het centrum belangrijk en voetgangers kunnen dan ook gebruik maken
van de `Rambla del Mar' voetgangersbrug die als een verlenging van de Las Ramblas boulevard
beschouwd kan worden.
Corio, Maremagnum - 3 juli 2006 Pagina 1 van 3
Maremagnum bestaat uit twee aparte gebouwen met een totaal verhuurbare oppervlakte van ongeveer
22.000 m². Het centrum opende zijn deuren in mei 1995 en werd daarmee het eerste, direct aan het water
gelegen winkelcentrum in Spanje. Het centrum werd oorspronkelijk opgezet als een pure leisure
bestemming, maar in 2005 vond er een renovatie plaats als gevolg waarvan Maremagnum werd
omgevormd tot een aantrekkelijke retail bestemming met een aantal vrijetijdsvoorzieningen. Het concept
richt zich op wat in de mode is, casual, vrije tijd en ontspanning. Het hoofdgebouw beslaat 18.806 m²
verhuurbaar vloeroppervlak verdeeld over drie winkellagen en 850 plaatsen betaald parkeren in de
ondergrondse parkeergarage. Toonaangevende huurders in de winkelgalerij zijn onder meer Bershka,
Lefties, Pull & Bear, Oysho, Kiddy's Class en Stradivarius (Inditex Group concepten), H&M, Adolfo
Dominguez, Desigual, Pimkie, Mango, Women's Secret en Springfield (beiden Cortefiel Group), Calvin
Klein en Quiksilver. Naast dit brede aanbod aan moderetailers zijn er een aantal goede restaurants en
vrijetijdsformules waaronder Mc Donald's, Pans & Company, Haagen Dazs en Starbucks. Het geheel
wordt aangevuld met een aantal winkels met artikelen zoals: cadeaus, muziek, horloges, persoonlijke
verzorging en speelgoed. Naast het hoofdgebouw is er nog een aparte bioscoop (3.182 m²) met 8 zalen die
geëxploiteerd wordt door Cinesa, de toonaangevende bioscoopexploitant in Barcelona en Spanje. Andere
commerciële en leisureconcepten in de haven langs dezelfde kade zijn het Barcelona aquarium en de
Imax bioscoop.
In termen van winkelcentra heeft Maremagnum slechts beperkte concurrentie in dit deel van de stad. Daar
komt bij dat in Catalonië de voorraad vloeroppervlak in winkelcentra per inwoner lager is dan het
Spaanse gemiddelde vanwege een stop op de uitgifte van nieuwe winkelvergunningen in Catalonië,
hetgeen het op dit moment bijzonder moeilijk maakt om een vergunning te verkrijgen voor het
ontwikkelen van nieuwe winkelcentra in Barcelona. Maremagnum profiteert als enige winkelbestemming
in Barcelona van het feit dat het gedurende het gehele jaar ook op zondag open is. Omdat Maremagnum
een unieke en gemakkelijk bereikbare (ook qua parkeren) winkelbestemming is op een prominente locatie
trekt het ongeveer 12 miljoen bezoekers per jaar.
Corio heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie per 1 juli 2006 van de Spaanse rechtspersoon die
het complex en de concessie in eigendom heeft voor een totaalbedrag van 122 miljoen, inclusief
acquisitiekosten met DLJ Real Estate Capital Partners (80%), een fonds onder beheer van Credit Suisse
First Boston en de General Property Investment Company (20%), onderdeel van de Pacific Investments
Group. Maremagnum is gebouwd op grond in erfpacht (een administratieve concessie die in vele
opzichten vergelijkbaar is met erfpacht). Deze erfpacht loopt in december 2049 af, maar ingevolge de
concessieovereenkomst beschikt de concessiehouder dan over een voorkeursrecht.
Er is sprake van aanzienlijke mogelijkheden voor huurgroei en kostenbesparing middels actief en
professioneel management door Corio España. Daarnaast zal een verdere verbetering van de
samenstelling van de huurders, het gebruik van ruimte en het concept van Maremagnum waarde aan het
centrum toevoegen. Maremagnum zal direct gaan bijdragen aan de winst per aandeel van Corio.
Met deze acquisitie heeft Corio España inmiddels negen winkelcentra in eigendom en onder management
met een totaal verhuurbare oppervlakte van ongeveer 104.100 m²; winkelcentra die elk voor zich
dominant zijn in hun verzorgingsgebied. Op dit moment is Corio España actief bezig met de renovatie
van Sexta Avenida in Madrid en de uitbreiding van El Ferial in Parla en La Loma in Jaen. Met name het
Sexta Avenida winkelcentrum in Madrid is qua concept en samenstelling van huurders vergelijkbaar met
Corio, Maremagnum - 3 juli 2006 Pagina 2 van 3
Maremagnum. Sexta Avenida heeft bewezen dat hands-on management aanzienlijk waarde toe kan
voegen.
Strategie
Deze transactie past uitstekend binnen Corio's strategische doelstelling gericht op het verder uitbouwen
van zijn bestaande sterke positie in de retailmarkt middels nieuwe investeringen in zijn huidige
kernmarkten. Corio's portfolio van 4,7 miljard bestaat voornamelijk uit winkelcentra in zijn kernlanden
Nederland (50%), Frankrijk (23%), Italië (13%), Spanje (10%) en Turkije (4%). Een belangrijk criterium
voor Corio is dat zijn winkelcentra dominant zijn en blijven in hun verzorgingsgebied qua omvang en
kwaliteit en dat er potentie aanwezig is om waarde toe te voegen. Corio voegt waarde toe middels actief
management in zijn kernlanden, ten gunste van zijn huurders, consumenten en aandeelhouders. De
aandelen Corio staan genoteerd aan de Euronext Amsterdam en Euronext Parijs, en zijn opgenomen in de
Amsterdam Midcap Index (AMX) en MSCI World Index.
Dit is een vertaling van het Engelse persbericht; het Engelse persbericht is leidend.